Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
[Beeld: Shutterstock/Abasat Baghirov]

Fin-ops: van kostenbeheersing naar strategische waardecreatie

26 maart 2025 - 16:473 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurCGI
Erik Bakker en Edwin Huygens
Erik Bakker en Edwin Huygens

BLOG – De rol van fin-ops verandert. Waar het eerst ging om kostenbeheersing en transparantie, verschuift de focus naar een moderne aanpak waarin waardecreatie, efficiëntie en duurzaamheid centraal staan. Bedrijven realiseren zich dat cloudkosten niet op zichzelf staan, maar gekoppeld moeten worden aan bedrijfsdoelstellingen en klantwaarde. Dit betekent dat it-investeringen niet alleen worden beoordeeld op prijs, maar ook op hun bijdrage aan innovatie, schaalbaarheid en de mate waarin het bedrijf beter presteert dan de concurrenten.

Wat is fin-ops?

Fin-ops is een operationeel raamwerk en culturele praktijk die de bedrijfswaarde van cloud maximaliseert. Het stelt organisaties in staat om tijdige, op data gebaseerde beslissingen te nemen en creëert financiële verantwoordelijkheid door samenwerking tussen engineering-, finance- en business-teams (bron: FinOps.org).

Een strategisch fin-ops-kader helpt organisaties om deze verschuiving te maken. Door datagedreven inzichten te combineren met slimme cloud-architectuur en geautomatiseerde optimalisaties, kunnen bedrijven hun cloud efficiënter inrichten en gebruiken zonder flexibiliteit of prestaties in gevaar te brengen.

Bedrijven maken van fin-ops een integraal onderdeel van de it- en groeistrategie, terwijl het in het verleden vaak gold als een kostenbeheersingstool. Hierdoor kunnen bedrijven kosten optimaliseren en slimmer investeren in technologie die hun business vooruithelpt.

Slimmere besluitvorming en optimalisatie

Een moderne fin-ops-aanpak betekent dat workloads niet langer willekeurig verdeeld worden over cloudomgevingen, maar bewust worden geoptimaliseerd en cloud-native worden ingezet binnen de juiste context. Dit houdt in dat workloads worden geplaatst in de meest geschikte regio en bij de juiste cloudprovider, afgestemd op hun waardecreatie en fit-for-purpose-principes binnen de bredere it- en bedrijfsstrategie.

Deze aanpak biedt bedrijven niet alleen grip op hun cloudkosten, maar maakt ook dat resources op de efficiënte en duurzame manier worden ingezet. Door workloads te optimaliseren en ze strategisch te positioneren, kunnen organisaties een betere balans vinden tussen prestaties, kosten en impact.

Conclusie

Een strategisch fin-ops-kader is essentieel voor organisaties die hun cloudomgeving niet alleen willen beheren, maar ook willen optimaliseren en strategisch inzetten voor groei. Bedrijven die deze moderne aanpak toepassen, zijn beter in staat om hun it-investeringen af te stemmen op businessdoelstellingen, schaalbaarheid en duurzaamheid.

Door deze strategische benadering kunnen organisaties:

  • It-investeringen laten bijdragen aan businessdoelstellingen en klantwaarde;
  • Cloudworkloads optimaliseren en slim positioneren in de juiste regio’s én bij de juiste cloudproviders;
  • Automatisering inzetten om kosten te optimaliseren zonder handmatige tussenkomst;
  • Cloudgebruik verduurzamen door te zorgen dat workloads zo min mogelijk energie vragen.

Door fin-ops te benaderen als een strategisch kader en niet slechts een kostenbeheersingsmodel, kunnen bedrijven niet alleen besparen, maar ook slimmer groeien, schalen en innoveren.

Edwin Huygens is cloud transition manager bij CGI

Erik Bakker is it-cloudarchitect bij CGI

Meer over

fin-ops

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    3 reacties op “Fin-ops: van kostenbeheersing naar strategische waardecreatie”

    1. Een oudlid schreef:
      26 maart 2025 om 22:39

      Wat betreft een operationeel raamwerk en culturele praktijk die de bedrijfswaarde van cloud maximaliseert vrees ik vooral veel mist. Want transparanter, beheersbaarder en efficiënter maken van de uitgaven is tenslotte opmerkelijk voor een delivery model wat beloofde goedkoper te zijn. Geen beheersbare kosten en geen beheerbare infrastructuur zorgt voor nogal wat onzekerheid als ik kijk naar ouderwetse kostenmodellen. Want een financiële verantwoordelijkheid door samenwerking tussen engineering, finance en de business lijkt me om de resultaatverwachtingen te gaan. Duo bij CGI vergeet de IT die exact aan kan geven hoe efficiënt de resources gebruikt worden om tot een prijs per transactie te komen op basis van verwachtingen. Het CSI proces binnen ITSM is hier namelijk op gericht als ik kijk naar de PDCA-methode.

      Want in het kostenbeheer versus het kwaliteitsbeheer hebben we namelijk nog zoiets als eigen servers in het datacentrum van een ander voor beheersbare kosten en een beheerbare infrastructuur. Want verduurzamen door te zorgen dat workloads zo min mogelijk energie vragen gaat om het meten is weten. Want cloud providers geven geen gedetailleerde informatie over het stroomverbruik per individuele server aan klanten. En de geschatte CO₂-uitstoot van cloudgebruik is even betrouwbaar als de modellen van RIVM over stikstof door datafetisjisme. Wat betreft het meetbaar maken van de werkelijkheid biedt FinOps kansen maar geen wonderen als de cloud sustainability geen KPI is binnen FinOps. Duo bij CGI heeft het buskruit niet uitgevonden als ik kijk naar wat er op bedrijven afkomt met zoiets als CSRD. En leuke hierin is het gebruik van hernieuwbare energie als het om de planning gaat want straks kun je op zonnige dagen beter bitcoins generen dan salderen.

      Login om te reageren
    2. dino schreef:
      27 maart 2025 om 18:41

      we kennen het van de politiek.
      met abstractie kunnen we niets, we willen een beeld.
      want met vorming kun je daarmee weer symboolpolitiek bedrijven
      Maar duo bij CGI dus.

      Peppie en Kokkie ?
      Jip en Janneke ?
      Jut en Jul ?
      Theo en Thea ?

      Die laatste lijkt me prima, want Creatief met Cloud
      “Moderne”, “geoptimaliseerd” en workloads.
      Nou, dat klink goed.
      “fit-for-purpose-principes binnen de bredere it- en bedrijfsstrategie”
      hou op !!! anders moet de CEO een schone onderbroek van opwinding.

      Meten = weten, gaat niet meer zo op in het tijdperk van de desinformatie.
      datafetisjisme en klimaatgekkies, dank u.
      continous neerwaarts in de negatieve pdca molen.
      en csrpd is leuk voor na de oorlog,
      in de ijskast zou dit kabinet zeggen.

      wat een cloudgekkies.

      Login om te reageren
    3. Een oudlid schreef:
      28 maart 2025 om 10:48

      Dino vergeet nog het duo Don Quichot en Sancho Panza want datafetisjisme in het strategische fin-ops-kader gaat om het meetbaar maken van het gebruik voor de PDCA-loop. De mallemolen van een cyclische trend zorgt voor een voorspelbaarheid van de business waarin creatief met de cloud helpt bij de planning. Wetende dat het een zonnige dag zonder bewolking wordt zorgt ervoor dat ik de was tegen lagere kosten kan draaien als het om het rendement van een investering in zonnepanelen gaat. Kostenbeheersingsmodellen gaan om de verwachtingen waarin de (geo)politiek een onzekere factor is geworden als het gaat om rendementen op investeringen.

      CEO heeft een schone onderbroek nodig door de risicobeheersingsmodellen worden want fit-for-purpose gaat vooral om de doelstellingen in continuïteit door de workloads verplaatsbaar te maken, dataportabiliteit is hierin nog een knelpunt. Meten is weten gaat dus om weten hoe groot de olifant is. Want het slim positioneren van de workloads in de juiste regio’s en bij de juiste providers gaat om een wolkenveld in plaats van één donderwolk van hyperscaler. En daarin is het de vraag wat je uitbesteed want de werkelijkheid modelleren naar wat je wilt geloven met boekhoudkundige fraude zorgt voor de verrassingen in de cloud kosten achteraf.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs