Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De A van Arthur Andersen

01 februari 2001 - 23:004 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Rik Sanders
Rik Sanders

Waar ex-zuster Accenture zich op radio en tv flink uitleeft, blijft het stil rond Arthur Andersen. "Wij beginnen geen campagne als reactie op die van Accenture", stelt Cees de Boer, managing partner business consulting. "De markt kent ons goed genoeg."

De campagne van Accenture is erop gericht de nieuwe naam in de markt te zetten. Dat hoeft bij ons niet. Arthur Andersen is een sterke merknaam in Nederland", meent De Boer. Het accountantskantoor staat bekend om zijn financiële en juridische dienstverlening, maar het levert onder meer ook ict-adviezen en -diensten. Volgens De Boer is het niet nodig deze ict-activiteiten extra voor het voetlicht te brengen. "In de consulting business gaat het erom dat grote projecten succesvol worden uitgevoerd. Dan bouw je vanzelf een naam op in de markten waarop je opereert."
Arthur Andersen is in Nederland als ict-consultant actief voor de fabricage-industrie, de telecomsector, het bank- en verzekeringsmarkt en de overheid. Tot de klantenkring op ict-adviesgebied behoren onder meer ettelijke ministeries en een aantal grote steden, Shell, KPN, Canal Plus, KLM, ING en ABN Amro.

Spanningen

Het aanbieden van ict-diensten op het terrein van informatietechnologie heeft Arthur Andersen in de jaren negentig ontwikkeld. "Onze klanten hadden er behoefte aan. Dit had ook te maken met de strategie van Andersen Consulting, dat zich vooral op de grote ondernemingen richtte. Het was een puur marktgedreven beslissing."
Dat hiermee de kern van het conflict tussen Arthur Andersen en Accenture is aangeduid, vindt De Boer te kort door de bocht geformuleerd. "Het is een van de componenten, de zaak lag ingewikkelder." Feit is wel dat Arthur Andersen & Co zich in 1989 opsplitste in Arthur Andersen (audit-, belasting- en accountingzaken) en Andersen Consulting. Dat werd een groot succes, maar de stormachtige groei kwam onder druk te staan door het toenemende gekijf tussen de twee zusters. Andersen Consulting vond dat de zusterorganisatie zich steeds meer op haar terrein bewoog, vooral toen in 1994 Arthur Andersen business consulting werd opgericht.
De Boer merkt op dat er in Nederland nauwelijks spanningen waren tussen de twee zusterfirma’s. Ze kwamen elkaar op de markt bijna nooit tegen. Bovendien controleerde Arthur Andersen de boeken van haar zuster en verleende het fiscale adviezen. Hij vindt dat er na de afsplitsing van Andersen Consulting in augustus vorig jaar nog weinig veranderd is. "Alleen de juridische banden zijn doorgesneden. Per saldo is Accenture een concurrent geworden, maar wel een concurrent die wij erg goed kennen", concludeert De Boer.

Bescheiden

Naast het verlenen van strategische adviezen biedt Arthur Andersen, in samenwerking met technologiepartners, ict-oplossingen aan voor inkoop (Ariba), verkoop (Siebel), de backoffice (SAP, Oracle) en kennismanagement (business intelligence-tools). In andere landen is het dienstenpakket groter. In België beschikt het kantoor bijvoorbeeld over een rekencentrum voor uitbestedingsactiviteiten en in India richt het momenteel een softwareontwikkelcentrum voor netwerken in. Ook heeft het in navolging van Accenture een joint venture met Microsoft opgericht.
Het aanbod van ict-activiteiten van Arthur Andersen lijkt veel op dat van de voormalige zuster, alleen vindt alles op een bescheidener schaal plaats. De Boer wil niet aangeven hoeveel van de 1500 medewerkers in Nederland actief zijn op de ict-markt. De familietrekjes blijven overigens niet beperkt tot de dienstverlening. Net als Accenture investeert Arthur Andersen volop in internetbedrijven en -activiteiten. In Nederland is het overigens een business partner van Twinning, waarbij het strategisch advies levert aan starters in ruil voor geld of participaties.
 
In vogelvlucht
De Amerikaan Arthur Andersen begon in 1913 op 28-jarige leeftijd met zijn accountantkantoor. Vanaf 1954 startte het bureau met technische consultancy toen het General Electric hielp met de implementatie van een commerciële computerapplicatie. In 1989 splitste het zich in de twee zusterbedrijven Arthur Andersen (accounting) en Andersen Consulting. De ict-dienstverlener vroeg in december 1997 de internationale kamer van koophandel in Parijs om arbitrage, omdat ze vond dat Arthur Andersen teveel in haar vaarwater zat. Op 7 augustus 2000 deed ze hof uitspraak en bepaalde dat Andersen Consulting zich mocht afsplitsen. Jim Wadia, de ceo van Arthur Andersen, stapte onmiddellijk op en is begin januari 2001 opgevolgd door Joseph Berardino. De paraplu-organisatie Andersen Worldwide is inmiddels ingeklapt (ceo Bob Grafton stopte eind 2000).

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelData & AI

    EU breidt ai-platform uit met marktplaats en tools voor gen-ai

    ActueelData & AI

    Fundament onder Groningse ai-fabriek

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs