Wereldwijd zijn twintig bedrijven goed voor de helft van de markt voor it-dienstverlening. Maar die markt staat op een kantelpunt, concludeert onderzoeksbureau Canalys. ‘De alles-onder-één-dakbenadering is voor klanten niet langer acceptabel.’
Terwijl de totale uitgaven aan systeemintegrators vorig jaar nog stegen naar 863,8 miljard dollar, zien de grootste spelers hun marktaandeel voor het vijfde achtereenvolgende jaar dalen. De top 20 van wereldwijde systeemintegrators – dat zijn: Accenture, Deloitte, Tata Consultancy Services, Cognizant, PwC, Capgemini, EY, Infosys, Atos, CGI, DXC Technology, Epam Systems, Fujitsu, HCLTech, IBM, Kyndryl, NTT Data, Tech Mahindra, Unisys en Wipro – is nog altijd goed voor de helft van de markt, maar de greep op klanten verslapt.
De cijfers van Canalys tonen namelijk een opmerkelijke trend. Het marktaandeel van die twintig systeemintegrators daalde van 52,9 naar 51,9 procent van de totale uitgaven aan it-integratie. Nog opvallender is dat hun aandeel in de totale it-uitgaven wereldwijd kromp van 9,9 in 2019 naar 8,9 procent in 2024.
Ai als spelbreker
De ontwikkeling markeert een fundamentele verschuiving in de sector. Waar de grote integrators tijdens de pandemie nog profiteerden van hun vermogen om grootschalige cloudtransformaties uit te voeren, heeft de opkomst van artificiële intelligentie de kaarten geschud. ‘Klanten zoeken naar gespecialiseerde expertise in plaats van de traditionele alles-onder-één-dakbenadering van de grote spelers’, haalt Peter Bryant, analist bij Canalys aan. ‘Dat model is voor veel klanten niet langer acceptabel.’
De complexe structuren van de grote consultingfirma’s maken het moeilijker om snel de juiste expertise te mobiliseren, terwijl wendbare concurrenten sneller kunnen schakelen. Ook de traditionele time & material-benadering van de integrators botst steeds vaker met moderne klantverwachtingen. Cloud-native-bedrijven en gespecialiseerde integrators blijken beter gepositioneerd om hun diepgaande expertise in specifieke technologieën of industrieën te benutten.
In het ai-tijdperk zijn bedrijven bovendien voorzichtiger geworden met investeringen zonder duidelijk rendement. Volgens Canalys zijn veel ai-projecten in een proefstadium blijven hangen of werden ze voortijdig stopgezet. ‘Dit gebrek aan succesvolle conversie raakt de grote integrators harder dan hun kleinere concurrenten’, aldus Bryant.
De verschuiving in de markt wordt ook pijnlijk duidelijk in de Amerikaanse overheidssector, traditioneel een stabiele inkomstenbron voor grote integrators. Accenture haalt volgens de onderzoeker ongeveer acht procent van zijn wereldwijde omzet uit federale contracten, maar politieke veranderingen en bezuinigingsdruk brengen onzekerheid. Concurrent Deloitte kreeg het nog zwaarder te verduren met meer dan honderd afgeslankte of geannuleerde contracten, wat leidde tot directe ontslagen.
Groeidomeinen
Toch blijven de grote jongens niet bij de pakken neerzitten. Voor 2025 hebben de grote integrators twee duidelijke focusgebieden geïdentificeerd om het tij te keren. Ten eerste managed services, waar Canalys een jaarlijkse groei van dertien procent voorspelt tot een totale waarde van 595 miljard dollar. Marktleider Accenture zag zijn omzet uit managed services al met elf procent stijgen, bijna het dubbele van de groei in traditionele consulting.
Het tweede speerpunt is cybersecurity, met een verwachte groei van 11,9 procent in 2025. Via systeemintegratoren zal naar verwachting 27,2 miljard dollar aan cybersecuritydiensten vloeien, goed voor 28 procent van de totale cybersecuritymarkt. In tegenstelling tot andere it-uitgaven blijft cybersecurity een non-negotiable investering voor bedrijven. Al lijken de gouden jaren alvast voorbij voor de alleskunners.
Genoemde cijfermatige fluctuaties hebben een correlatie met een trend als ik kijk naar groei & bloei van grote spelers door de Reaganomics. Veel overheidscontracten werden door offshoring lucratief omdat arbeid conjunctuurgevoelig is en met het beleid van Trump veranderde dit in 2016. Biden zette dit beleid trouwens voort met een gematigde vorm van protectionisme die meer gericht was op de-risking.
Traditionele alles-onder-één-dak grote spelers moesten daarom hun sourcing modellen aanpassen. Van eerdere offshoring tijdens de hoogtijddagen van globalisering naar near- en rightshoring werden veel overheidscontracten veel minder lucratief doordat de arbeidskosten stegen. Want het gaat niet om de omzet maar de marges en managed services met delivery centra in Oost-Europese of Latijns-Amerikaanse landen zijn gewoon hetzelfde met een andere naam als kijken naar wat er uitbesteed wordt en aan wie.
https://www.computable.nl/2012/07/17/kartelvorming-in-de-ict/
De rightshoring met het motto “denk globaal, koop lokaal” gaat in essentie over het strategisch terughalen of herschikken van arbeid. Dit zodanig dat je wel profiteert van wereldwijde expertise maar de uitvoering (of kritieke onderdelen ervan) lokaal of regionaal verankert. De makelaar die de specialisten onder één contract brengt is de winnaar als we kijken naar het inkoopmodel van de overheid. Too many chiefs and not enough Indians werd ik de vliegende Hollander door het circus van certificeringen.
Want ook AI maakt niet de alleskunner ook al geeft het vaak goede aanwijzingen zonder dat je de handleiding leest. Voor zoiets als managed services kun je het beter de chatbot vragen dan de manager hoewel selfservice vanuit cybersecurity misschien niet zo’n goed idee is. Want zoals Henri Koppen andere principes heeft als de oude geen waarde meer hebben zo pas ik de vaardigheden aan naar wat er gevraagd wordt.