Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ict-industrie dringt zich naar voren in Formule 1

07 oktober 2004 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Henk Boot
Henk Boot

Marlboro, West, Mild Seven, Lucky Strike en Benson & Hedges zien hun sponsordomein in de Formule 1 door strengere reclamewetgeving steeds verder afbrokkelen. Voor de renstallen betekent dit omzien naar nieuwe sponsors, beter gezegd partners. Daarbij is het oog gevallen op de ict-industrie, die daar wel oren naar heeft.

Jarenlang kwam het grote geld voor de Formule 1 uit de tabaksindustrie. De strenge wetgeving omtrent reclame voor tabaksmiddelen in de Verenigde Staten, Europa en uiteindelijk wellicht ook de rest van de wereld betekent voor de Formule 1-renstallen dat hun inkomstenbron snel opdroogt. Zij moeten elders geldschieters vinden. Een moeilijke taak, want welke industrietak is vandaag de dag nog bereid om diep in de buidel te tasten voor een stickertje op een racewagen? Daarnaast is het voor dit soort sponsors onduidelijk waar de Formule 1 uiteindelijk toe leidt, het lijkt een bodemloze put.

Wereldwijd

De (momenteel) tien renstallen zijn echter inventief. Het vinden van ‘sponsors’ die alleen maar karrenvrachten geld binnen brengen wordt steeds moeilijker. De teams hebben meer kans van slagen als zij ‘partners’ werven. De ict-industrie is daarvoor bij uitstek geschikt. Naast pecunia kan zij namelijk de teams ook van technologie voorzien. Dit leidde een aantal jaren geleden al mondjesmaat tot de komst van diverse ict-bedrijven in het Formule 1-circuit. Het toenmalige Compaq (nu HP) was de eerste die het echt groots aanpakte door hoofdsponsor/partner van BMW Williams te worden.

Belangrijkste ict-sponsors/partners
Ferrari
Vodafone, AMD, Acer, Infineon
BMW Williams
HP, Accenture, Intelsat
McLaren
Siemens, Computer Associates, Sun, SAP, T-Mobile, Canon
Renault
Telefonica, NTT Docomo (i-mode), Natapp, Veritas, Tridion (volgend jaar)
Bar Honda
SAP, UGS PLM (EDS)
Toyota
Panasonic, BMC Software, EMC, Intel
Saber
AMD, Cisco Systems, Philips
Jaguar
UGS PLM (EDS), AT&T
Jordan
Trust, Atos Kpmg, Tridion
Minardi
Geen
Voor alle deelnemende ict-bedrijven geldt een gouden regel: Formule 1 heeft een hoog technologisch karakter en daar mogen wij, als technologiebedrijven, niet ontbreken. Het is voor zowel de raceteams als de partners ook financieel aantrekkelijk. De teams komen ‘goedkoop’ aan it-apparatuur en -oplossingen terwijl de partners ‘goedkoop’ sponsoren.
Daarnaast is de Formule 1 vrijwel de enige competitie die de hele wereld overtrekt en daarbij relatief de meeste toeschouwers kent. Sponsoring van de Formule 1 kan dus veel betekenen voor de naamsbekendheid van de ict-bedrijven. Door races steeds vaker te organiseren in ‘nieuwe economieën’, kunnen de sponsors/partners nieuwe markten benaderen. D recent in China gehouden race bijvoorbeeld schreef historie. HP zag daar meer dan een miljard potentiële gebruikers. Daarom werd de belettering van de BMW Williams-bolides in Chinese karakters uitgevoerd.< BR> 
Grote namen die ontbreken
Veel vooraanstaande, ict-bedrijven wagen zich aan een sponsor- en/of partnerschap bij een Formule 1-stal. Er zijn er echter ook die niets in de Formule 1 doen of daar niet voor willen uitkomen. In deze laatste categorie valt hoogstwaarschijnlijk IBM. Big Blue heeft ooit eens de leefregel aangenomen dat het geen naamsbekendheid wil verwerven in activiteiten met een gevaarlijk karakter, omdat dit de naam van de onderneming kan beschadigen. Een crashende Formule 1-bolide geldt daarbij als voorbeeld. Toch wordt IBM genoemd als belangrijke partner van de Ferrari-renstal, omdat de Ferrari-fabrieken in het Italiaanse Maranello vorig jaar het ict-machinepark volledig hebben gestandaardiseerd op IBM-apparatuur. Het zou dus vreemd zijn als de renstal een andere ict-leverancier heeft.
Twee grote namen die ontbreken zijn Oracle en Microsoft. Eerstgenoemde beperkt zich tot de zeilsport, maar is wel via derden (HP) bij de Formule 1 betrokken (BMW Williams). Microsoft wordt al jaren genoemd als mogelijke sponsor. Er zijn zelfs geruchten dat het een geheel team wil kopen. Misschien is de nu in de etalage staande Jaguar-stal iets voor Gates is.

 
Vreemde eenden
AMD en Intel zijn twee vreemde namen in de Formule1-sponsoring. Met de producten van de twee processorfabrikanten kunnen de raceteams niets. Hooguit zitten die in de voor de ict gebruikte apparatuur. Beide ondernemingen nemen dan ook bij ‘hun’ gesponsorde teams een bescheiden plaats in op de achtervleugels van de auto’s, AMD bij Ferrari en Intel bij Toyota. Intel sponsort het vrij jonge team van Toyota, omdat dit gebruik maakt van computersystemen op basis van Itanium-processoren. AMD is echter nauw betrokken bij specifieke elementen in de racerij. Het richt zich voornamelijk op de windtunnels. Deze toepassingen zijn volgens marketing-directeur Morris Denton, ook van groot belang voor het ontwikkelen van de rekenkracht van de processoren. AMD is ook sponsor/partner van Sauber, dat rijdt met Ferrari-motoren, en werkt met deze Zwitserse renstal aan een supercomputer voor denieuwe windtunnel van het team. Ook in andere racesporten sponsort AMD op dit gebied. Het is bijvoorbeeld nauw betrokken bij de ‘windtunnel’ van het UPS-wielrenteam (Lance Armstrong) en sponsort dit jaar voor het eerst het Ducati-team in de GP-superbike. Daarnaast overweegt het actief te gaan deelnemen in de zeilsport, zoals meerdere ict-ondernemingen doen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Ferrari vervangt Baan IV door Infor ERP LN

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs