Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘ITIL is hard aan modernisering toe’

24 oktober 2017 - 09:36AchtergrondWerkplek & Beheer
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Ict-beheerraamwerk ITIL is een krachtig middel, maar mist aansluiting met moderne tijden. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Niet alles dat met ict te maken heeft, moet in hoog tempo mee-ontwikkelen met de nieuwste tech-trends. Toch is ITIL (Information Technology Infrastructure Library) nu echt wel toe aan een update. De huidige versie stamt namelijk uit 2007 en is in 2011 nog bijgewerkt. Sindsdien zijn er echter flinke veranderingen in de ict-wereld gekomen, die ook hun weerslag hebben op beheer.

Denk aan cloud (public, private en hybrid), Agile development, DevOps, continous delivery, bimodal it, organisatiebrede securitymonitoring, fast failing, consumerization, et cetera. ITIL is daarmee niet meteen overbodig of achterhaald, maar voor grotere relevantie behoeft het wel modernisering. Een goed raamwerk kan net zoals vooruitziende wetgeving valide blijven zonder dat het zich verliest in details, die immers tijd- of technologiegebonden kunnen zijn. ITIL is toe aan moderne it-methodes.

Wat vind jij?

Meer over

ITIL

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Itil 4: eindelijk meer oog voor lean, agile en DevOps

    16 reacties op “‘ITIL is hard aan modernisering toe’”

    « Oudere reacties
    1. Hugo Raadgever schreef:
      31 oktober 2017 om 15:19

      Het gaat niet zozeer om modernisering van ITIL maar welk maturity level de proces inrichting heeft bereikt. Neem bijvoorbeeld de CMMI Maturity levels. Als je het Change proces op level Optimizing hebt ingericht kom je een heel eind.
      Neemt niet weg dat Time to Market voor steeds meer IT Services steeds korter wordt dus mogelijk een nieuw ITIL proces dat de 3 lifecycles Design, Transition, Operations supersnel doorloopt. (Agile Service Management met Scrum)

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      31 oktober 2017 om 17:27

      @Will: afgaande op jouw laatste zin is er nog niet veel veranderd blijkbaar. Mijn eerste kennismaking met ITIL dateert van eind jaren 90. Een bouwwerk als ITIL kun je op 2 manieren zien:
      1) om de klanten te helpen, klant weet wat hij kan verwachten en waar hij aan toe is
      2) om je achter te verschuilen.

      Ik stam nog uit de tijd dat ik een helpdesk kon bellen die je konden en mochten helpen, en waar je meteen geholpen werd. Nu moet ik een ticket inleggen, waarin ik mijn verhaal zo goed mogelijk moet proberen op te schrijven zodat de andere kant het ook snapt. Dan wordt er, conform de SLA, binnen 4 uur gereageerd door iemand die geen idee heeft waarover ik het heb en dus (via dat zelfde ticketsysteem) wedervragen gaat stellen. Dit is aan het eind van de dag, dus ik kan pas de volgende ochtend weer antwoorden. Vervolgens gaan de 4 uur weer in, om tot de conclusie te komen dat het probleem niet door de eerste lijn opgelost kan worden , maar doorgezet moet worden naar de 2e lijn enz enz enz……

      Om nog maar te zwijgen van de helpdesk waar de 1e lijn binnen 6 minuten de klant moest kunnen helpen, anders moest het doorgezet worden naar de 2e lijn

      Te vaak merk ik nu nog steeds dat dit soort processen geoptimaliseerd zijn voor de kant van de leverancier, waarbij van alles gemeten kan worden om managers te bevredigen met mooie grafiekjes enzo.

      Maar om nu te zeggen dat ik me als klant daarmee geholpen voel …. nee, niet echt.

      Login om te reageren
    3. dino schreef:
      31 oktober 2017 om 17:40

      Een library van (waar was ik gebleven) activeren, maturiseren, cmmiezeren, matureren, timetomarketen, presteren, discussieren.

      Er word gedreigd met wordt vervolgd.
      Ook dat nog en tis al zo vroeg donker.

      Login om te reageren
    4. Jurian Burgers schreef:
      6 november 2017 om 09:25

      Passend antwoord van Axelos op deze discussie: ‘We announce an update of ITIL in 2018′. The core elements of ITIL will remain. The update will include practical guidance on how ITIL is adopted in conjunction with practices such as DevOps, Agile and Lean. This will be a community-led initiative’. Voor meer informatie, kijk op axelos.com
      Zouden ze wereldwijd de Computable discussies bijhouden of was het hun eigen initiatief?

      Login om te reageren
    5. Pascal schreef:
      9 november 2017 om 07:19

      Mooi al die discussies over ITIL, Scrum, Canban, Competenties en dat soort methodieken dan wel flauwekul.
      Wat ik mis is de discussie over oldschool vakmanschap…
      Waar is toch de tijd dat een ervaren ICTer werkelijk snapte wat hij deed en niet in paniek raakte als de webinterface ineens niet meer werkt.

      Login om te reageren
    6. dino schreef:
      9 november 2017 om 20:07

      “Wat ik mis is de discussie over oldschool vakmanschap…”

      Er zijn anders al zat artikelen geweest over ict legacy en andere innovatie remmers 😉

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs