Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Imtech ICT draait op drie assen

03 maart 2005 - 23:005 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Rik Sanders
Rik Sanders

Bijna vier jaar geleden presenteerde Imtech zich als een partij die ook ‘hart voor ict’ heeft. Na de overname van Brocom, Level Automatisering, BrightHouse en, op de valreep van 2004, Eniac mag het bedrijf zich met bijna duizend man een van de gezichtsbepalende middelgrote ict-bedrijven in Nederland noemen.

  
Directeur Van Happen van Imtech ICT: “Eniac vormt niet alleen wat betreft softwarekennis een versterking, maar ook vanwege het feit dat tweederde deel van hun klanten uit de industrie komt, een belangrijk werkterrein voor ons.”
In 2001 presenteerde Imtech (voortgekomen uit het handelshuis Internatio-Müller) zich in een de campagne ‘Hart voor Techniek’ als Europese systeemintegrator. Tot dan toe stond het bedrijf bekend als technisch installatiehuis en leverancier van ingebedde software. Het ambieerde echter ook een positie als it-dienstverlener. Niet zozeer om in volume te groeien, zoals Hans van Happen, directeur Imtech ICT, uitlegt, maar om klanten van dienst te zijn met meer toegevoegde waarde. De onderneming is actief in de marktsectoren industrie, landbouw, lokale overheden, zorg en onderwijs. Recent implementeerde de divisie nog een nieuwe ip-telefonienetwerk voor de Universiteit Leiden.
Behalve technische automatisering en telecom beschikte Imtech in 2001 reeds over een aantal it- en bedrijfscommunicatie-activiteiten, met onderdelen als Telematics en PAC Automatisering. Binnen dit ict-domein zocht het bedrijf allereerst naar versterking van de infrastructuurkant, het terrein dat het meest aansloot op de bestaande positie in data en telefonie. “Het artikel daarover in Computable leverde een telefoontje én uiteindelijk de overname van Brocom op”, vertelt Van Happen. Vanaf 2003 viel deze IBM-infrastructuurdienstverlener voortaan onder de Imtech-vlag. “Met Brocom erbij dekten we de gehele infrastructurele kant af: opslag, telefonie, netwerken en kantoorautomatisering. We zijn in staat om geïntegreerde communicatieoplossingen voor spraak en data, inclusief het beheer daarvan, te leveren.”

Opschonen

Van Happen greep de acquisitie van Brocom (110 medewerkers, 57 miljoen euro omzet) en de dip op de ict-markt aan om de inmiddels ontstane wirwar van werkmaatschappijen op te schonen. De organisatie bestaat inmiddels uit drie assen: ‘consultancy/projectmanagement’, ‘software services’ en ‘ict-infrastructuur’ (plus buitenbeentje Koninklijke Dirkzwager, een informatiespecialist voor de Rotterdamse haven). Voor de eerste as versterkte de divisie zich in augustus 2004 met BrightHouse, een club van 25 ict-projectmanagers. Voor de andere twee assen werkt Imtech ICT met een beperkt aantal partners. Bij de infrastructuurtak zijn dat Avaya, HP en Cisco. De softwarediensten zijn gericht op de platformen van Microsoft en IBM.

  
Eniac-directeur Van Dommelen: “Noodzakelijk was de verkoop niet, maar het is wel een duidelijk besluit voor de lange termijn.”
Nadat Imtech in maart 2004 Level Automatisering inlijfde, een kleine leverancier van Navision-oplossingen, wilde Van Happen ook een softwarepartij aan de IBM-kant. Via Brocom liep hij tegen Eniac aan. Dit in IBM AS/400 (iSeries) gespecialiseerde bedrijf uit Zaltbommel en het Belgische Aalter (125 medewerkers, veertien miljoen euro omzet) is actief in het midden- en kleinbedrijf. Daar bedient het zo’n 1600 klanten met erp-software (het pakket SSA LX), crm- en groupware-functionaliteit (via Lotus/Domino) en hulpmiddelen voor managementinformatie (Cognos). Bovendien beschikt het over kennis van Microsoft .Net en IBM Websphere, zodat het interactieve websites van klanten kan koppelen aan bestaande backoffices op de iSeries. “Eniac vormt niet alleen wat betreft softwarekennis een versterking, maar ook vanwege het feit dat tweederde deel van hun klanten uit de industrie komt, een belangrijk werkterrein voor ons”, stelt Van Happen.

Poot aan de grond

Tijn van Dommelen, directeur Eniac, riep in een interview in Computable eind 2003 dat hij op eigen kracht meer marktaandeel op de AS/400-markt wilde veroveren. Waarom dan toch een jaar later de zelfstandigheid opgegeven van het inmiddels 31 jaar geworden systeemhuis? Van Dommelen: “Imtech kwam in mei 2004 op bezoek en maakte zijn belangstelling voor een overname kenbaar. Het klikte meteen en de verkennende gesprekken liepen goed. In september heb ik Imtechs voorstel met de andere aandeelhouders besproken en zijn we akkoord gegaan. In december is de transactie definitief afgerond.”
“Noodzakelijk was de verkoop niet, maar het is wel een duidelijk besluit voor de lange termijn”, vervolgt hij. “Onze omzet- en winstprognoses voor de komende jaren zijn positief. Alleen de groei op de mkb-markt houdt een keer op. Het probleem is dat wij – behalve als IBM ons inhuurt – bij grote ondernemingen geen poot aan de grond krijgen omdat we te klein in omvang zijn. Als onderdeel van Imtech kunnen we dat bezwaar wegnemen. Bovendien heeft Imtech een stevige positie in Duitsland, een markt die wij net hebben betreden.”
Beide partijen willen de overnamesom niet bekend maken. Wel is aangegeven dat die circa zes keer de verwachte brutowinst/ebit (earnings before interest and taxes) bedraagt. Eniacs nettowinst in 2003 lag op ruim twee miljoen euro. Het overnamebedrag bestaat voor tweederde deel uit direct uitgekeerde contanten en voor de rest uit een management earn out. Dit wil zeggen dat de eigenaren van Eniac het restant uitgekeerd krijgen, afhankelijk van de resultaten over de komende twee jaar. Het verhaal dat Van Dommelen de overname eigenlijk niet zag zitten, maar onder druk van andere aandeelhouders, die wilden cashen, toch overstag ging, verwijst de Eniac-directeur naar het rijk der fabelen. Ook Van Happen klinkt het verhaal niet bekend in de oren.

Ambities

Net als Brocom behoudt Eniac voorlopig zijn eigen naam plus het voorvoegsel Imtech ICT, omdat het in de AS/400-wereld een grote naamsbekendheid heeft. Van Happens doelstelling voor de komende maanden is het samen met de mensen van Eniac ontwikkelen van nieuwe dienstverlenende concepten, waarmee de industrie beter bereikt kan worden. “Dat werkt, weet ik uit de ervaring met voorgaande overnames”, beweert hij. “Nu al zie ik wisselwerkingen optreden. Pal na de overname waren de business intelligence-specialisten van Eniac al in Den Haag bij hun collega’s te vinden.”
Imtech ICT-groep telt inmiddels een kleine duizend medewerkers. Vorig jaar boekte de divisie een omzet van 150 miljoen euro. “We blijven ambitieus en willen behoorlijk doorgroeien”, stelt Van Happen. “In Nederland zoeken we nog versterking voor het aanbieden van zakelijke toepassingen op het Microsoft-platform. Daarnaast willen we onze ict-positionering op de buitenlandse markt neerzetten, in eerste instantie in Duitsland, België, Engeland en Spanje.”< BR>

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Imtech schuift ‘dozen’ aan de kant

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Imtech koopt Duitse SAP-dienstverlener Neo

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Imtech koopt Duitse BI-leverancier Stas

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Imtech groeit op eigen kracht en door overnames

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Imtech neemt drie Belgische ICT-bedrijven over

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Imtech werkt samen met Axis aan videobewaking

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs