Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Softwarefouten kosten miljarden’

30 juni 2002 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Jeroen Bezem
Jeroen Bezem

Volgens een Amerikaans onderzoek zijn fouten en ‘bugs’ in software niet alleen vervelend, ze kosten de economie jaarlijks vele miljarden dollars.

Het National Institute of Standards and Technology (Nist) van het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken heeft berekend dat de Amerikaanse economie elk jaar zo’n 59,5 miljard dollar schade lijdt door de onvolkomenheden in de computerprogramma’s. Er gaan dan ook steeds meer stemmen op om de ontwikkelaars van die software op een of andere manier financieel aansprakelijk te stellen voor een deel van de geleden schade.
 
"Vrijwel ieder bedrijf is vandaag de dag afhankelijk van computersoftware voor zaken als productontwikkeling, fabricage, distributie en ‘after-sales’-ondersteuning en -diensten", zegt Nist-directeur Arden Brement. De gebruikers van de software zijn slechts verantwoordelijk voor de helft van de problemen, blijkt uit het Nist-onderzoek. De ontwikkelaars en verkopers van de programma’s kunnen worden aangesproken op de andere helft. Het Nist heeft bovendien ontdekt dat het beter testen van de software vooraf al een heleboel ‘bugs’ aan het licht kan brengen. Als die fouten in de testfase worden verwijderd, zou dat uiteindelijk de schade kunnen reduceren met 22,2 miljard dollar, zo stelt het instituut.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    6 reacties op “‘Softwarefouten kosten miljarden’”

    1. Ron Onrust schreef:
      1 juli 2002 om 23:09

      Gebruikers die voor de helft VERANTWOORDELIJK zijn voor problemen met software?? Ik denk dat uw journalist een foutje heeft gemaakt.

      Login om te reageren
    2. Jeroen Bezem schreef:
      2 juli 2002 om 09:57

      Gebruikers die voor de helft VERANTWOORDELIJK zijn voor problemen met software?? Ik denk dat uw journalist een foutje heeft gemaakt. (Door Ron Onrust op 02 juli 2002 – 01:09)
      Ik denk het niet! Goede software kan immers ook fout worden gebruikt en dat kan voor veel problemen zorgen. Die fouten zullen niet snel worden gemaakt door mensen als de netwerkbeheerder, maar des te vaker door mensen op de werkvloer die minder goed begrijpen ‘waar al die knopjes voor dienen’. Vraag het aan de helpdesk in uw bedrijf: die zal toch regelmatig uit moeten rukken omdat er weer een werkstation/pc is ‘vastgelopen’ terwijl de specifieke werknemer ‘helemaal niets heeft gedaan…’

      Login om te reageren
    3. Bas schreef:
      2 juli 2002 om 10:26

      Als producenten van software aansprakelijk gesteld kunnen worden voor fouten in hun software zal er veel langer getest moeten worden waardoor de prijzen van software omhoog zullen vliegen, en de ontwikkeling minstens twee keer zo lang zal duren. Daar zit niemand op te wachten.

      Login om te reageren
    4. Cees schreef:
      2 juli 2002 om 21:44

      “Door mensen op de werkvloer die minder goed begrijpen waar al die knopjes voor dienen”. Beetje goedkoop om eindgebruikers daarvan de schuld te geven. Jij en ik volgen jaarlijks dure cursussen om de moeilijk te doorgronde IT-producten en programmatuur enigszins te begrijpen.
      De kernvraag is waarom de opties die de gebruiker in bepaalde situaties niet kan of mag gebruiken niet zijn ge-disabled. Ontbrekende functionaliteit? Of om bij de discussie te blijven; is in de test niet meegenomen? Nog erger en vermoedelijk het juiste antwoord; gooi het eindproduct maar over de schutting?

      Login om te reageren
    5. Frans Verschoor schreef:
      4 juli 2002 om 10:17

      Hebben we hier over besturingssystemen, toepassingen of combinaties van beide?
      Ik vrees dat we ook eens kritisch moeten kijken naar de kwaliteit van compilers.
      En uiteraard moet er beter getest worden. Te snel komt nieuwe software met grove fouten op de markt.
      Voorbeeld; Windows XP, Windows ME, Mediaplayer, Office suites…

      Login om te reageren
    6. Hilbrand schreef:
      4 juli 2002 om 16:25

      ..gebruikers die voor de helft verantwoordelijk zijn…De journalist heeft wel degenlijk een foutje gemaakt. In het onderzoek wordt gesproken over de kosten de gebruikers hebben als gevolg van de problemen met de software en de kosten die moeten worden gemaakt om in te kunnen grijpen op moment dat een software fout optreed, denk aan backup systemen en dus niet de fouten als gevolg van verkeerd gebruik.
      In het rapport is uitgebreid onderzoek gedaan naar Automotive/Aerospace en Financiele dienstverleners. Dit is geextrapoleerd naar de hele industrie. De kwaliteit van compilers verwaarloosbaar t.o.v. de systemen die er mee gebouwd worden, vgl. aantal regels code van compiler is vele factoren kleiner.
      Ook is het geen zaak van langer testen, maar op het juiste moment in het software development process. Het onderzoek geeft een vergelijking van de kosten die bespaard zouden zijn als wel gebruik zou zijn gemaakt van juiste test technieken. Overigens is het niets nieuws dat op het juiste moment getest moet worden (lees eerder in het software development process), dit is al jaren bekend en het success van Extreem Programming heeft hier ook zeker mee te maken. Blijkbaar is het nog steeds niet in de IT industrie doorgedrongen wat het belang van de juiste test processen is! Het volledige rapport is te vinden op:
      http://www.nist.gov/director/prog-ofc/report02-3.pdf

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs