Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Mobiel gebruik past in volkscultuur

14 december 2000 - 23:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Frits Njio
Frits Njio

De intrede van digitale communicatie heeft geen invloed op de bestaande unieke volksculturen, blijkt uit antropologisch onderzoek.

De invloed van het gebruik van mobiel internet op de sociale, culturele en menselijke aspecten in de samenleving is nog nooit eerder onderzocht. Hierbij wordt internet via de bureaucomputer even buiten beschouwing gelaten.
De meeste mensen gebruiken het world wide web op hun pc om diverse redenen, bijvoorbeeld om hun aanstaande vakantie te regelen, medische databases na te slaan, dingen te kopen en om informatie te delen met anderen. "Maar als ze hun mobiele telefoon of pda gebruiken, willen ze iets direct voor elkaar hebben", zegt hoofdredacteur Mark Frauenfelder van Wired. "Waarom? Ze zijn de weg kwijt, verveeld, hongerig, moe en voelen zich eenzaam."
Hij sprak tijdens het Mobile Business Forum in de Rai. De Amerikaanse Context-based Research Groep startte dit onderzoek met 80 antropologen in 9 steden over de wereld van Peking, Tokyo, Londen en San Francisco tot New York. Onderzocht werd welke mobiele apparatuur populair is, wie het gebruikt en of het heeft geleid tot gedragsverandering in sommige groeperingen. En – nog interessanter – wie geen mobiele apparatuur gebruikt en waarom.
De verschillen tussen de wereldsteden zijn gigantisch. In de Japanse hoofdstad Tokio bijvoorbeeld staat non-verbale communicatie hoog in het vaandel. Op straat wordt het gebruik van het mobieltje niet gewaardeerd (al doet iedereen het), behalve in stations, terminals en treinen. "De mobiele internet-telefoon ofweli-mode van telco NTT Docomo wordt beschouwd als een elektronisch kameraadje", aldus Frauenfelder. "Ruim 12 miljoen Japanners gebruiken het om hun banksaldo te checken, horoscopen, tekenfilmpjes te bekijken en videospelletjes te spelen." Eventueel krijgen de Japanse gebruikers iedere week een nieuwe achtergrondillustratie en belmuziekje van de laatste pophits.
In Zweden is dit anders. Hier wordt het mobieltje vooral gebruikt om tesocializen, zowel virtueel als in de echte wereld. De jeugd gebruikt sms-berichten (short messaging services) om hun vriendjes te laten weten waar ze zich ophouden in de middag en avond. In tegenstelling tot Japan wordt het op straat bellen in Stockholm alom geaccepteerd.
In Frankrijk daarentegen zijn mobieltjes niet welkom in dure restaurants. Bovendien zijn de Fransen bang dat het mobieltje een afname van persoonlijk contact zal veroorzaken, omdat ze nu eenmaalface-to-face contact prefereren. Frankrijk loopt dan ook achter in mobieltjes-gebruik.
In de VS staat de mobiele telefoon nog in de kinderschoenen. San Francisco is voorloper. Werkgevers kopen mobi’s voor hun medewerkers, zodat in contact kunnen blijven met dehome-office en hun eveneens mobiele collega’s. Amerikanen zijn echter wars van mobiel internetten. Er is dan ook sprake van eenWaplash. Ze gebruiken de Wap-diensten nauwelijks, omdat ze immers al internet thuis en op kantoor hebben. "Frauenfelder: "In New York vinden ze Wap te duur en niemand heeft hen verteld hoe ze het moeten gebruiken."
In Peking zijn er nog weinig mobiele Internetgebruikers als elektronisch vriendje. In Hongkong echter loopt iedereen op straat mobiel te internetten. Meestal gebruiken zehandsfree randapparatuur, want ze zijn bang voor een mogelijk verband tussen straling en hersentumoren. In Engeland is sms populair. "De Britten zijn meer beleefde mobiele gebruikers en wenden zich van de menigte af als hun telefoon rinkelt" aldus Frauenfelder.
Het succes van mobiel internetten staat of valt in iedere stad met het content-aanbod, dat gemakkelijk in gebruik moet zijn en direct aan de wensen voldoet.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs