Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Microsoft ziet Lync als telefooncentrale-killer

20 december 2010 - 10:39ActueelCloud & Infrastructuur
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Met de nieuwste versie van Microsoft Office Communications Server (OCS) hoopt Microsoft bedrijven over te halen hun telefooncentrale de deur uit te doen. Om deze breuk duidelijk te maken is OCS hernoemd in Lync, een samenvoeging van de woorden synchroniseren en linken.

'Ook via OCS kon een koppeling worden gelegd met het publieke telefonienetwerk, maar Lync voegt functionaliteiten toe waardoor we nu een volwaardig alternatief voor een telefooncentrale kunnen bieden', zegt René van Dormolen van Microsoft Nederland in een interview met Computable.

Lync is sinds begin december 2010 beschikbaar op de Nederlandse markt. Volgens de product manager Unified Communications biedt Microsofts oplossing een aantal voordelen boven die van traditionele telefonie-aanbieders. 'Met Lync bespaar je niet alleen op de kosten van een telefooncentrale, maar ook op het telefonietnetwerk en telefoontoestellen. Je sluit gewoon een headset op je computer aan, of een voip-toestel dat is geoptimaliseerd voor Lync.'

Bovendien is Lync volgens Van Dormolen gebruiksvriendelijker dan de telefonie-oplossingen van concurrenten: 'Interfaces van soortgelijke producten van traditionele aanbieders, zijn veel minder geïntegreerd.'

Nieuwe werken

Daarnaast is Lync volgens Microsoft 'de oplossing voor het nieuwe werken': 'In hoofdzaak kun je er drie dingen mee: in de eerste plaats is het presentie- en chatsoftware. Door de integratie van chat, mail, audio en video, zie je of collega's aanwezig zijn en of ze aan het bellen of vergaderen zijn. Daarnaast kun je met Lync bellen en gebeld worden, van en naar net vaste en mobiele telefonienet. Je hebt daarbij een heel brede set van telefoniefunctionaliteiten. En tot slot kun je online samenkomen met Lync: via chat, audio, video en door het delen van bestanden zoals slides. Je kunt daarnaast ook je desktop delen, met maximaal 1250 deelnemers tegelijk.'

Dat onder al die applicaties een Microsoft-platform draait, vormt volgens Van Dormolen geen risico: 'Het klopt dat Windows in de top tien staat als het gaat om het grootste aantal patches, maar Exchange en Microsoft Office Communications Server kennen relatief weinig beveiligingslekken. Daarnaast verloopt alle communicatie via Lync geauthenticeerd en versleuteld. Malwaredetectie is geïntegreerd en kan niet worden uitgezet. Het feit dat klanten als Shell, Deloitte en Boeing van OCS gebruik maken, is een ander bewijs van de veiligheid van Lync. Dat soort ondernemingen kent langdurige en diepgaande testtrajecten voordat een product wordt aangeschaft.'

Meer over

ECMTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft verlengt goudstatus StartReady

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Deltion College communiceert met Lync 2010

    student vrouw leren laptop computer
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU Eindhoven kiest Lync van StartReady

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Aastra biedt SIP-telefoons met Lync

    8 reacties op “Microsoft ziet Lync als telefooncentrale-killer”

    1. RV schreef:
      20 december 2010 om 15:51

      Naast je office-automation ook nog je telecommunicatie platform in handen geven aan Microsoft..

      Das pas echt Linc 😉

      Login om te reageren
    2. Technicus schreef:
      20 december 2010 om 20:07

      Hoe werkt een BSOD over een voice lijn? Beep Signal of Death? 🙂

      Bing, nu weer Lync (dan denk ik aan Zelda) wie doet de marketingnamen tegenwoordig bij MS?

      Login om te reageren
    3. Pascal schreef:
      20 december 2010 om 20:33

      Dit soort spul bestaat toch al lang.
      Wat is nu de inovativiteit van MicroSoft ?

      Login om te reageren
    4. Ernst schreef:
      21 december 2010 om 12:11

      Omstreeks 2005 begonnen de eerste hosted voice aanbieders.
      Met Lync houdt een klant nog steeds meerdere aanbieders tw; Infrastructuur (bijvoorbeeld KPN), de leverancier van het platform (Microsoft) en daar komen ook nog de tikken bij. Minimaal drie leveranciers tel ik en dus ook drie aanspreekpunten als er problemen ontstaan met de oplossing.

      Alles in één kan ook. Denk bijvoorneeld aan EspritXB, Voiceworks maar ook bijvoorbeeld aan OneXS. Allemaal onafhankelijke aanbieders die ook nog eens geheel redundant een oplossing kunnen bieden.

      Login om te reageren
    5. Technicus schreef:
      21 december 2010 om 16:08

      @Ernst: Ah ja, drie aanspreekpunten dat ken ik ook nog wel, dan gaan ze bij problemen elkaar de schuld geven en ondertussen ben jij als klant de dupe.

      Alles in een klinkt dan een stuk beter, dan moet gewoon 1 partij het oplossen.

      Login om te reageren
    6. Pascal schreef:
      22 december 2010 om 14:00

      @Technicus dat probleem kent de telecom wereld ook hoor.
      KPN, Vodafoon en consorten gunnen elkaar ook echt het licht niet in de ogen.
      Het is een beetje doorgeschoten gezonde concurentie.

      Login om te reageren
    7. Arjan schreef:
      24 december 2010 om 09:42

      Voor zover ik begrepen heb zijn de callcenter-achtige functionaliteiten niet verder uitgebreid.
      Dus uitgebreide hunt groepen en dergelijke is verder geen uitbreiding op gedaan.
      Daarom denk ik dat veel bedrijven OCS uhh.. Lync nog niet met open armen zullen ontvangen als telefonieplatform.

      Login om te reageren
    8. mm schreef:
      5 januari 2011 om 11:35

      Is Lync een applicatie op een Win2008 server?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs