Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kapitaal verscholen in ongestructureerde informatie

23 januari 2011 - 21:593 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurComputableSAPTeradata
Witold Kepinski
Witold Kepinski

Er ligt veel kapitaal verscholen in ongestructureerde informatie, vooral in teksten. Deze informatie kan worden ontleed met datawarehousing-applicaties en business intelligence (bi). Zo kunnen bedrijven sneller analyseren wat consumenten denken van hun producten door bepaalde sentimenten uit teksten te analyseren met een zogenaamde ‘sentiment score’.’ Dit zegt Stephen Brobst, cto van de Amerikaanse datawarehouse-leverancier Teradata. Hij sprak met de redactie van Computable over recente ontwikkelingen in de wereld van datawarehousing en business intelligence. Daarbij ging het onder andere over de analyse van ongestructureerde informatie, zoals e-mails en sociale media.

Teradata richt zich op de analyse van gestructureerde informatie, aldus cto Stephen Brobst. Ongestructureerde informatie, ofwel ‘unstructured data', past niet in een afgekaderd datamodel. Het gaat hierbij meestal om spraak en teksten uit e-mails. Volgens Brobst ligt er echter veel kapitaal verscholen in ongestructureerde informatie, vooral teksten. ‘Deze informatie kan worden ontleed met datawarehousing-applicaties en business intelligence (bi). Zo kunnen bedrijven sneller analyseren wat consumenten denken van hun producten door bepaalde sentimenten uit teksten te analyseren met een zogenaamde ‘sentiment score'.'

Politie

De analysetechnologie kan bijvoorbeeld interessant zijn voor nationale veiligheidsdiensten of de politie, die er verdachten mee op het spoor kan komen. Maar ook voor commerciële bedrijven is het ook interessant, bijvoorbeeld voor verzekeringsmaatschappijen die aan de hand van spraak kunnen horen of een klant wel of niet eerlijk een schadeclaim indient. Brobst verwacht dat dit soort applicaties vanuit de cloud, zowel private als de openbare, vaker worden aangeboden.Teradata werkt op dit gebied samen met technologiepartners zoals Attensity en SAS. Deze twee bi-spelers integreren hun algoritmen in de technologie van Teradata. Attensity heeft technologie in huis die gevoelens uit e-mails kan analyseren.

Woedende moeders

Volgens Brobst is er behoefte om meer ongestructureerde informatie te converteren naar een gestructureerd formaat, vooral gegevens die afkomstig zijn uit sociale netwerken. Op sites zoals Facebook reageren klanten vaker, sneller en kritisch op ontwikkelingen van bedrijven of producten. De cto haalt als voorbeeld ‘het Pampers-incident' aan. ‘In de Verenigde Staten werd begin 2010  een nieuw soort Pampers door leverancier Procter & Gamble geïntroduceerd; de nieuwe ‘Dry Max'. Deze luier werd echter op sociale netwerken als Facebook en Twitter afgemaakt door woedende moeders die klaagden over de luiers. Hun baby's zaten onder de uitslag. Sommige boze moeders openden zelfs een ‘Anti-Pampers' Facebook-account, waar binnen de kortste keren 11.000 mensen lid van werden.'

Volgens Brobst moeten bedrijven daarom sneller inspelen op gegevens die uit dergelijke acties op sociale media vrijkomen. ‘Vroeger kwamen klachten binnen bij de consumentenservice van Pampers en waren ze niet meteen bij het publiek bekend. Door de komst van sociale netwerken zijn merken en bedrijven echter veel gevoeliger geworden voor acties van ontevreden consumenten.'

Advanced analytics

Brobst ziet een toenemende interesse in advanced analytics: het samenstellen, wijzigen en beheren van analyseaanvragen. Dat gaat verder dan alleen maar voorgeïnstalleerde analyseapplicaties of spreadsheets, zoals Excel, waarbij rapportages, key performance indicators en balanced scorecards zijn samengevoegd. Volgens Brobst is het beter om nieuwe vraagstellingen op te zetten die nieuwe inzichten bieden, in plaats van de standaardvragen die al in de voorgeïnstalleerde analyseapplicaties of spreadsheets zitten.

Meer over

Business IntelligenceDatawarehouseStorage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Teradata koopt Aprimo voor 400 miljoen euro

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Teradata richt zich meer op nutsbedrijven

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    MicroStrategy en Teradata in bank-oplossing

    Cloud computing
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Information Builders en Teradata samen in BI

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Afsplitsing van NCR legt Teradata geen windeieren

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Teradata producten voor ‘socialisering van data’

    Eén reactie op “Kapitaal verscholen in ongestructureerde informatie”

    1. Hans Idema schreef:
      25 januari 2011 om 11:48

      Het begint inderdaad met luisteren. Voor een betrouwbare en nauwkeurige sentimentswaarde moet je in Nederland wel een tool hebben dat de Nederlandse taal (en dat gaat een stuk verder dan het lexicon – denk aan scepsis in taalgebruik) in de vingers heeft..

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs