Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Services goed geregeld

19 oktober 2007 - 10:074 minuten leestijdAchtergrondGovernance & PrivacyVan Rossum Advocaten
Redactie Computable
Redactie Computable

Als reseller verkoopt u bijvoorbeeld computer- of softwaresystemen, waarbij u zich verbindt om daarvoor tevens onderhoud te leveren. Waarop moet u letten bij dergelijke contracten?

Overeenkomsten moeten altijd in meer of mindere mate worden toegesneden op een concrete situatie. Een specialist terzake inschakelen brengt zekerheid met zich mee. Het is niet verstandig om slechts standaardbepalingen aan te houden – die bijvoorbeeld via internet te vinden zijn – omdat elke opdracht zijn eigenzinnigheden heeft waarmee men rekening dient te houden.

Er zijn wel een aantal belangrijke punten te noemen die steeds terugkeren in SLA's en onderhoudscontracten. In de eerste plaats worden dergelijke overeenkomsten vrijwel altijd in combinatie met algemene voorwaarden gebruikt. U voorkomt daarmee dat bepaalde categorieën worden vergeten en daarmee ongeregeld blijven. Dit kan echter tegelijkertijd ondoorzichtigheid met zich meebrengen voor de wederpartij. Kleine misverstanden kunnen leiden tot grote juridische problematiek; goed voor de advocatuur, maar minder voor uw bedrijf. Een van de basisregels bij het opstellen van een SLA of onderhoudscontract – en eigenlijk voor alle overeenkomsten – is dan ook zoveel mogelijk te benoemen en te verduidelijken in de betreffende overeenkomst zelf. Maak zoveel mogelijk een op zichzelf staand stuk, waarbij voor bepaalde categorieën kan worden uitgeweken naar het vangnet van de algemene voorwaarden.

Scope
Inhoudelijk gaat de SLA of het onderhoudscontract vaak primair over de reikwijdte van de overeenkomst, ook wel de ‘scope' genoemd. Welke werkzaamheden en diensten vallen onder de overeenkomst? Benoem deze concreet. Daarbij moet u rekening houden met werktijden, feestdagen en vakanties. Belangrijk is ook het benoemen van het soort storingen, en de maximale frequentie daarvan, waarvoor een beroep kan worden gedaan op de overeenkomst. Veel SLA's en onderhoudscontracten kennen een bepaald maximum waarbinnen het redelijk is een beroep te doen op de serviceverlener. Geef in dit kader ook aan wanneer, en met wie, contact openstaat voor het opnemen van storingen bijvoorbeeld. Een duidelijk aanspreekpunt noemen voorkomt veel frustratie bij uw wederpartij.

De financiële vergoeding voor de geleverde service moet uiteraard ook voldoende helder zijn. Hier regelt u bijvoorbeeld de wijze van betaling, maar ook een eventuele prijsstijging op basis van jaarlijkse her-indexering bij langlopende overeenkomsten.

Formuleert u ook duidelijk wat in de risicosfeer van uw wederpartij valt. Sommige storingen zijn overduidelijk door eigen toedoen ontstaan, of door gebrekkige reparaties verergerd. Sluit aansprakelijkheid uit voor zaken die door voornoemde redenen gebrekkig worden, en beding een extra vergoeding bovenop de financiële afspraken voor storingen binnen het bereik van de overeenkomst.

U kunt ook al aangeven welke rechtbank bevoegd is of een onafhankelijke arbiter of mediator aanwijzen voor het geval er toch een juridisch conflict ontstaat. Dat kan aanzienlijk schelen in kosten. Vergeet daarbij niet op te nemen of het oordeel van een onafhankelijke derde bindend is of niet.

Vanzelfsprekend
Uiteraard zijn er nog een aantal zaken niet genoemd, maar deze spreken min of meer voor zichzelf. Denk daarbij aan de identiteit van partijen, een kleine inleiding (waarin u bijvoorbeeld verklaart dat uw algemene voorwaarden van toepassing zijn) en natuurlijk de handtekeningen.

Toch zult u voorzichtig moeten zijn met zaken die voor zichzelf lijken te spreken. Dat is de grootste valkuil bij het opstellen van overeenkomsten. Hoe duidelijker uw overeenkomsten zijn, hoe beter. Alles wat u niet benoemt, behelst in potentie een langdurig en kostbaar traject bij de rechter. Gelukkig kunt u diverse bronnen raadplegen die u kunnen helpen. U zult waarschijnlijk ook al een standaardovereenkomst in huis hebben. Het belangrijkste punt is echter dat geen enkele overeenkomst echt standaard is, en een extra controle per geval is eigenlijk meer dan verstandig: het is een must.
Jurian van Groenendaal en Quirijn Meijnen
Van Rossem Advocaten
q.meijnen@channelweb.nl

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    OpinieSecurity & Awareness

    NIS2 is geen bedreiging (maar gouden kans voor it-kanaal)

    NIS2
    ActueelGovernance & Privacy

    NIS2 wordt bureaucratisch monster, vrezen Duitsers

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit gaat NIS2 jouw bedrijf aan tijd en geld kosten

    compliance
    OpinieGovernance & Privacy

    Waarom Dora- en NIS2-compliance beginnen met assetmanagement

    grens België - Nederland
    ActueelData & AI

    Ai in de Benelux: veel strategie, weinig uitvoering

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs