Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Outsourcing maakt ICT-organisatie innovatiever

01 oktober 2010 - 11:214 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
drs.ing. François Zielemans
drs.ing. François Zielemans

Het lijkt een ogenschijnlijke tegenstelling, want uitbesteden wordt toch vooral ingezet om kosten te verlagen, met vaak als bijkomend effect dat de speed-to-market en vernieuwing eerder afneemt? In veel gevallen klopt dit ook, maar door op een slimme manier verschillende uitbestedingsvormen te combineren en een gedifferentieerde sourcingstrategie op te stellen, kan een ict-organisatie ruimte creëren om meer en sneller te innoveren. In grote lijnen werkt deze aanpak als volgt.

Om meer inzicht te creëren moeten alle diensten allereerst geclassificeerd worden op basis van het portfoliomodel van Ward Et al. (1996). Dit model stelt de ict-organisatie namelijk in staat de diensten onder te verdelen op basis van hun bijdrage aan de primaire bedrijfsdoelstellingen en de mate waarin bedrijfsproces er afhankelijk van zijn voor hun functioneren (illustratie).

– Strategic. Die diensten die kritiek zijn om bestaande concurrentievoordelen te behouden en verder uit te bouwen. Investeringen in dit kwadrant worden aangewend voor vernieuwing die bijdraagt tot het in stand houden of verder uitbouwen van het huidige concurrentievoordeel.
–
High Potential. In dit kwadrant zitten diensten die in de meeste gevallen nog geen positieve bijdrage leveren aan het financieel resultaat, maar wel veel potentieel hebben. De diensten in dit kwadrant hebben een hoog risicoprofiel en investeringen dienen als zodanig gemanaged te worden. Focus in dit kwadrant ligt op innovatie en speed-to-market.
–
Key Operational. In dit kwadrant zitten de diensten die cruciaal zijn voor het uitvoeren van de huidige operationele activiteiten van de business. De onderliggende systemen stellen de organisatie in staat om de bedrijfsactiviteiten op een effectieve wijze en efficiënte wijze uit te voeren. De focus in dit kwadrant ligt op betrouwbaarheid en beschikbaarheid.
–
Support. De toegevoegde waarde in dit kwadrant voor de business bestaat uit het automatiseren van bedrijfsactiviteiten waardoor deze efficiënter uitgevoerd kunnen worden.

De dynamiek tussen met name het kwadrant High Potential aan de ene kant en de kwadranten Key Operational en Support aan de andere kant verschilt. Binnen het kwadrant High Potential is het snel naar de markt brengen van nieuwe functionaliteiten en innovaties de primaire focus. Binnen de kwadranten Key Operational en Support ligt de nadruk meer op betrouwbaarheid en hoge beschikbaarheid.

Vanuit businessperspectief leveren de diensten in het Support-kwadrant de minste toegevoegde waarde en daarom is het de kunst om zoveel mogelijk budget van dit kwadrant over te hevelen naar het kwadrant High Potential (= het innovatiekwadrant). Kortom, werken met standaardoplossingen van marktpartijen en alle bouw- en beheeractiviteiten laten uitvoeren door externe partijen.

Additionele budgettaire ruimte kan vervolgens verkregen worden door ook voor de overige kwadranten een specifieke sourcingstrategie op te stellen. Die kan er op hoofdlijnen zo uit zien.

Budgettaire ruimte (zowel CAPEX als OPEX) kan vrijgespeeld worden door binnen het kwadrant High Potential diensten in te kopen op basis van een cloudmodel. Bijkomend voordeel is dat met clouddiensten het investeringsrisico beperkt kan worden. Niet iedere ict-vernieuwing/innovatie wordt namelijk volwassen (= verschuift naar ander kwadrant). Een andere reden om meer met externe partijen te werken voor diensten in dit kwadrant is de verstoring die de innovatiedynamiek veroorzaakt bij het bouwen en beheren van de systemen in het Key Operational-kwadrant.

Bij het Key Operational-kwadrant kan vervolgens gekeken of delen van de infrastructuurlaag ook uitbesteed kunnen worden, mits ze niet te zeer vervlochten zijn met de applicatielaag. Het minste werk zullen leveranciers hebben in het Strategisch-kwadrant, gezien het belang voor de organisatie kan daar het beste gewerkt worden met inhuur van capaciteit, waar nodig.

De hier geschetste aanpak geeft natuurlijk maar een deel van de puzzel. Het verschil in dynamiek tussen de verschillende kwadranten heeft ook impact op de aansturing, HR-beleid, architectuur en dergelijke. Alleen vanuit een integrale aanpak zal de ict-organisatie in staat zijn om daadwerkelijk nieuwe innovaties en vernieuwingen sneller bij de business te krijgen.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IT-outsourcing groeit naar 313 miljard dollar

    ActueelCarrière

    ‘Outsourcing stelt IT-afdeling vaak teleur’

    4 reacties op “Outsourcing maakt ICT-organisatie innovatiever”

    1. Jurist schreef:
      5 oktober 2010 om 11:24

      Nog nooit heb ik een uitbestedingsovereenkomst goedkoper zien uitpakken dan eigen personeel. Ja, wel heb ik flexibiliteit en mobiliteit in resources gezien. Ook hebben wij geprofiteerd van ervaringen bij andere klanten. Maar zelf zijn we ongevraagd gepromoveerd tot opleidingsinstituut…

      Login om te reageren
    2. Christian schreef:
      5 oktober 2010 om 12:22

      Nederland is mede dankzij outsourcing aan het zakken op de ladder van landen met de beste IT. Landen waarnaar we outsourcen (Pakistan en India) zijn juist aan het stijgen.
      Innovatief worden we echter niet door de mensen uit Pakistan en India. In Nederland is er een cultuur waarbij we kritisch zijn. In Pakistan en India durft men geen nee te zeggen, omdat dit niet beleefd is. Ik denk dan ook niet dat de innovativiteit van ICT-organisaties te danken is aan outsourcing. Vanaf 1997 zie ik al ontwikkelingen binnen de IT die nu ineens als innovatief verkocht worden.

      Login om te reageren
    3. Hans schreef:
      5 oktober 2010 om 19:58

      @Christian – het ligt eraan, wat je gaat outsourcen. Software ontwikkeling gaat inderdaad vaak de grens over. Maar er zijn zeker ook typische zaken die je kunt uitbesteden, maar die niet zomaar in het buitenalnd terecht komen. Denk hierbij aan het outsourcen van managed infrastructuren (storage, netwerk, back-up, archivering, servers – apart of in combinaties).
      Er zijn goede en innovatieve Nederlandse bedrijven die hun sporen op dit vlak verdiend hebben.
      Er zijn zelfs innovaties op dit vlak ontwikkeld door een Nederlands bedrijf, welke door grote spelers in de IT wereld wordt erkend als zeer waardevol.

      Login om te reageren
    4. wc-eend schreef:
      6 oktober 2010 om 09:06

      outsourcing specialist Zielemans zegt : bla bla quadrant, bla, innovatie dynamiek, bla, primair focus —-> besteed de zut maar uit, met name de belangrijkste zaken in de organisatie.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs