Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Innovatief of dominant?

09 april 1998 - 22:003 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Roel Pieper
Roel Pieper

Over de dominerende rol die Microsoft speelt in de ICT-industrie en daarbuiten is al veel gezegd en geschreven. Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Berusten al die verhalen over het uitbuiten van een monopoliepositie wel op waarheid? Of blijken de concurrenten van de softwaregigant uiteindelijk niet stevig genoeg in hun schoenen te staan en grijpen ze nu naar een laatste redmiddel?

De uitgangspositie die Bill Gates kiest, lijkt alleszins redelijk. Microsoft moet in staat worden geacht producten van andere spelers in de markt verder te ontwikkelen, met als plezierige bijkomstigheid dat die producten steeds meer functionaliteit krijgen. De situatie is al meermalen vergeleken met die in de auto-industrie. Autofabrikanten tekenen ook geen bezwaren aan als autoradio’s of -telefoons in hun wagens worden ingebouwd. De autoradio-fabrikanten van hun kant zouden dat als bedreigend kunnen ervaren, óf het juist als een afzetkanaal kunnen beschouwen. Voor de leveranciers van de telefoons geldt hetzelfde. Het gebeurt dus al; in deze branche geen gekrakeel over de monopoliepositie van Ford of Chrysler.
Op de keeper beschouwd lijkt de positie die Gates inneemt zo’n slechte nog niet. We kunnen er vanuit gaan dat meer functionaliteit tegen een goede prijs toch uiteindelijk de consument tevreden zal stellen.
 
Wat in dit juridische gevecht om de monopoliepositie van Microsoft niet goed naar voren komt, is de ‘marketing’-strategie van de software-ontwikkelaar. Veel bedrijven in de ICT-industrie hebben een commerciële relatie met de reus. Die zakelijke relatie is bikkelhard en men moet dus heel goed in de gaten houden op welke voorwaarden een contract is afgesloten. Ook dit kan niet duidelijk genoeg gezegd worden: degene die slechte condities accepteert, draagt daarvoor meestal zelf meer schuld dan de dominante tegenpartij.
Het is de vraag of er voorbeelden te noemen zijn van contracten waaruit blijkt dat Microsoft zijn marktpositie heeft misbruikt om op die manier betere condities af te dwingen. Vaak krijg je te horen dat bedrijven problemen hebben met de dominante positie van de softwarereus. Heel zelden hoor je iets van firma’s die openhartig vertellen dat ze in de problemen zijn geraakt door de contracten die ze zelf hebben afgesloten.
Ik heb vele malen met Microsoft onderhandeld, zowel als partner als in een concurrentiepositie. Hoewel het altijd zaak was goed op je tellen te passen, ben ik steeds weer in staat geweest een ‘win win’-relatie op te bouwen. Ik ben bang dat veel van de verhalen die we te horen krijgen, simpelweg te maken hebben met contracten die op een slechte manier tot een goed einde zijn gebracht. Of men heeft zich gewoon slechte voorwaarden laten aanpraten. In hoeverre er ‘echte’ gevallen zijn – waar Microsoft werkelijk te ver is gegaan – dat moeten we afwachten.
Ik gok erop dat Microsoft goed uit de strijd zal komen. Net zoals IBM in het verleden. De enige manier waarop je met deze softwaregigant omgaat is simpel; stel je in op een harde maar faire behandeling. Weet wat je wilt bereiken, zet goede mensen in en laat het management deze relatie met top-prioriteit tegemoet treden. Net zoals je met je beste klanten doet. Vergeet niet: ‘Business is war, not a party.’
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit gaat NIS2 jouw bedrijf aan tijd en geld kosten

    compliance
    OpinieGovernance & Privacy

    Waarom Dora- en NIS2-compliance beginnen met assetmanagement

    grens België - Nederland
    ActueelData & AI

    Ai in de Benelux: veel strategie, weinig uitvoering

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs