Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Groeiende collaboratie in datawarehousemarkt

06 mei 2004 - 22:005 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Datapakhuizen hebben de afgelopen jaren een vlucht genomen, mede door de economische malaise. Dat zei Andrew Butler, analist bij Gartner Research, tijdens de Teradata Universal Business Conference in Parijs vorige week. Vooral de zwaargetroffen sectoren telecom en financiële dienstverlening hebben tijdens de neergang flink geïnvesteerd. “De andere sectoren beginnen nu pas wakker te worden.”

“Datapakhuizen zijn gemeengoed geworden. Vijf jaar geleden bestonden ze ook, maar werden ze door bedrijven niet als strategische noodzaak gezien en kleine bedrijven waren vaak niet eens in het bezit van een datawarehouse. Nu zien steeds meer bedrijven in dat het belangrijk is om het profiel van klanten en partners te begrijpen. Het heeft zich ontwikkeld van wenselijk via belangrijk naar cruciaal.”
De sectoren die het hardst werden getroffen door de economische malaise, zijn volgens Butler degene die het eerst rondkeken naar nieuwe manieren om meer informatie uit hun databases te halen. “Dan heb ik het vooral over de telecom- en financiële dienstensector. Het probleem van industrieën is dat zij geen patenten kunnen aanvragen die hun diensten beschermen, waardoor ze kwetsbaar zijn. Je kunt geen patent aanvragen op een bank of op een telefoondienst. Zij zijn afhankelijk van een goed inzicht in wie hun klanten zijn, wat zij doen en wie potentiële klanten zijn. Datawarehousing is een goede manier om daarachter te komen.” De andere sectoren beginnen nu de mogelijkheden van datapakhuizen te zien. Butler denkt dat dit ook het geval zou zijn geweest als de economie niet was ingestort. “Ieder bedrijf heeft de afgelopen drie jaar minder budget gehad, waardoor ze genoodzaakt werden de strategische waarde af te wegen. Misschien was datawarehousing eerder ontdekt als bedrijven meer geld hadden gehad.” Dan was echter de noodzaak misschien niet zo groot geweest om informatie uit bedrijfsdatabanken te halen. “Je kunt het op beide manieren bekijken. Als het toch al goed gaat, wat kan het een bedrijf dan schelen wie zijn klanten zijn.”

Consolidatie

“Overal is consolidatie en de datawarehousing-markt is daar geen uitzondering op”, aldus Butler. “De noodzaak om continu gebieden te bekijken waar consolidatie nodig is, zal nooit ophouden.” Ook de aanbieders van datapakhuizen zullen een consolidatieslag meemaken. “Er ligt nog steeds een enorme druk op softwarebedrijven. Bij Gartner denken we dat er door de hele softwareindustrie nog flink wat slachtoffers zullen vallen en daar zullen ook grote namen bij zijn. Er is geen reden om aan te nemen dat deze slachtoffers niet ook uit de datawarehousingmarkt zullen komen.”
Het aangaan van partnerschappen wordt steeds belangrijker, zeker als het gaat om het veroveren van de middenmarkt. “NCR Teradata staat bovenaan de pyramide als het gaat om de highend-markt. Dat heeft drie redenen: hun database managemensysteem, hun kennis van de industrie en Bynet, het fysiek geschakelde ‘backplane’. Deze drie dingen zijn handig als je een tien Terabyte datapakhuis wilt bouwen, maar als het maar om een halve Terabyte gaat, maakt het weinig uit. Het mkb heeft geen behoefte aan een hoge verticale schaalbaarheid of rijke industriekennis en ze hebben ook niet al die hardware nodig. NCR Teradata moet twee dingen goed leren doen: aan top van de highend-pyramide blijven staan en daarnaast een voet aan de grond krijgen op de mkb-markt. Daarvoor moet het leren dat de fysieke server waarop het datapakhuis draait, niet perse een NCR-logo hoeft te hebben. Kleinere ondernemingen doen vaak zaken met wederverkopers en distributeurs. Zij willen niet nóg een leverancier, want dat kost tijd en geld en juist in die kleinere bedrijven is dat er vaak niet. Door een partnerschap te vormen met leveranciers die al wel relaties hebben met het mkb, zoals Dell of HP, is de bedreiging van een nieuwe leverancier voor het mkb vaak niet zo groot.”

Concurrentie

“Natuurlijk proberen bedrijven als IBM, Sun en Oracle de highend-pyramide te beklimmen. Dat is goed, alle bedrijven hebben concurrentie nodig. Als we kijken naar de Teradata-database, in vergelijking met die van de concurrenten, dan zien we dat de scores bijna perfect zijn. Op het gebied van technologie kent iedereen IBM’s On Demand en HP’s Adaptive Enterprise. Deze technologieën zullen de komende jaren volwassen worden waardoor steeds minder innovatie direct in de server plaatsvindt en steeds meer wordt verschoven naar de switches erachter. Dan maakt het vervolgens niet meer uit welk logo er op de servers staat. Zolang ze zich nog kunnen verantwoorden in de hardwaremarkt, moeten ze dat blijven doen, maar er komt een punt dat de toegevoegde waarde steeds minder duidelijk wordt en NCR Teradata er beter aan doet zich te concentreren op de middenmarkt. Ik denk dat aan de top van de highend-pyramide niet genoeg voor hen te doen is om te overleven. Dat wil niet zeggen dat alles verdwijnt, omdat ze nog steeds een groot intellectueel eigendom hebben met Bynet en de daarbij horende beheerhulpmiddelen. Het meest logisch zou een technologische alliantie zijn. Mijn voorspelling is dat rond het einde van dit decennium een NCR-product op de markt komt dat bestaat uit de Teradata database die draait op een hybride fysiek systeem, dat is opgebouwd uit modulaire bouwstenen die allemaal een ander logo kunnen hebben.”< BR>

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Teradata helpt Hema met bevoorrading

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs