Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Computergame

Serieuze game moet ook amusant zijn

11 december 2007 - 11:59ActueelCarrière
Rian van Heur
Rian van Heur

Bedrijven houden er te weinig rekening mee dat een serieuze game ook amusant moet zijn. Mensen spelen namelijk games om zich te amuseren. Er wordt wel veel aandacht besteed aan het simulatie-aspect.

Bedrijven, instellingen of scholen die computerspellen gebruiken voor een zakelijke doel, moeten niet het vergeten dat een game ook amusant moet zijn. “Bedrijven zetten games in, want mensen spelen ze graag. Dat doen ze, omdat games entertaining zijn. Bedrijven moeten daarom niet vergeten dit in de game terug te laten komen”, aldus Marc Overmars, onderzoeker bij het Institute of Information and Computing Science van de Universiteit Utrecht. Overmars sprak tijdens het NGI Jaarcongres dat vandaag in MediaPlaza in Utrecht wordt gehouden.

Een goede game bevat ingrediënten als verhaallijn, gameplay, simulatie en sociale interactie. Deze vier ingrediënten moeten in balans zijn voor een goede game. “In serieuze toepassingen wordt vooral geconcentreerd op simulatie”, zegt Overmars. De reden waarom mensen graag games spelen wordt vergeten, namelijk de verhaallijn.

Simulatie

Volgens Overmars hoeft de simulatie niet realistisch te zijn. Bij autorijden bijvoorbeeld is het kijken in spiegels erg belangrijk. Je kunt een kandidaat ook leren spiegelen door deze in een setting van een auto te zetten, maar dat hij in de spiegels monsters ziet die hij moet doden. Ook zo maak je een kandidaat bewust van goed spiegelen.

Als een bedrijf een goede game maakt, dan zijn de kandidaten ook bereid de game buiten werktijd of schooltijd te spelen. Dit wordt, volgens Overmars, echter vaak vergeten. “Bedrijven vinden dat de game op het werk hoort of op school.”

Tips voor een goede game:
• Denk niet dat je het zelf kunt. Huur daarvoor gamedesigners in.
• Het maken van een game kost geld. Denk daarbij aan een paar ton.
• Houd rekening met een invoeringstraject. Doe je dat niet, dan wordt de game niet gebruikt
• Train ook de trainers. De leerlingen zijn vaak niet het probleem, de docenten zijn dat.
• Evalueer de resultaten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Voorzitter hamer
    ActueelGovernance & Privacy

    Nederlandse gamecracker moet vier maanden brommen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Impuls Nederlandse gamebranche door miljoenensubsidie

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    HvA start opleiding tot game-ontwikkelaar

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Leeuwarden wordt hotspot voor serious games

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    HEBBEN: Fuzebox opensource game console

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    HEBBEN: Little Big Planet (en dus een Playstation 3)

    Eén reactie op “Serieuze game moet ook amusant zijn”

    1. David H schreef:
      11 december 2007 om 19:44

      Tips voor een goede game:
      ? Denk niet dat je het zelf kunt. Huur daarvoor gamedesigners in.
      of maak een remake van een oud spelletje 😛
      ? Het maken van een game kost geld. Denk daarbij aan een paar ton.
      legt eraan… Ik heb een spelletje gemaakt (voor school) en dat kostte geen cent…
      ? Houd rekening met een invoeringstraject. Doe je dat niet, dan wordt de game niet gebruikt
      een wat?
      ? Train ook de trainers. De leerlingen zijn vaak niet het probleem, de docenten zijn dat.
      so friggin true! Ik heb welgeteld 1 goede leraar (ik doe game-design) van 6 leraren 🙁
      ? Evalueer de resultaten.
      zal ik doen 😛

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs