Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Ai als spiegel (of hoe je haar verantwoord inzet)

23 april 2025 - 13:593 minuten leestijdOpinieData & AI
Reggie Townsend
Reggie Townsend

BLOG – Wie denkt dat ai neutraal is, heeft het mis. Ai is een spiegel van onze data. Dat betekent dat het ook de blinde vlekken van de maatschappij laat zien. Ai leert van historische data en neemt naast nuttige patronen ook onbewuste vooroordelen over. Hierdoor kunnen ai-systemen biases of ongelijkheden hebben of zelfs versterken. Tegelijkertijd biedt ai kansen: het kan patronen en vooroordelen blootleggen die anders verborgen blijven. Dit kan helpen om ai eerlijker, transparanter en verantwoorder te benutten.

Ai draagt bij aan datagedreven besluitvorming, maar dan moet de data wel gestructureerd zijn en kloppen. Dat geldt ook voor ontwikkeling van ai-modellen. Onze eigen bias komt bijna automatisch in ai terecht omdat modellen op bestaande datasets worden getraind. Doordat systemen leren van het verleden nemen ze structuren en ongelijkheden over. Het probleem is niet dat ai fouten maakt, maar dat het bestaande patronen versterkt. Omdat ai sneller en op grotere schaal beslissingen neemt dan mensen, kan bias zich razendsnel verspreiden. Daarom is het essentieel om bias vroegtijdig te herkennen en te corrigeren.

Minder bias met ai

Bias komt veel voor en is niet per definitie negatief. Bijvoorbeeld bias door tijd of locatie zijn gebruikelijk. Toch is het zaak schadelijke varianten snel te herkennen, bijvoorbeeld door data en modellen systematisch te analyseren. Daarom bestaan er bias-detectietools die ai-beslissingen toetsen op onbedoelde patronen en discriminatie. Dit helpt bij het identificeren van ongelijkheid en het nemen van corrigerende maatregelen. Bijvoorbeeld met ai-modellen die bias herkennen en hun beslissingsregels daarop aanpassen.

Naast technologie blijft de menselijke factor cruciaal. Ai moet transparant en uitlegbaar zijn, zodat het duidelijk is hoe en waarom een model tot een bepaalde uitkomst komt. Dit helpt vooroordelen te identificeren en modellen bij te sturen voordat ze mogelijke negatieve impact hebben.

Regelgeving en best practices

Bias in ai is veel meer dan een technologisch probleem. Regelgeving en standaardisatie helpen ai veiliger en verantwoorder in te zetten. Zo is de EU ai Act de eerste uitgebreide wetgeving die risico’s in kaart brengt en bedrijven verplicht om hun ai-systemen transparanter en eerlijker te maken. Het EU Ai Pact is hierin een belangrijke stap. Deelnemende bedrijven passen de ai Act-principes van de Europese Unie versneld toe binnen hun organisaties. Dit stimuleert organisaties om ai-governance te versterken, ai-systemen met een hoog risico te identificeren en ai-geletterdheid te vergroten, en een verantwoord ai-beleid te ontwikkelen.

Diversiteit helpt eerlijke ai

Bias verminderen of voorkomen is ook een cultureel vraagstuk. ai wordt gebouwd door mensen en die hebben blinde vlekken. Diversiteit speelt daarin ook een rol. Door diversiteit in ai-teams te bevorderen, ontstaat een bredere blik op data en besluitvorming: wat helpt om bias sneller te herkennen en te corrigeren? Daarnaast is het zaak dat bedrijven verder kijken dan de standaard beschikbare data. Inclusieve datasets en fairness-analyses helpen om ai eerlijker en nauwkeuriger te maken.

Zelf blijven nadenken

Ai is geen onafwendbare kracht, maar een spiegel van de keuzes die we maken. Het kan bias versterken én tegelijkertijd helpen om patronen bloot te leggen en bewuster om te gaan met data en besluitvorming. De vraag is niet alleen wat ai ons laat zien, maar ook of we tevreden zijn met het beeld dat we zien. Met de juiste aanpak – waarin bias-detectie, governance en diversiteit samenkomen – kan ai bijdragen aan een eerlijkere en inclusievere digitale toekomst. Juist daarom is het belangrijk processen goed in te richten, verantwoordelijkheid te nemen en bovenal zelf na te blijven denken.

Reggie Townsend is vice president data ethics practice bij SAS

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    Eén reactie op “Ai als spiegel (of hoe je haar verantwoord inzet)”

    1. aquah schreef:
      23 april 2025 om 23:43

      Zo te zien begint het grote rondzingen van ai toch vroeger als ik verwacht had . . .

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs