Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Cyberhandelaar krijgt rap panne op e-snelweg

14 december 1999 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Directe verkopers en Internet-afsplitsingen van bedrijven hebben op Internet een grotere overlevingskans dan cyberhandelaars. Dit blijkt uit de studie E-commerce: no guts no glory! Een onderzoek naar de succes- en faalfactoren van Nederlandse E-commerce initiatieven, uitgevoerd door advieskantoor Twynstra Gudde en Universiteit Utrecht.

Voor alle bedrijven die handel willen drijven op Internet gelden algemene succes- en faalfactoren. Succesfactoren zijn het onderbrengen van een commerciële Internet-activiteit in een aparte organisatie, een klantgerichte instelling, merkbekendheid en een goede partner. Valkuilen zijn onder andere dagdromerij, traditionalisme en het niet koppelen van de e-handelsstromen aan debackoffice.
Het onderzoek gaat specifiek in op diverse bedrijfsvormen. Cybertraders – nieuwe webgebaseerde handelsondernemingen die zich volledig op Internet richten – hebben het moeilijker dan uit de succesverhalen blijkt. Ze werken met lage marges door hun lage prijzen en de hoge kosten voor technologie en huisvesting. Daardoor moeten ze hoge volumes omzetten, terwijl het Internet-gebruik nog in de kinderschoenen staat. Het winstoogmerk schuift daardoor op de lange baan. Daarvoor in de plaats komen doelstellingen als ‘de eerste willen zijn op Internet’ – en het behalen van forse groei.
Verder blijkt dat Internet-handelaars veelal samenwerken met andere kleine gespecialiseerde marktpartijen. Alleen zo kunnen ze de "breed georiënteerde reuzen op snelheid en kwaliteit te overklassen". Een groot probleem vormt het verkrijgen van kapitaal. Cyberhandelaars klagen over de conventionele houding van banken en het gebrek aan durfkapitaal in Nederland. Ze halen het meeste geld op bij buitenlandse investeerders en via persoonlijke contacten. Als opties om meer geld te krijgen noemen ze allianties met kapitaalkrachtige, grote partijen en licentieverkoop.
Directe verkopers en aparte Internet-BV’s hebben het makkelijker. Voor directe verkopers als Dell, Christine le Duc of Overtoom is Internet slechts een nieuw verkoopkanaal. Internet-afsplitsingen van bestaande bedrijven kunnen terugvallen op hun moederorganisatie. Dit soort bedrijven hebben de meeste kans op succes in de e-handel, aldus de onderzoekers.
 

Meer over

E-commerce

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale innovatie: van apps naar agents

    Frank Breedijk
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale soevereiniteit hoeft niet zwart-wit te zijn

    Kaarten energienet
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale kaarten versnellen stroomnetuitbreiding

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs