Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Markt voor crm-software ligt nog braak

26 augustus 1999 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Roy op het Veld
Roy op het Veld

De markt voor programmatuur die informatie over klanten bundelt en in kaart brengt is nog maar nauwelijks ontgonnen. Op dit moment gebruiken pas 5 procent van alle bedrijven deze zogenoemde crm-software (customer relationship management). De adoptie van crm-toepassingen groeit echter hard: met 54 procent per jaar. Crm-marktleider Siebel verwacht in de toekomst vooral concurrentie van de erp-grootmachten Oracle en SAP.

Siebel staat bekend als zelfverzekerd bedrijf dat recht op zijn doel afgaat. Het wekt dan ook geen verbazing dat operationeel directeur en mede-oprichtster Pat House geen vuurwerk meer verwacht van haar huidige concurrenten Vantive en Clarify. "Zij zullen wel blijven bestaan, maar de tweede en derde plaats op de crm-markt zijn in de toekomst voor Oracle en SAP", voorspelt House, die vorige week in Nederland een aantal klanten bezocht. SAP en Oracle hebben de middelen om een nieuw product te ontwikkelen en in de markt zetten. Bij teruglopende inkomsten uit erp-licenties stappen zij gretig in de nieuwe groeimarkt.

Consolidatie

De nog jonge markt voor crm-toepassingen is al in een vergevorderd consolidatiestadium. "Vier jaar geleden waren er nog vierhonderd leveranciers. Momenteel zijn er nog maar twaalf levensvatbare crm-bedrijven over", meent House. Gespecialiseerde softwareleveranciers op deze markt zijn overgenomen of uit de markt gedrukt. Zo kocht Baan in 1996 Aurum, en zette SAP begin 1998 zijn tanden in Kiefer & Veittinger (K&V). Met wisselend succes overigens. Baan maakt regelmatig melding van nieuwe klanten die Baan Frontoffice-software (het voormalige Aurum) gaan implementeren, zoals de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Airlines. SAP ondervindt echter problemen met de integratie van het K&V-pakket in zijn eigen R/3-systeem en heeft nog geen product op de markt.
Hoewel Siebel de toekomstige concurrentie verwacht uit de erp-hoek, moeten SAP en Oracle van ver komen. "Baan is de enige erp-leverancier die op dit moment crm-software levert. Oracle en SAP hebben nog geen werkend product op de markt", beweert House. Zij ziet Baan overigens niet als bedreiging: "Baan heeft veel van zijn kracht verloren en is geen topspeler meer." Een deel van de erp-bedrijven heeft ervoor gekozen geen crm-software te ontwikkelen of over te nemen. Peoplesoft en JD Edwards hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Siebel voor het gezamenlijk verkopen van hun software.

Volle breedte

De crm-markt kent verschillende toepassingsgebieden. Siebel is groot geworden met software voor automatisering van verkooporganisatie (zowel intern als extern), de zogenoemde sfa (sales force automation). Daarnaast bestaat er ook software voor callcenters en serviceverlening aan klanten, waar Vantive en Clarify traditioneel sterk in zijn. Met de acquisitie van Scopus verwierf Siebel functionaliteit en aanwezigheid over de volle breedte van de crm-markt. "Momenteel komt nog maar 45 procent van onze omzet uit verkoopsoftware en al 55 procent uit service- en callcenter-toepassingen", aldus House.
Het verschil tussen erp- en crm-toepassingen is volgens de operationeel directeur groot: "Met erp-software verlaag je kosten, terwijl crm-toepassingen de omzet verhogen." Door nauwkeurig te registreren wat individuele klanten willen, proberen bedrijven klanten aan zich te binden door specifieke aanbiedingen te doen.

Crm zonder erp?

Hoewel de meeste grote bedrijven een erp-installatie hebben draaien, is dat volgens House niet noodzakelijk om een crm-project te starten. "Vooral voor dienstverleners maakt het niet uit of ze wel of geen erp-pakket hebben. Bedrijven als Siemens die complexe apparatuur fabriceren, hebben echter erp nodig voordat ze hun externe processen gaan automatiseren met crm." De behoefte aan crm is volgens House zo groot, dat er ook bedrijven zijn die erp en crm tegelijk implementeren. "Nike is nu bezig met SAP R/3 én Siebel."
De verschillende partijen op de crm-markt ontwikkelen in snel tempo functionaliteit, of kopen dit in. Onderzoeksorganisatie Ovum voorspelt dan ook dat de functionele verschillen er over twee tot drie jaar niet meer toe doen. House is het niet eens met deze stelling: "Ik kan me geen softwaremarkt voor de geest halen waar functionaliteit niet relevant is. Dat geldt niet alleen op erp-gebied; ook besturingssystemen wijken fors van elkaar af. Er is nog steeds een groot verschil tussen Windows, Unix en Macintosh."

Meer over

ECMOracle-applicaties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    grens België - Nederland
    ActueelData & AI

    Ai in de Benelux: veel strategie, weinig uitvoering

    Jacob Spoelstra argwanend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Veel te laat

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs