Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De macht van tante Agaath

26 februari 1998 - 23:004 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
E. Labruyère
E. Labruyère

Wil een technologische ontwikkeling een succes worden, dan moet deze aan een aantal criteria voldoen. Zo heeft een technologie een grotere overlevingskans als ‘mijn oud-tante Agaath’ de technologie begrijpt, er het nut van inziet en het (op termijn) zelfs wil gaan gebruiken, meent E. Labruyère. Aansluiting bij bekende functionaliteiten, zoals eerder in deze krant gesuggereerd, is zijns insziens geen voorwaarde.

Het artikel ‘Internet dé standaard’ (Computable, 23 januari) wijdde een aantal alinea’s aan het introduceren van nieuwe technologieën en de hieraan verbonden risico’s. Ik ben het vooral niet eens met de stelling dat technologische ontwikkelingen moeten aansluiten bij bekende functionaliteiten om een hoge succeskans te hebben. Om de succeskans van een nieuwe technologie te kunnen inschatten, moeten we kijken naar vier criteria: toegevoegde waarde, ‘oud-tante agaath’, technologiemoeheid en breedte van het draagvlak. Als aan tenminste twee van de vier criteria wordt voldaan, heeft de technologie zin, ook al is deze nog zo nieuw. Maar zelfs bij zeer succesvolle uitvindingen is enig geduld (klapschaats!) een vereiste.

  1. De toegevoegde waarde van een nieuwe technologie ten opzichte van zijn voorganger moet dusdanig groot zijn dat het voor de toekomstige klant de moeite waard is om de oude technologie af te stoten.
    Een voorbeeld: De CD bood met zijn 75 minuten krasvrije, super-hifi muziek op miniformaat de enorme toegevoegde waarde die kapitaalvernietiging van (bekraste) grammofoonplaatverzamelingen rechtvaardigde.
  2. Een technologie heeft een grotere overlevingskans als ‘mijn oud-tante Agaath‘ de technologie begrijpt, er het nut van inziet en het (op termijn) zelfs wil gaan gebruiken.
  3. Als de laatste tien jaar tenminste twee min of meer gelijkwaardige opvolgers voor een bestaande technologie zijn gepresenteerd die geen succes hadden, dan is de kans op een succesvolle derde opvolger bijzonder klein (technologie-moeheid).
  4. Niet alleen geldt ’the medium is the message’, maar ook ’the message is the medium’. Als een nieuwe technologie niet vol overtuiging door een aantal bedrijven en instellingen en met een aanzienlijke mate aan ‘hardware’ of ‘software’ gepresenteerd wordt, is deze al half mislukt (breed draagvlak-criterium).

Succes of miskleun

Een aantal spraakmakende technologische successen en (aankomende) miskleunen kunnen de criteria verduidelijken.
De CD scoort fantastisch op criterium 1, is bijzonder eenvoudig te bedienen (‘Agaath’) en scoort laag op de technologie-moeheidsindex. De brede steun (Philips en Sony) completeren het geheel.
Het zelfde geldt voor de CD-rom (alleen de ‘Agaath-index’ is lager). De CD-i scoort daarentegen slecht op de criteria 1 (CD-rom op PC en Nintendo was er al), 2 (tante snapte er niets van) en 4 (Philips was de enige die er brood inzag).
Aan de hand van de criteria zou ik mijn geld niet hebben durven zetten op de DAT (in muzikantenkringen overigens wèl een succes), de DCC (biedt ten opzichte van de compactcassette te weinig toegevoegde waarde), de minidisc (alweer een geniale uitvinding) en de DVD.
Voor alle videosystemen die het hebben geprobeerd sinds VHS (het eerste serieuze systeem) geldt: criterium 1 matig, criterium 2 matig, criterium 3 zeer slecht (weet u nog: V2000, Betamax, 8 mm, VHS c, Hi 8, Super VHS, CD-video en nu DVD) en criterium 4 slecht. De mislukking is zonneklaar.
De pinpas scoort zeer hoog op criterium 1 (ten opzichte van de betaalcheque en destijds sluitingstijden banken), matig tot redelijk op 2, zeer goed op 3 en later goed op 4. Het succes kostte tijd, maar kwam.
De chipknip scoort nul tot negatief op criterium 1, (in één oogopslag zien hoeveel geld je hebt, is er niet meer bij), matig tot redelijk op 2, slecht op 3 (is meer van het zelfde) en alleen goed op 4. Lobbyen en marketen helpt niet: de chipknip is een onding en wordt nooit een succes.
De klapschaats had ondanks een zeer goed criterium 1 veel tijd nodig (meer dan 10 jaar). Toen echter het draagvlak ontstond, ging het ook zeer snel.
De hieronder volgende uitvindingen zijn gedoemd te mislukken:

  • breedbeeld-TV (blijft margewerk zonder draagvlak), HDTV (mooie droom) en digitale TV (tenzij echte bioscoopkwaliteit);
  • alles wat een nieuwe geluids- of beelddrager is, zoals DVD, minidisc, digitale video of fotografie (twijfelgeval);
  • alle nieuwe PC-besturingssystemen (tenzij van ‘de grote roerganger’ afkomstig), alle nieuwe computersoorten zoals de NetPC, de netwerkcomputer en dergelijke;
  • de elektrische auto en de pneumatische auto.
Grote kans op succes hebben uitvindingen die werkelijk eenvoudig zijn en toegevoegde waarde bieden op dit moment en niet de zoveelste in een eindeloze rij technologieën zijn. Er is één bedrijf dat deze criteria telkenmale tart, maar dat dan ook alleen in niet-menselijke termen omschreven wordt: Microsoft met God of Grote Satan Bill Gates als alleenheerser. Voor normale bedrijven, met Philips voorop geldt echter niet ‘let’s make things better’, maar ‘let’s make better things’
 
E. Labruyère, hoofd automatisering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Over post-quantum security (en waarom je nú moet handelen)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    MagazineInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Onzekere inkoper

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs