Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Virus

‘Malware volgt ads-voorbeeld voor verdienmodel’

09 februari 2017 - 15:07AchtergrondCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Ads zijn de smeerolie van het web en malware haakt hier grensverleggend op aan. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

De state-of-the-art in ict valt te vinden in de grensverleggende – of grensdoorbrekende – innovativiteit die malware ten toon spreidt. De makers van kwaadaardige software zijn niet alleen bezig met complexe coding om securitysoftware te omzeilen. De daders van digitale diefstal zijn ook innovatief bezig om hun inkomsten te genereren, te optimaliseren en te vergroten.

Een praktijkvoorbeeld is HummingWhale, een nieuwe afstammeling van de beruchte HummingBad-malware. Deze Android-malware dook vorig jaar op en kwam via een drive-by aanval vanaf besmette websites binnen op kwetsbare smartphones en tablets. Het doel was ads-inkomsten genereren via Google Play, waarbij de malware ook andere apps installeerde om daarvan referral-vergoedingen te incasseren. Het nieuwe HummingWhale gaat enkele stappen verder. Zo verbergt het zichzelf in andere apps en maakt het namaakgebruikersrecensies aan zodat de geïnfecteerde apps hoog in de Google Play-rankings staan. Daarmee vergroot het zijn kansen op verse downloads wat dan meer ads-inkomsten oplevert. Indrukwekkend, innovatief. Wat vind jij?

Meer over

Malware

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Eén reactie op “‘Malware volgt ads-voorbeeld voor verdienmodel’”

    1. René Civile schreef:
      16 februari 2017 om 07:21

      Je kunt commercieel inzicht en ontwikkeling de malware producenten natuurlijk niet ontzeggen. Wat mij al die tijd heeft verbaast, en dat nog steeds doet, is het gegeven dat het zo kinderlijk eenvoudig is een app vrijwel ongecntroleerd of gecensureerd blijkt te kunnen uploaden. De schade? Zoals gewoonlijk weer achteraf.

      Zou het niet een duidelijke kwaliteitsslag van google zijn die ene simpele veiligheidsstap te zetten door een stukje decent change management toe te passen? Het eisen van waarborgen en duidelijke eigenaarschap van een app waarna het zelf test of laat testen? Aan de andere kant moet worden gezegd dat mensen maar niet te pas of onpas maar van alles moeten downloaden, zeker niet tegenwoordig.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs