Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Simulatie moet uitwijzen of radarinformatie nuttig is voor machinist

15 januari 2004 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Rik Sanders
Rik Sanders

Machinisten hebben weinig zicht op het treinverkeer voor, achter en naast hen. Een radarsysteem kan uitkomst bieden. In het kader van het project Spoor Meester is een spelsimulatie ontwikkeld die de haalbaarheid van radar in de treincabine moet uitwijzen.

Op dit moment hebben de machinisten een precies beeld van hun eigen treinrit, maar hebben ze nauwelijks informatie over wat er op het spoor voor, achter of naast hen gebeurt. Praten met de treindienstleiding is verboden tijdens het rijden (behalve in geval van calamiteiten).
Voor treindienstleiders geldt het omgekeerde: zij hebben zicht op wat er goed en fout loopt op spoortrajecten, maar weten niet van de hoed en de rand van elke trein.

Radar

Om een vloeiende treinenomloop te bevorderen, zou een radarsysteem uitkomst kunnen bieden, verwachten de initiatiefnemers van het project Spoor Meester. Zo’n systeem levert ‘stille informatie’ en bevordert het samenspel tussen machinist en treindienstleiding. Een treinspelsimulatie, waaraan vier machinisten tegelijk meedoen, moet aantonen of zo’n radarsysteem haalbaar is. De simulatie toont een fictief traject op Texel, tussen Den Burg en De Cocksdorp. Om een reële situatie op het spoor te kunnen nabootsen bevat het systeem een dienstregeling, dienstregelpunten, seinen, een legenda en een radar die via gsm-r (gsm-systeem specifiek voor het railverkeer) elke tien seconden (en op maximaal 15 meter nauwkeurig) actuele informatie doorgeeft over het traject. De machinisten kunnen in hun, op het scherm gesimuleerde, bestuurscabine inzoomen op de radar om details op te roepen.
Op toekomstige trainingen wordt gelet op de aspecten als gebruiksvriendelijkheid, de kwaliteit van de verstrekte gegevens en het gevaar van afleiding door een teveel aan informatie.
Volgens de projectgroep kunnen treinbestuurders met een radarsysteem anticiperen op wat er om hen heen gebeurt. Voor het goederenspoorbedrijf Railion is bijvoorbeeld het idee interessant dat een machinist via radar een aantal seinen verder kan kijken dan nu het geval is. Zo kan een bestuurder beter inspelen op rode en groene seinen en hoeft hij daardoor minder vaak te remmen. Dat scheelt vertragingen en brandstof – het is minutenwerk eer een goederentrein vanuit stilstand weer op stoom is – en bovendien ondervindt het reizigersverkeer er minder last van.

ICT Breedspoor

Het project Spoor Meester is een initiatief van NS Reizigers, Railion, Holland Railconsult, Prorail en het Telematica Instituut. De software is ontwikkeld door studenten van de TU Eindhoven, op basis van C++, en draait in een Windows-omgeving (en is daardoor geschikt voor trainingscentra).
‘Spoor Meester’ is een deelproject van het programma ICT Breedspoor, dat speurt naar nieuwe (breedbandachtige) ict-toepassingen die spoorprocessen kunnen verbeteren. Dit driejarig programma wordt gefinancierd door Senter (25 procent) en een consortium van railspecialisten en it-bedrijven (75 procent). Dit jaar loopt ICT Breedspoor af; de deelnemende partijen hopen daarna via Europese subsidies steun te krijgen voor de echte doorbraakprojecten.< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelOnderwijs

    TU Delft ontwikkelt simulatiemodel scheepvaart

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs