Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘E-mail is onvervangbaar’

17 mei 2016 - 07:46AchtergrondCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Het oude, soms ouderwetse, e-mail is een krachtig communicatiemiddel dat beklijft. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Functioneel gezien valt e-mail te vervangen door verschillende alternatieve communicatiemethodes. Sommige daarvan zijn op bepaalde vlakken beter, anderen zijn vooral populairder. Maar de universele aard van e-mail, plus e-mailinfrastructuur, zorgt ervoor dat de oude, vertrouwde elektronische post nog een lang leven beschoren is. Niet elke organisatie wil aan een moderne app als Slack. Niet elke organisatie gaat voor Whatsapp, Skype of Snapchat. Maar nagenoeg elke organisatie heeft al wel e-mail.

Daarmee valt mail onder de Wet van Metcalfe, die stelt dat de waarde van een netwerk kwadratisch toeneemt met het aantal aangesloten apparaten. Lees voor ‘apparaten’ in dit geval dan mailgebruikers en het netwerkeffect is evident. De ouderwetse fax had dit voordeel ook en is toch passé. E-mail heeft echter een grotere kracht doordat het onafhankelijk werkt van apps (mailclients), infrastructuur (servers van specifieke leveranciers), aanbieders (app- en platformmakers) en computerplatformen (besturingssystemen). E-mail is vooralsnog onvervangbaar. Wat vind jij?

Er kleven nogal wat nadelen aan e-mail.

Meer over

Computing Everywhere

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    E-mailadres ‘dode’ provider volop in gebruik

    Computable.nl
    OpinieSecurity & Awareness

    E-mail smacht naar encryptie

    3 reacties op “‘E-mail is onvervangbaar’”

    1. Henri Koppen schreef:
      18 mei 2016 om 07:49

      Email heeft gewoon een rol en dat is prima.
      Voor bepaalde communicatie kunnen alternatieven gebruikt worden, maar e-mail is generiek en universeel.

      Wel zou het fijn zijn als er langzaam aan een overgangsfase komt in de HTML standaarden van e-mail, want die zijn al zeker zestien jaar oud en vreselijk arbeidsintensief.

      Login om te reageren
    2. cpt schreef:
      18 mei 2016 om 10:59

      He, verdorie. Net vandaag mijn glazen bol vergeten mee te nemen.

      Natuurlijk is e-mail vervangbaar. Het is echter geen kwestie van “dan gebruiken we vanaf nu X”. Email is het resultaat van een open standaard die met relatief goedkope middelen kan worden gebruikt door iedereen, voor iedereen.

      En daar zit ‘m dus de crux (en dat haakt prettig in met de voornoemde wet van Metcalfe): om ‘even’ iedereen om te hangen naar een andere standaard is nogal ‘een dingetje’.

      Maar waarom zou je een goed werkend middel moeten vervangen? De wereld werkt met veel effectiviteit met het middel e-mail. En waar zou je e-mail dan mee moeten vervangen?

      En wat de vraag van Henri Koppen betreft: de HTML in een e-mail is alleen maar de inhoud, niet een standaard die door e-mail wordt afgedwongen. Het bericht kan ook een stuk platte tekst zijn (zo is het zelfs begonnen), of RTF, of noem maar iets op. Zolang je mail-client maar weet wat er in staat (of liever gezegd hoe het er in staat) is er geen enkel probleem. Of heb je andere HTML standaarden voor ogen?

      Login om te reageren
    3. Henri Koppen schreef:
      18 mei 2016 om 11:09

      CPT : Diverse e-mail clients zijn geen volwaardige HTML intepreters, zo werkt HTML5 nagenoeg niet en weet je ook niet wat wel werkt omdat je niet weet wat de ontvanger gebruikt. Maar ook FONTS gebruik e.d. is heel beperkt. DIV jes werken ook niet en in de basis moet je dan HTML Tables gebruiken. Dan heb je nog Microsoft die een soort eigen HTML renderer gebruikt. Die leest jouw HTML en verandert daar actief dingen in.

      Dus ondanks dat HTML gebruikt kan worden in e-mail is er geen sprake van een standaard gebruik en ben je aan de goden overgeleverd. Je weet domweg niet wat de ander ziet. Alleen al de grote van lettertypes is een ding.

      Dus na PLAIN Tekst en verwrongen versie van HTML zou er ook zoiets moeten komen als HTML5 (wat daadwerkelijk meer een standaard is dan HTML ooit geweest is)

      Dus zelfs standaard is niet standaard….

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs