Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Big data en big analytics gaan hand in hand’

17 november 2011 - 21:223 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurSAS
Witold Kepinski
Witold Kepinski

SAS Institute, een Amerikaanse softwarespecialist op het gebied van business analytics, zegt te groeien in de Nederlandse markt en is daarom op zoek naar meer werknemers. Volgens SAS-directeur Karel Kinders wordt de groei veroorzaakt doordat organisaties in Nederland meer interesse hebben in business analytics en door big data, zoals gestructureerde en ongestructureerde data. Daardoor kunnen organisaties betere beslissingen nemen.

Volgens Kinders kan SAS met zijn business analytics het mogelijk maken om big data om te zetten in waardevolle inzichten met een combinatie van data management en meer analysekracht. Vroeger deden bedrijven aan datawarehousing met rapporten. Nu kunnen ze in real-time analyseren waardoor je de toekomst kan voorspellen. Met big analytics van SAS kunnen bedrijven grote hoeveelheden en verschillende soorten gegevens, uit zowel gestructureerde als ongestructureerde bronnen, met hoge snelheid analyseren. De analysekracht komt voort uit ontwikkelingen in onder andere snellere algoritmen en SAS In-Database-technologie en In-Memory Analytics-technologie.'

Big analytics

Met ‘big analytics' wordt volgens Kinders snelle besluitvorming binnen belangrijke processen mogelijk, zoals het direct anticiperen op fraudegedrag en het ter plekke signaleren van cross-selling mogelijkheden door een diepte-inzicht in klantgedrag. Bedrijven die deze technologie van SAS gebruiken zijn onder andere Heineken, Europcar, ING, ABN AMRO, SNS Reaal, Damen Shipyards, DPD Nederland, Sint Maartenskliniek, Fa-Med, Vos Logistics en Curamare. Voort Het verwerken van statistische data met software van SAS worden hardwareoplossingen van EMC, HP, Oracle en Teradata gebruikt. Kinders: 'De huidige oplossingen voor big data in de markt zijn vooral gericht op het omgaan met grote hoeveelheden data, maar niet op het analyseren ervan. Big data kan niet alleen een uitdaging zijn, maar moet juist kansen bieden voor innovatie en het behouden van een sterke concurrentiepositie. Door de kansen zichtbaar te maken en de juiste actie te nemen creëert SAS waarde uit deze grote hoeveelheden data. Terwijl andere leveranciers analytics-mogelijkheden toevoegen door bedrijven over te nemen, investeert SAS ieder jaar meer dan 20 procent van de inkomsten in eigen research & development (R&D) om innovatie blijvend te garanderen.'  

Kinders gebruikt overigens liever het de woorden big analytics dan big data. ‘Mijn klanten gebruiken het woord big data niet, dat is verzonnen door onze industrie om commercieel activiteiten mee te bedrijven.

Vacatures

De vraag naar business analytics legt voor SAS geen windeieren aldus Kinders. ‘We groeien dit jaar 30 procent in omzet,. We nemen nieuwe mensen aan en werken meer met ict-dienstverleners, zoals CapGemini en Accenture, die trainen veel nieuwe mensen, tientallen. SAS heeft nu ongeveer 134 mensen in dienst. We zoeken specialisten op het gebied van statistiek. Bijvoorbeeld iemand met een analytische, econometrische of statische achtergrond. En die ook kennis heeft van marketingcampagnes. Werkzoekende ict'ers kunnen stage lopen bij SAS. Er zijn vier stoelen beschikbaar twee voor studenten en twee voor werkzoekenden. Studenten maken kans op een stageplek bij Capgemini als ze een cursus bij SAS Institute volgen.'

Sociale media

Organisaties krijgen te maken met steeds grotere datavolumes, maar ook een grotere diversiteit aan gegevens. Dit komt volgens Kinders omdat niet alleen interne informatiebronnen beschikbaar zijn, maar ook relevante externe bronnen zoals social media, multimedia, email en mobiele gegevens. ‘De combinatie van datamanagement en grotere analysekracht helpt organisaties bij het combineren en het analyseren van deze enorme hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde informatie', aldus Kinders. ‘De software is onder meer geschikt voor retailers die prijzen willen optimaliseren voor duizenden producten, gezondheidsinstellingen die willen achterhalen welke behandelingen het meest effectief zijn, of overheidsinstanties die fraude willen bestrijden.'

Meer over

Business IntelligenceSAS-softwareStorage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM combineert analytics en security

    Euro's, geld, papiergeld, winst (4x3)
    ActueelData & AI

    Oracle introduceert Financial Management Analytics

    Sjoerd Janssen
    OpinieData & AI

    Analytics: meer dan een hype

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Business analytics stuwen omzet SAS in 2010

    Computable.nl
    AchtergrondData & AI

    Analytics: van analyse naar actie

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    Negen goeie redenen voor social media analytics

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs