Het mobiliteitsprobleem van het MKB in Amsterdam en 35 omliggende gemeenten, een belangrijk deel van de Randstad, is groot, evenals de behoefte aan een oplossing. Dat blijkt uit onderzoek van de initiatiefnemers van de pilot ‘Digitale Mobiliteit’, onder ruim 100 MKB-bedrijven in deze grootstedelijke regio.
Dagelijks is men bijna twee uur onderweg, veelal met de auto. Een ruime meerderheid van de autogebruikers staat meer dan drie keer per week in de file. De verkeersdrukte zorgt niet alleen dat veel tijd verloren gaat, maar beïnvloedt ook de werkkwaliteit, het werkplezier en het stressniveau. Bijna negen op de tien MKB-ers staan positief tegenover tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Dat blijkt ook uit het aantal aanmeldingen voor de pilot ‘Digitale Mobiliteit’: 450 MKB-bedrijven, ruim vier keer zoveel als het aantal beschikbare plaatsen, meldden zich aan. Inmiddels zijn 106 bedrijven met in totaal 1200 medewerkers gestart met de pilot. Zes maanden lang krijgen zij de beschikking over de benodigde software, vaste en mobiele internettoegang en professionele ondersteuning om te kunnen kennismaken met ‘werken waar en wanneer je wilt’.
Files
Voor 56% van de MKB-ers is de auto het meest gebruikte vervoermiddel voor het woon-werkverkeer, op afstand gevolgd door de fiets (17%) en de combinatie fiets/openbaar vervoer (11%). Het aantal reisminuten in het MKB is fors, dagelijks is men 115 minuten onderweg. De MKB-ers die de auto als primair vervoersmiddel gebruiken, reizen per dag nog 22 minuten langer. 75% Van de autogebruikers staat één of meerdere keren per week in de file. 60% van deze groep staat zelfs meer dan drie keer per week in de file.
Ten koste van het werk
Een kwart van de MKB-ers geeft aan dat de verkeersdrukte een negatieve tot zeer negatieve invloed heeft op de kwaliteit van hun werk. Voor een derde (34%) beïnvloedt de verkeersdrukte het werkplezier negatief. Een ruime meerderheid van de ondernemers (58%) ondervindt bovendien geregeld stress van de verkeersdrukte. Er bestaat een duidelijk verband tussen de verkeersdrukte en het werk: hoe meer minuten men in de file staat, hoe meer dit de werkkwaliteit, het werkplezier, het stressniveau maar ook de productiviteit negatief beïnvloedt. Kees Verhoeven, directeur MKB Amsterdam: "Deze cijfers bevestigen dat het bij het verbeteren van de mobiliteit van het MKB niet alleen gaat om het oplossen van het fileprobleem. Minstens zoveel winst kan en moet er worden behaald bij het waarborgen van de kwaliteit en de productiviteit van het Nederlandse MKB."
Minder en op andere tijden reizen
88% van de ondernemers heeft een positieve of zeer positieve houding ten opzichte van tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Om dat mogelijk te maken hebben de ondernemers die deelnemen aan het project de beschikking over supersnel (mobiel) internet en software om altijd en overal toegang te hebben tot e-mail, agenda en documenten. Ook is er een online communicatieoplossing om bijvoorbeeld te kunnen chatten en webvergaderen. Van de autogebruikers die minimaal één keer per week in de file staan verwacht driekwart (75%) dat één of meer van deze oplossingen hen zal helpen om hun mobiliteitsbehoefte te verbeteren. De ondernemers verwachten dat de oplossingen hen vooral zullen helpen om minder te hoeven reizen (44%) en op andere tijden te kunnen reizen (25%). Men heeft minder verwachtingen van het variëren in vervoerssoort (5%).
Effect meten
Gedurende het gehele project in de grootregio Amsterdam wordt onderzocht in hoeverre het project bijdraagt aan het oplossen van het fileprobleem en het stimuleren van de productiviteit van het MKB. De bevindingen tot dusver stemmen positief, aldus Lodewijk de Waal, voorzitter van de landelijke Taskforce Mobiliteitsmanagement: "De resultaten van dit onderzoek bevestigen de noodzaak en urgentie van het project in deze regio. De omvang en opzet maken het bovendien mogelijk om écht een significante bijdrage te leveren. Daarmee is dit project een mooi voorbeeld voor andere regio’s in Nederland waar dit probleem ook speelt."
Over Digitale Mobiliteit
Digitale Mobiliteit is een initiatief van MKB Nederland en Boer & Croon. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met Microsoft, UPC en Vodafone, in opdracht van de regionale Taskforce Ontspits (www.ontspits.nl) en de landelijke Taskforce Mobiliteitsmanagement (www.tfmm.nl). In de regionale en landelijke Taskforce werken overheid, bedrijfsleven en werknemersorganisaties samen aan stimuleringsmaatregelen die het aantal auto’s in de spits met 5% moeten terugdringen.