Philips ontbindt megacontract

Dit artikel delen:

Het eind 2004 gesloten, vijfjarig megacontract tussen Philips en Dell voor het leveren van computerapparatuur en beheerdiensten is ontbonden. Beide partijen konden het niet eens worden over de ontwikkeling van het concept van de ‘wereldwijde werkplek’.

Dell kwam eind 2004 met Philips overeen om 75.000 werkplekken in zestig landen in te richten. In het kader van de vijfjarige overeenkomst met een waarde van 700 miljoen dollar zou het computerbedrijf zorg dragen voor de hardware, het inregelen van de software (‘packaging’) en het beheer ervan. Dell trok als onderaannemers Atos Origin en Getronics aan. Het elektronicaconcern wilde via de wereldwijde standaardisatie van zijn werkplekken komen tot efficiency- en kostenbesparingen. Het ultieme doel: te komen tot een virtuele wereldwijde werkplek waarop werknemers overal en altijd konden inloggen.

Een woordvoerster van Dell laat weten dat Philips en Dell het afgelopen jaar hebben samengewerkt aan de ontwikkeling van het programma Glow: Global Workplace. “Gedurende die periode werd regelmatig bekeken op welke manier het beste tegemoet gekomen kon worden aan de benodigdheden van eindgebruikers van Philips, en wat de relevantie daarvan was voor de ondernemingsprioriteiten van Philips en Dell. Beide partijen zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het programma in zijn huidige vorm niet voldoende zekerheid biedt voor een succesvolle afronding daarvan. Daarom hebben Philips en Dell wederzijds besloten deze activiteit te beëindigen,” aldus een verklaring van het computerbedrijf.



Atos en Getronics

Het gehele contract is ontbonden, inclusief het deel met Atos Origin en Getronics. Laatstgenoemde partij weigert commentaar; Atos Origin meldt dat het de medewerkers die het voor het Philips-contract had gereserveerd, bij andere klanten heeft ingezet. Daarnaast is de automatiseerder nog op andere fronten actief bij Philips. De zegsvrouw van Dell benadrukt dat het computerbedrijf nog wel producten levert aan het elektronicaconcern, zoals notebooks, desktops, workstations, servers, opslagproducten, software en onderhoudsdiensten.

Philips kon bij het ter perse gaan van dit nummer niet aangeven of er al een opvolger voor Dell is aangetrokken.

De overeenkomst tussen Philips en Dell - dat HP en IBM versloeg - was opvallend, omdat de computerfabrikant als hoofdaannemer fungeerde, waar het bij dit soort grote overeenkomsten doorgaans als onderaannemer optreedt. Dell trok voor het uitvoeren van de ‘managed services' Atos Origin en Getronics aan. Het Philips-contract stond symbool voor de ambitie van Dell om ook in de dienstensector een rol te spelen. In augustus vorig jaar sloot het bedrijf een groot beheercontract met Union Bank of Switzerland. Ook is Dell samen met Unisys in gesprek met Unilever om van zijn divisie ‘Europe IT' de aankoop en ondersteuning van kantoorapparatuur over te nemen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-02-17T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.