Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘AI is een misbruikt modewoord’

13 april 2017 - 09:34AchtergrondData & AI
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Ai is het nieuwe tech-toverwoord, maar het wordt op te veel dingen geplakt. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

De notie van kunstmatige intelligentie (ki; artificial intelligence, ai) is helemaal niet nieuw. In de vorige eeuw was het al geopperd en doordacht door Alan Turing (1912-1954), de informaticapionier waar ict-vaktitel Computable later haar naam aan heeft ontleend. Ai is al zo oud en al zo lang in zicht dat zelfs Hollywood er zich meermaals aan heeft gewaagd, met een scheut sciencefiction. Onder meer ai in schattige kindervorm, maar ook in komische robotvorm (eigenlijk androïde, maar goed).

Eind vorige eeuw was het voorvoegsel ‘e-’ helemaal marketinghip, later gevolgd door ‘web-’ en ‘i-’ en ‘cloud-(enabled)’, et cetera. Nu is het de beurt aan ai, vaak verpakt als ‘machine-learning’, ‘deep learning’ en andere leervormen die op slimheid wijzen. ‘Als we geen ai gebruiken, dan zijn we so screwed’, zou een cynicus kunnen zeggen. Ai is nu verworden tot magisch sausje dat over van alles en nog wat heen wordt gegoten. Jammer, want dat zorgt voor erosie, uitholling. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    stopbord met tekst: ransomware
    AchtergrondData & AI

    De kille cyberafpersing van LockBit in 6 stappen uitgelegd

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    18 reacties op “‘AI is een misbruikt modewoord’”

    « Oudere reacties
    1. dino schreef:
      2 mei 2017 om 11:12

      Gelukkig maar dat die aap zich niet bewust is dattie zoveel op mensen lijkt. Beetje verwarrend allemaal misschien, maar dat is niet mijn intentie.

      Login om te reageren
    2. Atilla Vigh schreef:
      3 mei 2017 om 14:43

      Ik weet het niet hoor. Ik heb het op mijn lijstje staan voor proefjes.
      Maar ik begrijp dat IBM met Watson een diagnose kan stellen die de gemiddelde huisarts ver op achterstand zet. Dat er expertsystemen bestaan die lerend vermogen hebben en een omgeving ik kaart kunnen brengen. En zo voort.
      Wat hier volgens mij het verschil is, is dat het allemaal vormen van “intelligentie” is op een specifiek gebied, waarbij meer dan 80% sterk afhankelijk is van de snel beschikbare informatie. Het diagnosticeren van een ziektebeeld is een prima te modelleren proces en de kennis waaruit een computer kan putten is vele malen groter en sneller dan een mens ooit zou kunnen. Ik had ooit een (ICT)collega die toevallig ook arts was en zij tegen mij “ach, de meeste artsen zitten nog op het niveau van de Polynesische geneeskundige:”zeg ‘ns aaa”.

      Maar aan de andere kant, blijkt het heel moeilijk voor een robot te laten begrijpen “iets beet te pakken”. Dat schijnt enorm complex te zijn. Hierbij zijn zaken als context, inschatten en basis deductie nog heel lastig.

      Het blijft een interessant vakgebied, maar volgens mij moeten de eerste echte praktische producten en diensten maar eerst eens op de markt komen. Er alleen over praten is eigenlijk geen optie. Dat het gaat komen geloof ik wel, maar in welk tempo, welke toepassingen zal toch ook sterk afhangen van het acceptatievermogen van de mens.

      Login om te reageren
    3. Reinoud Kaasschieter schreef:
      5 mei 2017 om 08:08

      Natuurlijk is AI een modewoord waarmee je je matig intelligente producten op de markt kan zetten. Dat leidt inderdaad tot ruis. Maar laten we niet de nuance vergeten. Op het gebied van ‘Weak AI’ of ‘Narrow AI’ zijn zeker grote sprongen gemaakt. Dat zijn toepassingen die gebruikt kunnen worden op een nauw domein, zoals IBM Watson for Oncology alleen toepasbaar is voor diagnoses op het gebied van bepaalde soorten kanker. ‘Strong AI’ gaat over het nabootsen van menselijk bewustzijn, denken en creativiteit, om maar enkele gebieden te noemen. Hier is de situatie veel onduidelijker. Naast technische zijn spelen hier filosofische en ethische problemen.

      Op het gebied van ‘Narrow AI’ zijn er al veel toepassingen mogelijk. Of ze praktisch zijn is een andere vraag. (Wat is bijvoorbeeld het praktische nut van Candy Crush?) Maar gezien de bedragen die bedrijven hierin investeren, denk ik dat er zeker wat uitkomt. Maar veel AI is voor de gebruiker onzichtbaar. De AI in Google en Facebook enz. werkt in de achtergrond.

      Een definitie van Artificiële Intelligentie is: “AI is the next big thing in computer science”. Zaken die we vroeger AI vonden, zoals spraakherkenning, is nu normaal en wordt niet meer gezien als bijzonder intelligent. Dus onze notie van wat we intelligentie toepassingen vinden, schuift ook steeds.

      Login om te reageren
    4. Atilla Vigh schreef:
      5 mei 2017 om 08:17

      @ Reinoud Dank voor je inzichten en kennisdeling.
      Nu schiet me nog wat te binnen. Niet alleen wat AI is en wat we dan al zouden kunnen (op dit moment) is relevant, ook de kwaliteit. Je noemde aan het eind van je bijdrage “spraakherkenning”, maar de kwaliteit daarvan is nog erg matig. Een coherent gesprek voeren met een computer zoals ik dat met jou zou kunnen voeren is nog ver weg. Zeker als ik dan wil dat de andere kant er wat van snapt. Dat is met mensen al een issue 🙂

      Login om te reageren
    5. Jack Jansonius schreef:
      14 juni 2017 om 10:52

      @Jan,

      Even plat gezegd is die chimpansee het eindpunt van een biologische evolutie en de mens het eindpunt van een culturele evolutie. De belangrijkste ingrediënten van deze culturele evolutie zijn de taal, het gebruik van werktuigen en technologie en het wonen.

      In “De brief over het humanisme” noemt Heidegger de taal het huis van het zijn:
      “De mens is evenwel niet alleen maar een levend wezen, dat naast andere vermogens ook de taal bezit. De taal is veeleer het huis van het zijn waarin de mens woonachtig is en eksisteert door behoedzaam gehoor te geven aan de waarheid van het zijn.”

      Met het zijn komt in de mens ook het niets tot stand; naast bewust-zijn heeft een mens, in tegenstelling tot het dier, ook besef van dit niets en heeft het dus weet van zijn eigen toekomstige dood (ofwel zijn sterfelijkheid).

      Een pasgeboren kind heeft, net als een dier, geen taal en dus geen bewust-zijn.

      Mijn uitspraak dat bewustzijn slechts voorbehouden is aan mensen komt dus niet uit een religieus/christelijke hoek maar uit een filosofisch/humanistische hoek.

      Als intelligentie – al dan niet kunstmatig – een aspect is van de culturele evolutie kan die darwinistische bril ook weer af 🙂

      Login om te reageren
    6. Jan van Leeuwen schreef:
      14 juni 2017 om 12:43

      @Jack
      je kunt citeren wie je wilt, wanneer je een mens uit elkaar neemt dan zie je dat het een dier is net als die andere. Je gebruikt het begrip “taal” zonder klare definitie. Nooit gehoord van lichaamstaal die bij bepaalde diersoorten (wolf bijv.) zeer complex is.
      Je stelt dat een dier niet bewust is van zijn sterfelijkheid, hoe weet je dat?

      De mens is een dier, maar uit hoogmoed wil hij zich beter wanen, om het even of filosofisch/humanistisch of religieus/christelijk.

      Wat met deze species fout gelopen is, is te zien aan het feit dat geen enkele andere species zijn habitat vernietigt, dat is echt menselijk . . .

      Login om te reageren
    7. Technicus schreef:
      20 juni 2017 om 09:46

      Over ruis gesproken.. “Een dier heeft geen zelf bewustzijn.” Ik durf me enige zekerheid te stellen dat filosofie het gif is voor echte vooruitgang binnen A.I.

      Login om te reageren
    8. Jaap van Belkum schreef:
      20 juni 2017 om 11:14

      @Jack, als je wat over intelligentie, taal, bewustzijn, enz. bij dieren wilt weten, lees dan de studies van zoölogen/ethologen. Allesweters zoals filosofen, geestelijken, hebben daar toch wat minder kennis van.

      Je schrijft “Even plat gezegd is die chimpansee het eindpunt van een biologische evolutie en de mens het eindpunt van een culturele evolutie.” Bij beide soorten is er sprake van nature en nurture. Het eindpunt van een biologische evolutie, is het uitsterven van de soort. Zover is het nog niet.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs