Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Aanmaak topleveldomeinen gaat te ver’

20 december 2016 - 09:38AchtergrondCloud & InfrastructuurIcann
Jasper Bakker
Jasper Bakker

De aanmaak van nieuwe topleveldomeinextensies gaat te ver, veel te ver. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

De vrees was er al toen de Icann, non-profit beheerder van enkele essentiële internetfundamenten, nieuwe extensies voor algemene topleveldomeinnamen (gTLD’s) toestond. De mogelijkheid om nieuwe gTLD’s aan te maken, is zelf lang in de maak geweest. Nadat begin deze eeuw – ook na een lange aanloop – het landenoverkoepelde .eu realiteit is geworden, is de gang naar veel meer gTLD’s ingezet.

Naast wel als nuttig te beschouwen extensies als .politie, .overheidnl en .brussels zijn er ook meer commerciële extensies aangevraagd zoals .kpn en .wolterskluwer. Daar is een ware hausse aan marketingtermen, keywords en andere seo-savvy woorden achteraan gekomen. Wat te denken van .blog, .basketball, .eco, .top, .club, .online en .cloud? Om nog maar te zwijgen van het recent aangemaakte .hair. De aanwas van nieuwe gTLD’s is te ver doorgeschoten. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    dark web
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Elf procent meer frauduleuze domeinen in 2018

    13 reacties op “‘Aanmaak topleveldomeinen gaat te ver’”

    « Oudere reacties
    1. Yannick schreef:
      28 december 2016 om 11:26

      Er zijn inderdaad een aantal nadelen verbonden aan de nieuwe gTLD’s. Misbruik is daar één van, de inspanningen die merknaamhouders moeten leveren om die merknaam online te beschermen een andere. Ik denk ook aan de tientallen TLD’s die niet herkend worden door e-mail service providers, met alle gevolgen van dien.

      Komt er nog eens bij dat sommige TLD’s nogal lang zijn en, zoals ik hier ook al las, vaak niet erg goedkoop.

      Toch zijn er een aantal TLD’s die het goed doen. Ik denk aan .news of .online, die tot de meest zichtbare/bezochte TLD’s horen zonder daarvoor domeinnamen weg te moeten geven. Verder heb je .shop, .blog of .cloud, TLD’s die heus wel wat potentieel hebben.

      Een succes zijn die nieuwe gTLD’s voorlopig nog niet. Communicatie, educatie en gewoon ook wat geduld zorgen er in de toekomst ongetwijfeld voor dat de doorsnee internetgebruiker online gaat boek-browsen op boeken.shop en dat we de zoveelste e-mail van NigerianPrince.xyz rechtsreeks de prullenbak in kieperen. Of dat hoop ik toch.

      Login om te reageren
    2. Frank Heikens schreef:
      28 december 2016 om 14:30

      @Jan van Leeuwen
      “Voor iedere TLD is er een bedrijf/instantie die deze uitgeeft. Zonder deze kun je zo een domainnaam niet kopen.”

      Klopt, maar meer TLD’s betekent meer bedrijven om mee te onderhandelen dat je goede naam niet te grabbel wordt gegooid.

      In deze discussie zijn de TLD’s “overheid” en “overheidnl” al aan bod geweest. Stel dat “overheid” van onze Nederlandse overheid is, en “overheidnl” van een particulier bedrijf. Onze belastingdienst zit op belastingdienst.overheid en de phishing-variant ervan zit op belastingdienst.overheidnl, maar dat is niet zomaar voor iedereen duidelijk!

      En het hoeft niet eens op TLD niveau fout te gaan. Zo heeft Henri Koppen (even naar boven scrollen) het domein rijksoverheid.academy gehad. En ik heb zomaar het vermoeden dat Henri niet de rijksoverheid is, terwijl je als bezoeker wel misleid wordt met de rijksoverheid te maken te hebben.

      Ik blijf bij mijn standpunt: ze zijn doorgeslagen!

      Login om te reageren
    3. Henri Koppen schreef:
      28 december 2016 om 14:36

      Frank, dat bedoelde ik met processen. Er is geen onderdeel bij de rijksoverheid die “monitort” of er domeinen worden geclaimd met een andere TLD maar wel met als naam rijksoverheid. Zo iets maken kost me een paar dagen werk en dan zou ik het zelfs als dienst aan kunnen bieden, evt zelfs met tolerantie voor varianten. Dus dat ie ook triggert als iemand derijksoverheid.info heeft geclaimd, of mijnrijksoverheid.nl

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs