Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
applicatie ontwikkeling

Hippo verandert web met gepersonaliseerde content

17 november 2016 - 10:124 minuten leestijdAchtergrondData & AIHippo
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Het web wordt minder statisch en alle content wordt gepersonaliseerd. Dat kan door middel van kunstmatige intelligentie en machine learning. Dit is de toekomstvisie van het Amsterdamse Hippo, dat vorige maand werd overgenomen door het Amerikaanse marketingtechnologiebedrijf Bloomreach. Computable sprak Hippo-medeoprichter Tjeerd Brenninkmeijer tijdens de Hippo.Connect Pre-Night over de invulling van deze overname.

Hippo houdt jaarlijks het Hippo.Connect evenement. In de Amsterdamse Westergasfabriek vertellen klanten hoe zij het Hippo-cms-systeem inzetten om hun digitale aanwezigheid te verbeteren. Traditiegetrouw organiseert de leverancier op de avond voor het event een zogenaamde ‘Pre-Night’.

Dit jaar was dit een diner op een rondvaartboot door de Amsterdamse grachten. Klanten als de politie, de Rijksoverheid, ANWB, NS, Weleda, Airmiles, Bugaboo, Randstad, Greetz, MetOffice en FC Bayern München konden onder het genot van een hapje en drankje hun ervaringen met elkaar delen. Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van het Amerikaanse Bloomreach. Dat bedrijf nam de cms-leverancier een maand geleden voor een onbekend bedrag over.

Personalisatie via machine learning

Tjeerd Brenninkmeijer vertelt dat Hippo wil inzetten op personalisatie. Het wilde hier zelf technologieën voor ontwikkelen, maar dit bleek niet realistisch. Bloomreach biedt daar namelijk al een oplossing voor. Dat Amerikaanse bedrijf uit de Silicon Valley gebruikt kunstmatige intelligentie en machine learning om gebruikerspatronen van websitebezoekers te analyseren. Hiermee toont het relevante content voor de bezoekers. Het e-commercebedrijf bedient voornamelijk Amerikaanse retailbedrijven als Staples en Toys”R”Us. Voor hen wordt voorspeld wat populaire producten gaan worden om te verkopen.

‘Met de overname willen we deze personalisatie toepassen op het gebied van content’, vertelt de marketingdirecteur. ‘Ons cms-systeem moet op basis van machine learning voorspellen welke content, zoals productinformatie, video’s of tips voor het onderhoud van een product, relevant is voor de bezoekers. Dit wordt dan ingevuld in een vaste template. Dat zorgt er dus voor dat iedere bezoeker alleen relevante content ziet. Bovendien moet het systeem de gebruikers informeren wat er speelt onder de bezoekers, zodat zij hun content er op kunnen afstemmen.’ 

Het web veranderen

‘Momenteel heeft Hippo heel wat concurrenten, maar door machine learning in te zetten bij cms-systemen gaan we een uniek product bieden’, vervolgt hij. ‘Hiermee willen we de industrie ‘disrupten’ en het web veranderen. Natuurlijk zijn er al zat cms-systemen die online content personaliseren. Echter is dit allemaal mensenwerk. Met machine learning en kunstmatige intelligentie kan dit ook technisch worden uitgevoerd. Bedrijven moeten nog steeds de content schrijven en invoeren, maar het cms-systeem toont bezoekers gepersonaliseerde content in een vast template.’ Wanneer is dit nieuwe, persoonlijke en niet statistische web werkelijkheid? Daar gaat volgens Brenninkmeijer nog wel een paar jaar over heen. ‘Ik gok over zo’n drie tot vijf jaar.’

Een tweede voordeel van de overname is dat Hippo sneller kan groeien. ‘Bloomreach heeft een sterk verkoopteam van zo’n zestig man. Zij weten precies wie ze binnen welke organisatie moeten hebben en met welke propositie zij hem of haar moeten benaderen.’ De medeoprichter verwacht hiermee sneller te kunnen opschalen in de huidige verticale markten. Dat betreft de overheid, het onderwijs, media, finance, commerce en manufacturing.

Hippo is in 1999 opgericht door ceo Jeroen Verberg, cto Arjé Cahn en cmo Tjeerd Brenninkmeijer. Het levert open source software en is gespecialiseerd in content management systemen (cms) en webportals. Het is al jaren actief in de Verenigde Staten. Daar beschikt het over een kantoor in Boston. Zo heeft het een deal met EMC en levert het zijn cms-systeem EMC Documentum. Om een verdere groei in de VS te realiseren, sloot het een deal met softwareontwikkelaar Dev9. Bovendien is het bedrijf sinds kort actief in Duitsland. 

Bloomreach is in 2008 opgericht door internetondernemer Raj De Datta. Het bedrijf zet kunstmatige intelligentie en machine learning in om voor klanten hun online verkeer te analyseren. Het haalde eerder dit jaar 56 miljoen dollar op, onder meer bij de investeringstak van Salesforce, om de groeiplannen te financieren.

Meer over

Business IntelligenceCMSECMKunstmatige intelligentieOvername

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    stopbord met tekst: ransomware
    AchtergrondData & AI

    De kille cyberafpersing van LockBit in 6 stappen uitgelegd

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs