Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vind de cybercrimineel in uw netwerk

26 september 2016 - 07:264 minuten leestijdAchtergrondSecurity & AwarenessRSA
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Organisaties kunnen niet voor 100 procent voorkomen dat er datalekken plaatsvinden. Wel kunnen zij zich hier zo goed mogelijk op voorbereiden. Dit om de (financiële) schade zo beperkt mogelijk te houden. Hier zijn drie basiselementen voor nodig: visability, identiteiten en risicoanalyse. Dat meent Zulfikar Ramzan, chief technology officer (cto) bij RSA.

De aanvalstechnieken van de cybercriminelen zijn in de afgelopen vijf jaar sterk veranderd, vertelt Ramzan: ‘Vroeger kochten criminelen beveiligingssoftware en zochten hierin naar zwaktes. Daar werden dan aanvallen voor ontwikkeld. Deze werden op grote schaal verspreid naar veel mensen. Tegenwoordig zetten cybercriminelen in op microdistributie, ofwel single threats. Dat betekent dat een aanval specifiek op een organisatie wordt gericht. Negentig procent van de aanvallen bestaat uit zo’n microaanval.’

Langzamer

Hedendaagse aanvallen gaan daardoor een stuk langzamer dan voorheen. ‘De crimineel analyseert eerst het bedrijf. Dat gebeurt grondig: van het netwerk tot de medewerkers en leveranciers. Daarna voert het een eerste aanvalspoging uit, zoals het versturen van een phishingmail. Met deze aanval wil de cybercrimineel het netwerk binnenkomen’, licht Ramzan toe. Hij voegt er aan toe dat een crimineel nu niet meer alleen het netwerk wil binnendringen, maar hier vooral belangrijke informatie buit wil maken. ‘Dat betekent dat hij of zij pas na het binnendringen van het netwerk echt actie gaat ondernemen om data te verzamelen en te exploiteren. Dat doet hij of zij bijvoorbeeld door malware op het netwerk te installeren.’

Deze vorm van aanvallen betekent dat de basis-beveiligingstechnologieën, zoals een firewall of antivirus, niet meer voldoende bescherming tegen cybercriminelen bieden. Bedrijven moeten daarom nadenken over een geavanceerde bedreigingstrategie. Volgens Ramzan bestaat die strategie uit drie onderdelen: visability, identiteiten en risicoanalyse.

‘Visability, ook wel zichtbaarheid, is de basis om geavanceerde bedreigingen te beperken’, zegt de cto. ‘Je kan niet beschermen wat je niet ziet. Bedrijven moeten hun netwerk door en door kennen: van de aanwezige apparaten tot de gebruikte technologieën. Ze moeten weten wat er gebeurt op gebied van it, van de cloud tot de endpoints.’ Met de zichtbaarheid kunnen bedrijven ongewone activiteiten van cybercriminelen op het netwerk opsporen en hier vervolgens op reageren. ‘Mensen vergeten vaak dat er een verschil zit tussen een inbreuk en een lek. Cybercriminelen vinden niet altijd direct wat ze zoeken. Dat duurt soms maanden. Via visability beperk je de tijd die criminelen op het netwerk kunnen doorbrengen en daarmee ook de kans dat ze daadwerkelijk data buit maken.’

Een ander sleutelelement in het beveiligingsbeleid is volgens Ramzan identiteitsmanagement. Via identiteitsmanagement regelen bedrijven dat de juiste mensen de juiste toegang tot de juiste it-assets hebben (authenticatie en governance). Hij voegt hier aan toe dat bedrijven hierbij de gehele lifecycle (levensduur) van iedere medewerker in kaart moeten brengen: vanaf het moment dat ze toetreden tot de organisatie en deze verlaten. ‘In deze periode kan iemand bijvoorbeeld promotie maken. Daarvoor heeft hij onder andere meer rechten nodig.’

Het derde onderdeel op het gebied van securitymaatregelen is een risicoanalyse. Organisaties hebben te maken met een tal van risico’s: van financiële en operationele risico’s tot wetgeving waaraan voldaan moet worden. Het is de taak van it om het aantal beveiligingsrisico’s terug te brengen. Chief information security officers (ciso’s) gaan daarvoor steeds vaker in beraad met de boardroom. ‘De boardroom heeft geen verstand van techniek achter een aanval. Wat zij wel begrijpt zijn de potentiële risico’s. Het is de taak van de ciso om cybersecurity-risico’s te vertalen naar de overkoepelende organisatorische risico’s.’

Een belangrijk onderdeel daarvan zijn de uitgaven in it, vertelt Ramzan. ‘Bedrijven geven 80 procent van hun it-budget uit aan preventie (beveiligingstechnologieën zoals firewalls). Slechts 15 procent gaat naar monitoring (netwerkactiviteiten in kaart brengen) en de overige 5 procent wordt besteed aan response (verdachte netwerkactiviteiten onderzoeken).’ Hij vindt dat deze verhoudingen niet kloppen en dat er veel te veel wordt uitgegeven aan preventie. De cto pleit voor een gelijkwaardige verdeling tussen de drie onderdelen: dus 33 procent voor preventie, 33 procent voor monitoring en 33 procent voor response.

Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable Magazine 7, 9 september 2016

Biografie

Zulfikar Ramzan is als chief technology officer (cto) verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de technologische strategie bij RSA, de security-divisie van EMC. Daarvoor was hij onder meer werkzaam als cto bij Elastica en chief scientist op gebied van machine learning bij Sourcefire. Hij is medeauteur van ruim vijftig technische artikelen en heeft twee boeken geschreven. Daarnaast heeft hij ruim vijftig octrooien op zijn naam staan. Het interview met Ranzam vond plaats tijdens de RSA Security Conferentie 2016 in San Francisco.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit gaat NIS2 jouw bedrijf aan tijd en geld kosten

    compliance
    OpinieGovernance & Privacy

    Waarom Dora- en NIS2-compliance beginnen met assetmanagement

    OpinieSecurity & Awareness

    5 stappen ter voorbereiding op de verkorte levensduur van TLS-certificaten

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs