Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kennis is macht

18 maart 2015 - 13:393 minuten leestijdMagazineData & AI
Bayram Oztas
Bayram Oztas

In een tijd waar kennis en informatie analoog verspreid werd, was niet iedereen van alles op de hoogte. Nu is dat wel het geval. We staan er niet vaak bij stil dat er een tijd geweest is dat men dagen onderweg was om een boodschap door te geven. Zo was een nieuwsbericht wereldkundig maken ooit onmogelijk.

Sinds de komst van radio, televisie en internet worden we overspoeld met informatie. Met een druk op de knop weet tegenwoordig de hele wereld hoe iemand zich voelt. Toch wordt hier relatief weinig mee gedaan, terwijl naar mijn mening juist daar de werkelijke kracht van big data schuilt.

We kiezen tegenwoordig vaak onbewust voor het negeren van sommige informatie, door de enorme hoeveelheid informatie die dagelijks op ons afkomt. De tot nu toe onbenutte kracht van big data schuilt juist in het analyseren van dit soort informatie. Dit zijn data waar we dagelijks mee overspoeld worden en waar we niets mee doen.

Big data in social media

Door doelgericht gebruik te maken van de mogelijkheden van big data, kunnen we informatie vergaren die voor ons van belang is. De kracht van big data kan uitstekend benut worden door het analyseren van bijvoorbeeld social media data. Met big data is het mogelijk om met zowel gestructureerde als ongestructureerde data patronen te herkennen en actie te ondernemen.

Een voorbeeld hiervan is een farmaceutisch bedrijf in de Verenigde Staten dat heeft gekeken naar wat mensen uiten op social media tijdens het werk. Wat opvallend naar voren kwam zijn uitspraken zoals: ‘have a runny nose.’ Het bedrijf speelde hier op in door in de gebieden waar dit het meest gebeurt, meer reclame te maken over neusspray. Tegelijkertijd hebben zij de voorraden in de gaten gehouden en er voor gezorgd dat producten niet uitverkocht raakten. Op deze manier werd een aanzienlijk hogere omzet gerealiseerd.

Maar ook in de politiek wordt hier gebruik van gemaakt. Door analyse van social media berichten komen politieke partijen erachter op welke deur zij het beste kunnen kloppen en op welke niet. Zo verkrijgt men ook inzichten om geen stemmen voor de tegenpartij te activeren.

Verdiepen in bestaande (eigen) data

Ook in bestaande eigen data kan echter veel worden gevonden waar nu nog onvoldoende gebruik van wordt gemaakt. Door op zoek te gaan naar antwoorden in de data die men al in bezit heeft, kunnen veel vragen al beantwoord worden die niet eerder gesteld zijn. Vaak gaat het dan om data, zoals camerabeelden of browsegedrag, die normaal gesproken niet geanalyseerd wordt, terwijl daar juist de antwoorden kunnen liggen die belangrijke businessvragen beantwoorden en inzichten bieden die processen optimaliseren.

Deze manier is interessant voor iedere organisatie, ongeacht de omvang. Wanneer de eerste stap met eigen data gezet is, zullen de resultaten snel leiden tot meer onderzoek. Ook met relatief kleine investeringen is het mogelijk om een big data-project tot een vruchtbaar resultaat te brengen. Denk hierbij aan investeringen in opslag, analyse en beheer op kleine schaal. Door te zoeken in de juiste data, met de juiste vragen in gedachten, kunnen al snel patronen en trends ontdekt worden, ook op kleine schaal.

Big data is interessanter en toegankelijker dan het lijkt, als je kijkt naar de mogelijkheden en successen die er tot op heden mee behaald zijn. Met een relatief lage instap is het mogelijk om externe data om te zetten in waardevolle informatie.

Bayram Oztas, business intelligence consultant bij Avanade

Deze opinie is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 3 van maart 2015.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ICT’ers kampen met verouderde kennis

    7 reacties op “Kennis is macht”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      20 maart 2015 om 10:52

      Dus zou je kunnen stellen dat aan de hand van welke reclame je krijgt je sociale status af kan meten?

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      20 maart 2015 om 12:45

      Kijk een jager in het land van enen en nullen!
      JAgen en verzamelen maar.
      Ik gebruik nauwelijks sociale media en zeker niet om mede te delen dat mijn neus loopt, gelukkig heb ik wat beters te doen.
      Wanneer we bij big data alleen maar denken in termen van omzet-vergroten en klanten profielen dan is dat de ultieme verarming op gebied van intelligentie.
      Hoe die verzamelwoede er uit ziet kun je nog lezen in volgend artikel, https://www.computable.nl/artikel/opinie/internet/5219180/1282763/jagers-en-verzamelaars-in-ictland.html
      De kennis om je medewerking te weigeren is pas echt macht hebben over je eigen digitale identiteit.

      Login om te reageren
    3. Pascal schreef:
      20 maart 2015 om 13:05

      Tja, ik kan niet ontkennen dat de titel van dit artikel de lading dekt.
      Ik denk echter dat met kennis toch echt kennis van zaken wordt bedoeld.
      Dat is toch wel heel wat anders dan totalitaire controlle !

      Login om te reageren
    4. Ewoud D. schreef:
      20 maart 2015 om 19:22

      Wie zijn magazijnen aanstuurt op de emotionele incontinentie in sociale kanalen moet niet verbaasd zijn als deze straks volstaan met onverkoopbare producten doordat de concurrentie slimmer was.

      Login om te reageren
    5. kj schreef:
      20 maart 2015 om 20:18

      Even deze trend doortrekkende is het volgende grote marketingidee van de neusspray fabrikanten is dat ze verkouden mensen gaan betalen om anderen te besmetten.

      Login om te reageren
    6. Johan Duinkerken schreef:
      23 maart 2015 om 07:53

      @Ewout
      Vergis je niet dat gebruik van beïnvloeding van het onderbewustzijn een extreem veel gebruikte marketingtechniek is.

      Treffend voorbeeld is de verkoop van kant en klare cake mix. (Ten tijde van de zwart-wit televisies)
      De gemiddelde huisvrouw vertrouwde het niet. En het product was alles behalve een succes. Daarna is men rond de tafel gaan zitten om te kijken hoe ze dit toch verkocht konden krijgen.
      Uiteindelijk besloot men het recept op de verpakking aan te passen door erbij te zetten dat men er naast water een ei aan moest toevoegen (aan het product zelf werd niets veranderd). En door die simpele aanpassing werd het product alsnog een groot succes.

      Login om te reageren
    7. Bayram Oztas schreef:
      3 april 2015 om 08:00

      @Johan Duinkerken:
      Wellicht in de toekomst, reclame wordt inderdaad steeds meer gepersonaliseerd. In het kader van sci-fi: denk hierbij ook aan Minority Report.

      @Johan Duinkerken @Ewout:
      Dat klopt, je onderbewustzijn stuurt je gedrag aan en je gedrag geeft geld uit. Reclame die het onderbewustzijn aanspreken zijn ook het meest ‘catchy’ en worden het best onthouden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs