Adresmanagement en webservices

Dataverrijking met XML/SOAP

Dit artikel delen:

Webservices gaan de komende jaren de manier waarop administratieve processen binnen bedrijven en organisaties verlopen ingrijpend veranderen. Een interview met een pionier op dit gebied: Jeroen Wolfs, directeur van Webservices.nl.

Webservices op de flexmarkt
CTB is een gespecialiseerde dienstverlener die software ontwikkelt voor onder andere de flexmarkt, waarbij vooral het commerciële en administratieve proces wordt ondersteund. Art Alders, Alders, commercieel manager bij CTB: "Voor uitzendbureaus is het belangrijk dat gegevens correct worden opgeslagen in de database, kortom: de kwaliteit van data. Ten tweede zijn uitzendbureaus geïnteresseerd in tijdwinst in het administratief werk. In beide kunnen webservices voorzien. Wij vinden dat alles wat wij leveren aan onze klanten moet leiden tot meer business, minder kosten en een betere beheersing van het bedrijfsproces. Alle producten en diensten die wij gaan leveren toetsen we aan deze criteria. Postcode en huisnummer invoeren en de rest komt vanzelf: dat scheelt dus tijd. Door adressen van de uitzendkracht en de klant met elkaar te vergelijken kun je automatisch de afstand berekenen op basis waarvan reiskosten worden toegekend. Dat is belangrijk, want als je dat niet goed doet, kan dit leiden tot boetes en naheffingen van de Belastingdienst. Webservices zijn een belangrijke ontwikkeling. Ik denk dat we aan de vooravond staan van verschillende belangrijke toepassingen. Als je creatief bent, is het niet zo heel lastig om te bedenken wat allemaal zou kunnen."
Jeroen Wolfs is het grootste deel van zijn werkzame leven bezig in de data- en databaseomgeving. Hij werkte voor bedrijven als AND International Publishers en PMSI, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in dataoptimalisatie. Wolfs was vijf jaar directeur Noord-Europa bij QAS, een bedrijf dat zich bezighoudt met software op het gebied van adresmanagement. Wolfs: "In de afgelopen jaren heb ik softwareproducten verkocht op het gebied van adresverrijking. Dit bleef echter altijd beperkt tot een postcode-validatietool die in systemen werd geïncorporeerd. Een internettak was nog nauwelijks ontwikkeld. Vanuit de markt is de afgelopen jaren echter een duidelijke behoefte ontstaan aan optimalisatie van systemen, mede ingegeven door de integratie van internetstandaarden in bedrijfsprocessen.
Ik wilde die stap graag maken, maar binnen QAS waren daarvoor geen mogelijkheden. Ik heb toen besloten om voor mezelf te beginnen."

Webstandaarden

De doelstelling waarmee Wolfs aan de slag ging was data- en webtechnologie te combineren en te vermarkten, kortom: webservices te leveren. Wolfs: "Ik ben toen gaan kijken welke webstandaarden er in de markt beschikbaar zijn. Er werd mij al snel duidelijk dat als je een aantal databronnen kunt combineren in een centraal referentiebestand en dat faciliteert voor klanten binnen hun bestaande softwaresystemen, je veel waarde kunt toevoegen aan het bedrijfsproces en aan de kwaliteit van de data binnen het systeem. Want daarmee is nog steeds heel belabberd gesteld in Nederland. Bedrijven besteden miljoenen euro's aan dure crm-systemen (customer relation management - red.) met daarin alle features en functionaliteiten die je kunt verzinnen, maar kwaliteitsbewaking van data is nog heel beperkt."
Daar komt op dit moment beweging in. Wolfs ziet dat steeds meer aandacht wordt geschonken aan het optimaliseren van data: "Het begint met postcodevalidaties waarbij een postcode en huisnummer voldoende zijn voor een volledig adres. Maar de mensen willen meer. Zo wil men weten wie er op dat adres woont of welk bedrijf hier is gevestigd. Daarnaast zijn telefoonnummers, webadressen en KvK-informatie relevant. In de toekomst zullen bedrijven niet alleen goede functionaliteit willen om data te kunnen invoeren, maar ook willen dat het meteen goed is. Als je dat kunt automatiseren en verrijken dat heb je twee vliegen in één klap. Bedrijven als Cendris, KPN, TPG, KvK en Wegener hebben kwalitatief hoogwaardige databases die zij op verschillende manieren ter beschikking stellen aan hun klanten. Onze doelstelling is om deze zogenaamde bronbestanden te koppelen aan onze webservices."
Wolfs wilde zijn webservices aanvankelijk zelf in de markt zetten met zelf ontwikkelde software. Hij vond echter een partner in Michel Lichtenveldt, die met zijn bedrijf Postcode.nl al vijf jaar bezig is om allerlei postcodegerelateerde producten voor dataverrijking te vermarkten. Een jaar geleden is hij begonnen met het optimaliseren van de technologie op basis van open webstandaarden - XML/SOAP.
Wolfs: "Dat zal in de komende jaren de webstandaard worden voor het uitwisselen van informatie. Het grote voordeel is dat het binnen dit soort protocollen niet uitmaakt binnen welk softwarepakket je werkt of uit welke soort database je de gegevens haalt.
Deze technologie was het platform dat ik op het oog had voor de ontwikkeling van webservices. We hebben de krachten gebundeld, de naam Webservices.nl gekocht en zijn samen het bedrijf Webservices.nl begonnen."

XML/SOAP

Met postcodegerelateerde producten kun je een postcode verrijken. Een postcode en huisnummer is een unieke locatie. Op deze locatie staat een gebouw waarin een bedrijf is gevestigd of waar zich een huishouden bevindt. Wolfs: "Wij willen de gegevens van deze locaties, gebouwen, ter beschikking stellen aan onze klanten. Dat kan informatie zijn over bedrijven: naam, adres, woonplaats, telefoon- en faxnummers, Kamer van Koophandel-nummers, websites, namen van directeuren. Voor particulieren zijn dat NAW-gegevens, eventueel gekoppeld aan sociodemografische kenmerken als lifestyle-kenmerken, sociale klasse en inkomenscategorie. Naast deze informatie kunnen wij ook de gegevens visualiseren door GIS-componenten (geografisch informatiesysteem - red.) toe te voegen zoals kaartjes, locators en routeplanners.
Alle data-eigenaren weten hoe hun gegevens aan derden kunnen worden verstrekt met oog op privacyrichtlijnen en wetgeving. Wij zijn een faciliterend infrastructuurbedrijf dat de data beschikbaar maakt. Wij hebben heel krachtige zoekmachines ontwikkeld die gegevens heel snel en gecomprimeerd beschikbaar maken."
Webservices.nl richt zich op alle bedrijven en organisaties die met behulp van crm-systemen klanten bedienen. Dat kunnen grote verzekeraars zijn via websites, e-commerce-achtige omgevingen of tussenpersonen die op point of sale gegevens hebben die gevalideerd moeten worden, callcenters, mensen die e-mails afhandelen. De toepassingen zijn legio.
Wolfs: "We hebben in de startfase van ons bedrijf al een groot aantal gerenommeerde klanten, zoals Unilever, Peugeot en Vaillant, dat het systeem vooral gaat gebruiken om meer inzicht te krijgen in wie de mensen zijn die hun ketels gebruiken om ze beter te kunnen servicen, bijvoorbeeld om hun klanten bijvoorbeeld om de 5 of 7 jaar erop te kunnen attenderen dat ze aan een nieuwe ketel toe zijn."

Online verrijking

De meest toegepaste online verrijking op dit moment is de postcodeverrijking. Wolfs: "Met onze software kun je in 8 posities een volledig adres retourneren. Een gemiddeld huisadres in Nederland bestaat uit 43 posities. Dat betekent dat je met ons systeem al 80 procent bespaart op je invoer. Die besparing gaat toenemen als daar extra data aan worden toegevoegd. Een ander voordeel is efficiency. De kans op fouten is kleiner. Dat betekent dat je op bijvoorbeeld mailings minder uitval hebt. De kostenvoordelen kunnen ook hier aanzienlijk oplopen."
Klanten van Webservices.nl betalen per validatie. Wolfs: "Dat betekent dat ze geen dure licenties meer nodig hebben voor bijvoorbeeld een database van KPN. Een ander voordeel is dat altijd de meest actuele gegevens beschikbaar zijn. Een goed voorbeeld van actualiteit is het Faillissementsregister. Op het moment dat een bedrijf in surseance gaat of failliet is, wil je dat als bedrijf kunnen weten. Via Webservices.nl komt binnenkort de mogelijkheid om dat online te checken. Het is een voorbeeld van hoe webservices er in de toekomst uit kunnen zien."
Op dit moment is Wolfs in gesprek met een aantal dataproviders dat voor een aantal jaren met Webservices.nl in zee wil gaan. "Wij zijn er trots op te kunnen melden dat wij als eerste in Nederland te beschikken over alle Europese postcodes via het XML/SOAP-protocol. Onze ambities zijn dan ook op zijn minst Europees. Dat moet ook wel, want veel van onze klanten werken in verschillende Europese landen."
Volgens Wolfs bevindt de markt zich op dit moment in een periode waarin mindsets aan het veranderen zijn. "Een aantal belangrijke bedrijven heeft afgelopen jaar aangegeven alternatieven aan te dragen voor het hebben van dure softwarelicenties. Een goed voorbeeld hiervan is Siebel. Dat bedrijf heeft in 2004, mede onder druk van klanten, besloten om een ASP-model aan te bieden. Daarbij staat de software centraal bij de leverancier. De klanten maken door middel van databaseconnectoren gebruik van de functionaliteit van de software. Het is veel makkelijker om zo ontwikkeling, beheer en onderhoud te doen. Onze dienst past heel goed in deze ontwikkeling. Bedrijven zijn nu veel meer bereid om door middel van een request buiten de eigen applicatie om gegevens te laten controleren en verrijken. Met het oog op veiligheid was dit een aantal jaren geleden nog een heel ander verhaal. Met heel veilige omgevingen kun je dit zonder problemen doen. Voor bedrijven is het aantrekkelijk, omdat hiermee hun kosten aanzienlijk kunnen dalen, terwijl de kwaliteit van de content exponentieel stijgt."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-04-29T00:00:00.000Z Bas Vlugt
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.