Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Webwinkel

Zo kiest de CIO voor commerce in de cloud

23 juni 2017 - 11:295 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Cio’s in de retail- en b2c-sector hebben te maken met de uitdaging van een onzekere, wereldwijde economie en de toenemende verwachtingen van consumenten. Zij moeten meer doen met minder, terwijl ze concurreren in een hoog ontwikkelde digitale zakelijke omgeving. Bijblijven met opkomende bedrijven vereist innovatie, maar inspanningen van cio’s worden vaak belemmerd door bestaande legacy-technologie, waarbij de flexibiliteit ontbreekt om snel in te spelen op de veranderende zakelijke behoeften.

In de toekomst moeten cio’s, volgens Marcel van Espen, director solution engineering EMEA bij Salesforce Commerce Cloud, commerceprocessen aanpassen en blijven vernieuwen. ‘Niet alleen om aan de verwachtingen van de klant te voldoen, maar om deze te overtreffen. Een cloud-infrastructuur en commerceoplossingen in de cloud kunnen retailers helpen om de concurrentie voor te blijven. Echter, niet alle cio’s zijn klaar voor deze stap.’ Managers, zoals marketing- en commerce-chefs, stappen graag over naar een commerce-platform in de cloud, omdat het de flexibiliteit en snelheid biedt om bedrijfsgroei te realiseren. Om dit voor elkaar te krijgen, moeten ze echter wel samenwerken met de cio. Hieronder benoemt Van Espen acht punten die de aanzet kunnen zijn voor een goed gesprek met de cio over commerce in de cloud.

  • Begrijp de toekomst van commerce

Uit onderzoek blijkt dat retailers steeds vaker overstappen op cloud-technologieën. Degenen die dat doen, doen het beter dan de concurrentie. Door deze strategie in te zetten, versnellen deze retailers hun time to market (marktintroductietijd), terwijl concurrenten worstelen met handmatige software-updates en verouderde systemen.

  • Beter dan de concurrentie

Cio’s zijn steeds vaker verantwoordelijk voor het aansturen van bedrijfsresultaten en met behulp van de juiste technologie-infrastructuur zijn deze resultaten te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat retailers die in de cloud werken, het beter doen door onder andere sneller te innoveren en internationaal uit te breiden.

  • Zakelijk en operationeel verbeteren

Veel internetbedrijven hebben een lange to do-lijst: toevoegen van betaalopties op de website, navigatie aanpassen en het aanleveren van rapportages over het koopgedrag van de klant. Met de inzet van cloud worden deze taken out of the box geregeld. Van personalisatie tot mobiele commerce tot social analytics en video-chats; al deze tools helpen om van prospects klanten te maken en van nieuwe klanten trouwe klanten.

  • Strategische aanpak

Vooruitstrevende managers zien dat het investeren in cloud-oplossingen voor de front office een mooie mogelijkheid biedt om een nieuwe weg in te slaan waar de klantervaring boven strategie staat. In plaats van het behouden van bestaande systemen, winnen cio’s terrein op het gebied van bedrijfsinnovatie. Ze kunnen eindelijk direct schakelen met de belangrijkste betrokkenen om zo nieuwe en progressieve ideeën vlot door te voeren. Cloud-technologie kan de rol van de cio versterken van ‘zorgen dat de kachel brandt’ naar iemand die daadwerkelijk verandering doorvoert binnen de organisatie.

  • Verhoog betrouwbaarheid

In het verleden hadden organisaties twijfels over de performance van cloud-technologie. Toch zijn er diverse cloud-technologieaanbieders die al jaren 99,99 procent uptime realiseren.

  • Passende klantervaring

 Veel oude klantgerichte retailsystemen zijn ontworpen om specifieke functies binnen een bepaald kanaal te ondersteunen. Sommige van deze systemen kunnen enigszins verbonden zijn, maar zijn niet op zo’n manier geïntegreerd dat ze de transformatie naar een omnichannel-ervaring kunnen ondersteunen. Retailers hebben behoefte aan een systeem dat de functionaliteit biedt om een volledig overzicht te krijgen van klanten, bestellingen, producten en klantgedrag op diverse platforms. Dit kan een eenduidig beeld geven van de klant en de mogelijkheid bieden voor realtime-analyse en crosschannel-processen, zonder dure en tijdrovende integratieprojecten in te zetten.

  • Verlaag kosten van verandering

Het verantwoorden van kosten voor nieuwe technologie is vaak moeilijk, zeker als er geen dringende noodzaak is. De overstap naar een cloudapplicatie levert echter onmiddellijk besparingen op, door kapitaaluitgaven te vervangen door operationele uitgaven. Dit voorkomt hoge kosten en gecompliceerde licentiestructuren vooraf en zorgt voor transparante prijzen.

  • Op maat gemaakt in de cloud

Door in zee te gaan met de juiste leverancier hoeven organisaties niet voor de ‘simpele’ cloudoplossing te kiezen. Organisaties kunnen de commerce- applicatie op maat laten maken, zodat deze past bij hun merk en klant, zonder dat het risico’s oplevert voor hun basistechnologie of updates die moeten worden gedraaid. Op cloud gebaseerde e-commerce zorgt ervoor dat de it-afdeling haar handen vrij heeft om zich te focussen op strategie en innovatie in plaats van het oplossen van update-problemen en slechte integraties. ‘Retailers hebben al veel voordeel gehaald uit internet en digitale technologieën, maar de belangen worden steeds groter’, rondt Van Espen af. ‘Er is geen bedrijf dat op zijn lauweren kan rusten. Voor retailers in bijna elke sector is de inzet van cloudtechnologie een goede keuze. Managers kunnen het echter niet alleen; ze moeten met de cio samenwerken om deze voordelen te realiseren.’

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Computable-magazine #4 van 2017.

Meer over

CIODienstenLegacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    Eén reactie op “Zo kiest de CIO voor commerce in de cloud”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      26 juni 2017 om 09:06

      Bij het op maat maken hoort een nuancering. Dit hoort zoveel mogelijk door eigen mensen te kunnen gebeuren omdat die de vakkennis hebben om de processen naar eigen inzicht in te richten. Aanvullende ondersteuning van derden is mogelijk maar alleen voor zaken waar eigen mensen nog niet bekend mee zijn of het technisch gezien lastig is.

      Het is een veeg teken als je een of meerdere consultants elke dag over de vloer hebt voor een zeer lange tijd. Dat is niet alleen nu duur maar ook bij een volgende iteratie van een nieuw pakket of de overstap naar een nieuwe major versie.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs