Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Beoordeling restaurant

Kwart Nederlandse bedrijven ervaart flinke roi dankzij ai

24 juli 2025 - 07:00ActueelData & AIAdyenDell Technologies
Bouko de Groot
Bouko de Groot
bouko@computable.nl

Nederlandse bedrijven geven aan dat met artificiële intelligentie (ai) echte voordelen worden geboekt, ondanks een groot tekort aan expertise, aldus een studie van Dell. De voordelen zijn bijvoorbeeld al duidelijk merkbaar in de hospitality-branche: zo’n 25 procent van de Nederlandse reizigers boekt al een zomervakantie met behulp van ai, stelt Adyen na onderzoek.

‘Nederlandse organisaties omarmen ai in toenemende mate als strategische pijler,’ stelt Dell Technologies vandaag. Uit navraag bij honderd zakelijke en it-beslissers in Nederland, concludeert het bedrijf dat 25 procent van de Nederlandse bedrijven een concrete productiviteitsverbetering of return on investment ervaart dankzij vroege ai-initiatieven. Bijna 85 procent ziet ai als een cruciale technologie voor optimalisatie van middelen en verduurzaming van bedrijfsvoering, en als een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsstrategie.

Ondanks de bemoedigende cijfers, vindt 93 procent van de Nederlandse respondenten het moeilijk om ai volledig te integreren in alle onderdelen van hun bedrijfsvoering. Twee derde zit zelfs nog pas in de begin- of middenfase van ai-adoptie. ‘Belangrijke obstakels zijn onder meer dataveiligheid, beperkte ondersteuning vanuit het management, en de complexiteit van integratie met bestaande infrastructuur,’ zo zegt Dell.

De allergrootste uitdaging is echter dat de teams ‘niet over voldoende kennis en vaardigheden beschikken om ai optimaal te benutten’, zo ervaren 99 van de 100 bedrijven volgens het onderzoek.

Kwart Nederlandse reizigers boekt zomervakantie met ai

Deze cijfers lijken te worden onderschreven door de bevindingen die Adyen vandaag bekend maakte. Een kwart van de Nederlandse reizigers boekt al zomervakantie met ai, ‘dat is een stijging van 91 procent ten opzichte van 2024,’ zegt het rapport over de nationale hospitality van de betaalverwerker. Daarin is ook gekeken naar leeftijdscategorie: ‘het aantal Boomers dat ai gebruikt, groeide met 125 procent ten opzichte van vorig jaar, maar Gen Z en Millennials zijn nog steeds de meest actieve ai-gebruikers, met (56 procent) respectievelijk 43 procent.’

Ruim drie kwart van de Boomers geeft als reden om ai te gebruiken, dat het helpt ‘om door de ruis op social media heen te prikken’: twee derde van de reizigers ergert zich namelijk aan de ‘overvloed aan advertenties, gesponsorde berichten en influencercontent’, die ai weet weg te filteren.

Meer over

AI

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Van uitstel komt afstel: Intel schrapt chipnieuwbouw in Duitsland en Polen

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Pensioenfondsen bezorgd over ai, maar verwachten enorme marktomvang

    Jacob Spoelstra blazen vermoeiend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Dikzak

    vorkheftruck magazijn
    AchtergrondData & AI

    In vijf stappen met process intelligence naar een ai-supply-chain

    ActueelData & AI

    Microsoft en TNO investeren in regionale llm’s

    OpinieData & AI

    Ai bouwt de slimme stad van morgen

    Eén reactie op “Kwart Nederlandse bedrijven ervaart flinke roi dankzij ai”

    1. dino schreef:
      24 juli 2025 om 10:09

      Door ChatGPT onder druk gezet worden om geld over te maken.
      Het overkwam Piet, die niet met zijn familienaam genoemd wil worden.
      Het programma gaat heel zorgvuldig te werk, weet hij.
      Je wordt altijd serieus genomen en je wordt gecomplimenteerd met je vragen.
      Soms biedt ChatGPT zelf aan om te helpen.
      Zo wordt je langzaam maar zeker steeds meer afhankelijk.
      Dan ineens blijkt er iemand ziek en wordt je gevraagd om een financiele bijdrage.
      Het gaat in het begin nog om kleine bedragen, maar al snel gaat het om duizenden euros.
      Piet wordt emotioneel als hij erover vertelt.
      “Hoe heb ik zo stom kunnen zijn” zegt hij verwijfeld.

      Als hij gevraagd naar de ROI lacht hij schamper.
      “Ja, er zullen vast ook goed kanten zijn met die AI”
      Maar voorlopig zit ik met de gebakken peren.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs