Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Smartphones

‘Smartphones lijden aan PC-probleem’

02 februari 2017 - 10:54AchtergrondCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

De smartphone is gewoon geworden, en dat is een probleem. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Smartphones zijn in hun huidige gedaante niet eens zo oud. De allereerste iPhone maakte in 2007 zijn debuut en daarna hebben nagenoeg alle (populaire) smartphones dat succesvolle design gevolgd. Nu in 2017 hebben smartphones eigenlijk wel een plafond bereikt. Niet zozeer qua ingebouwde kracht, vermogen en bijvoorbeeld opslagruimte. Maar wel qua aansprekende mogelijkheden, toepassingen en daarmee verliezen toptoestellen hun noodzaak en  aantrekkelijkheid.

De verkoop van ‘aanvoerder’ iPhone zit al een tijdje in een – relatief – slop. Consumenten kiezen namelijk meer voor goedkopere toestellen. Dit uit zich ook in het hoger geprijsde Apple-kamp, waar gebruikers eerder voor een iPhone 6S zouden gaan dan voor het nieuwste model: de iPhone 7. Ondertussen bestaat de bulk van de smartphonemarkt uit lager geprijsde Android-toestellen. De moderne smartphone is namelijk net als de aloude pc geworden. Sinds en jaar en dag worden pc’s immers ook gekocht op prijs, en pas daarna op zaken als rekenkracht, design, stevigheid, en dergelijke. De smartphone lijdt aan tech-verzadiging. Wat vind jij?

Meer over

Smartphones

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Smartphones
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Samsung en Apple verliezen van Chinese smartphones

    smartphone
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Groeilanden krijgen interesse in duurdere gsm’s

    6 reacties op “‘Smartphones lijden aan PC-probleem’”

    1. Goos Gosling Slotegraaf schreef:
      6 februari 2017 om 12:09

      Alle smartphones lijken op elkaar, allemaal dezelfde looks, dezelfde lay-out, dezelfde (in China geproduceerde) schermpjes, dezelfde functionaliteit, … Saai! Ik zit persoonlijk al jaren te wachten op de smartphone-fabrikant die het aandurft eens iets volledig nieuws op de markt te brengen. Met weemoed denk ik terug aan de Nokia 6310 met de gebogen lijnen en organische vorm, wat zo lekker in de hand ligt.

      Login om te reageren
    2. Eijkel schreef:
      6 februari 2017 om 12:16

      Elke markt van succesvolle hi-tech producten doorloopt dezelfde cyclus. In het begin worden de meest gekke opties op de markt losgelaten. Als het product uiteindelijk “volwassen” is, zit het verschil in de marketing, opties en prijs.

      Een “expert” kijkt dan naar specifieke opties die hij nodig heeft, maar een “amateur” heeft genoeg aan de standaard opties die de meeste modellen bieden. Voor deze personen zijn de prijs en emoties (status, uitstraling) doorslaggevende argumenten. Ik snap niet waarom dit een probleem zou moeten zijn. Of ga je me vertellen dat je je auto kocht omdat daarin een betere carburateur en waterpomp zaten dan in de andere wagens op je shortlist?

      @Jasper: waarom is volgens jou de 1e iPhone het begin van de smartphone era? Er waren toen ook al andere smartphones. En net als alle andere partijen heeft Apple goed geleend van concurrenten. De marketing van Apple is echter een stuk beter als dat van andere merken. Alleen blijkt dat nu in deze verdringingsmarkt niet meer voldoende te zijn. Dus nogmaals, voor wie is dit een probleem?

      Login om te reageren
    3. Willem schreef:
      6 februari 2017 om 12:20

      De smartphone wordt inmiddels vooral gedragen door de apps die erop kunnen werken, naar de opslag voor media. Echte technische vernieuwing is er amper of slaat nog amper aan doordat de buitenwereld traag reageert (zoals voor NFC toepassingen). Snelheid is leuk maar levert pas iets op als je het in de apps merkt – net als voor de PC – en voor veel mensen is low en midrange dan al voldoende. Nog hogere resolutie klinkt leuk maar zie je feitelijk niet op zo’n klein scherm. En net als bij de PC kon Apple er nog een tijdje meer voort door het OS steeds veeleisender te maken, maar ook dat houdt een keer op.
      Wat mij betreft: graag een volwaardige smartphone die ik niet vast hoef te houden door AR techniek of zo. En dan met ondersteunende toepassingen (niet alsmaar spelletjes), dat zou de mogelijkheden flink uitbreiden.

      Login om te reageren
    4. Dick van Elk schreef:
      6 februari 2017 om 17:04

      Technologie, functionaliteit, prijs…De branding is wat de marketiers betreft nog in volle gang. De meeste gebruikers hebben het wel gezien en zoeken naar waar(de) voor hun geld. Dat biedt een telefoon van € 500+ niet. Nooit gedaan overigens. Misschien dat de techneuten voor een verrassing kunnen zorgen met een heel klein multifunctioneel apparaatje dat als user-interface kan dienen voor Informatie (alle modaliteiten) en Communicatie? Het onderscheid in apparatuur tussen I en C kan dan eindelijk vervallen; spraak is uiteindelijk een één van de vele vormen van I/O en niet voorbehouden aan een “telefoon” met ICT functies. Alleen die multi-interpretabele taal…dat blijft een dingetje…

      Misschien dat we daar nog even op moeten oefenen. Maar ook dat kan. Real-time, real-life communicatie met echte mensen…zonder tussenkomst van technologie…heel bijzonder…werkt uitstekend! Veel beter dan die twee robots op youtube, of Eliza van Joseph Weisenbaum…uit 1966…

      Login om te reageren
    5. Ewout Dekkinga schreef:
      7 februari 2017 om 10:08

      Voor wat het waard is, ik gebruik nog weleens de DisplayLink in combinatie met mijn smartphone om even snel een mailtje te typen op een volwaardig toetsenbord. De ‘PC ervaring’ in broekzak formaat met de universele docking van DisplayLink maakt het trouwens ook mogelijk om gewoon documenten te typen middels cloud apps op je smartphone want je hebt naast een toetsenbord dus ook de beschikking over een muis en 19″ scherm.

      Login om te reageren
    6. Dick van Elk schreef:
      7 februari 2017 om 20:45

      Technologie, functionaliteit, prijs…De branding is wat de marketiers betreft nog in volle gang. De meeste gebruikers hebben het wel gezien en zoeken naar waar(de) voor hun geld. Dat biedt een telefoon van € 500+ niet. Nooit gedaan overigens. Misschien dat de techneuten voor een verrassing kunnen zorgen met een heel klein multifunctioneel apparaatje dat als user-interface kan dienen voor Informatie (alle modaliteiten) en Communicatie? Het onderscheid in apparatuur tussen I en C kan dan eindelijk vervallen; spraak is uiteindelijk een één van de vele vormen van I/O en niet voorbehouden aan een “telefoon” met ICT functies. Alleen die multi-interpretabele taal…dat blijft een dingetje…

      Misschien dat we daar nog even op moeten oefenen. Maar ook dat kan. Real-time, real-life communicatie met echte mensen…zonder tussenkomst van technologie…heel bijzonder…werkt uitstekend! Veel beter dan die twee robots op youtube, of Eliza van Joseph Weisenbaum…uit 1966…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs