Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Digitale transformatie

Digitale transformatie is top of mind

13 juli 2018 - 12:354 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
ir. Eric ten Harkel
ir. Eric ten Harkel

De afgelopen jaren is digitale transformatie top of mind geworden. Veel bedrijven hebben de verandering ingezet en soms ook afgerond (voor zover u ooit echt klaar bent met veranderen natuurlijk). Wat men zich vervolgens af kan vragen is, wat brengt zo’n transformatie teweeg? Welke experience haalt u eruit?

Het optimaliseren van de customer journey wordt vaak genoemd als een van de belangrijkste doelen van een digitale transformatie: het creëren van een optimale beleving zonder daarbij uw afkomst – uw legacy – te vergeten. Bedrijven die dit voor elkaar krijgen, lopen voorop in de concurrentiestrijd.

Maar hoe realiseert u dit? In ieder geval niet met een off-the-shelf SaaS-pakket, lijkt me. Natuurlijk, iedereen heeft standaard software in huis voor zijn bedrijfsvoering, maar niemand is écht concurrerend, enkel omdat ze bijvoorbeeld Salesforce of SAP hebben geïmplementeerd. Onderscheidend zijn doet u met unieke, op maat gemaakte software. Het liefst met een systeem dat een nieuwe benadering biedt voor de uitdagingen van uw klanten, in plaats van alleen maar de gangbare, bestaande oplossing op te poetsen en te recyclen.

De roep om unieke digitale experiences hoort men overal. Gebruikers vragen erom en bedrijven buitelen over elkaar heen om eraan te voldoen. Werk aan de winkel dus. Voor de it-branche zijn dit tropenjaren. Bizar dan ook eigenlijk dat it nog steeds zo’n manuele industrie is. Software is nog steeds heel vaak handgemaakt. En dat terwijl men door softwareontwikkeling te automatiseren, veel sneller, flexibeler en klantgerichter kan opereren om zo aan die klantwens te voldoen. Dus veel meer software, steeds sneller op de markt gebracht. Technologie komt dan overal, maar wat betekent die nieuwe experience voor ons, als mens? Laten we dat eens wat filosofischer beschouwen.

Singularity komt

Technologie komt nu letterlijk en figuurlijk steeds dichter bij ons gevoel. Bedenk maar eens het onbehagen als men op pad benis en de smartphone is vergeten. Of hoe onthand of bijna hulpeloos men is als het internet ‘het niet doet’.

We zijn op een ongekend punt in de geschiedenis waarbij technologie een integraal onderdeel van onszelf wordt. Wat dat betreft zie ik het beeld dat futuroloog Kristian Esser schetst wel werkelijkheid worden. Waar technologie vroeger een hulpmiddel was bij een actie, om een daad te verrichten, bijvoorbeeld in de steentijd met het fabriceren van een pijl om mee te jagen, gebruiken we technologie tegenwoordig als hulpmiddel bij ons denkproces. Bijvoorbeeld een smartphone waar men de contactpersonen en agenda in bijhoudt en die je herinneringen stuurt. In de niet al te verre toekomst komen we op het punt dat de science fiction (sf)-schrijver Vernor Vinge ‘singularity’ noemt. Een situatie waarbij technologie zo geavanceerd is dat het geen hulpmiddel voor mensen meer is, maar dat het zijn eigen denkvermogen inzet om acties te ondernemen. Technologie die zelfstandig kan beslissen om een daad te verrichten. We zijn op dit terrein heel ver, maar nog lang niet ver genoeg. Denk maar aan de zelfrijdende auto’s. Ik kan uit eigen Tesla-ervaring melden dat het heel raar voelt, een auto zelf te laten rijden. Beangstigend zelfs. Daar staat tegenover dat ik telkens als mijn Tesla zichzelf inparkeert een licht gegiechel niet kan onderdrukken.

Asimov redende engel

Hoe ver weg het ook lijkt, de eerste stappen naar singularity zijn al gezet. Artificial intelligence (ai) wordt in steeds meer branches en beroepsgroepen gebruikt. Met de sterke opkomst van automatisering in softwaredevelopment is ook hier ai niet ver weg meer, met een nog grotere mate van efficiency tot gevolg. De nieuwe release van low-code platform Outsystems zal al ai-elementen bevatten.

Ik verwacht dat over een aantal jaar softwaresystemen zo geavanceerd zijn dat ze zichzelf kunnen upgraden en verbeteren. Net zoals de zelfrijdende auto klinkt dat nu misschien nog enigszins beangstigend, maar troost u in de gedachte dat het nog altijd mensen zijn die de grondleggers zijn van die technologie en die aan de knoppen draaien.

Hoewel… dat mensen aan de knoppen draaien, maakt het misschien nog beangstigender. Daarom is het goed bij al die ontwikkelingen de wetten van de Robotica, zoals opgesteld door de briljante schrijver Isaac Asimov, als leidraad te nemen.

En wanneer het dan zover is, kunnen we allemaal lekker lang op vakantie. Sf-romans lezen. Wie weet doen we nog ideeën op.

Meer over

Kunstmatige intelligentieSaaSSalesforceSmartphones

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitale transformatie begint bij it zelf

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Digitaliseerperikelen

    OpinieData & AI

    Digitale tijden zijn andere tijden

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs