Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Social media

Verslaafd aan sociale media

17 mei 2018 - 09:40AchtergrondInnovatie & Transformatie
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Een lekker lang weekend zo met Pinksteren. Mooi weer, tijd voor iets anders dan die eeuwige computer en telefoon. Of viel het toch tegen? Even snel dat berichtje checken, even snel die file aangeven op Waze, nog even een hartje op Insta, even volgen dat die collega de Mont Ventoux heeft beklommen en wat al niet meer. Bent u het, verslaafd aan sociale media?

Jong-volwassenen zijn dat volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek in ieder geval wel een stuk vaker dan twee jaar geleden. 29 procent van deze groep noemt zichzelf in 2017 verslaafd. Tien procentpunt meer dan in 2015. Ze kunnen niet zonder. Trillende handjes, zweet op het voorhoofd.

Bij de 35- tot 45-jarigen voelt 16,7 procent zich waardeloos zonder socials. In de groep daar weer boven, die van 45 tot 55, voelt 9 procent zich alleen als ze hun gekoesterde Facebookgroepje moeten missen. Grootste probleem: fomo, de angst voor ‘fear of missing out’. Wat heeft u allemaal gemist dit weekend? Of heeft u het allemaal minutieus bijgehouden en bent u ook gewoon verslaafd? Als bonusvraag: welk sociaal medium? Misschien wel op GitHub of Reddit?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    ‘Persuasive technology tast onze autonomie aan’

    Twitter
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Geen slaapproblemen door Twitter of Facebook

    3 reacties op “Verslaafd aan sociale media”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      22 mei 2018 om 06:53

      De reden is dat social media ervoor zorgt dat hun producten verslavend zijn voor mensen die er blijkbaar vatbaar voor zijn.
      Tijdens het ontwerp wordt er rekening mee gehouden om de gebruikers steeds weer een kleine beloning te geven als ze het programma gebruiken om ze zo lang mogelijk vast te houden.
      Dit gaat trouwens ook op voor de meeste games van tegenwoordig. Ook daar wordt de psychologische trukendoos opengetrokken om zoveel mogelijk gebruikers te lokken en vast te houden.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      22 mei 2018 om 10:54

      Mijn sociaal medium heeft 4 poten en blaft.

      Login om te reageren
    3. Frank Heikens schreef:
      22 mei 2018 om 13:26

      Wat is een sociaal medium? Voor de één is dat Facebook, voor de ander de Community pagina van Computable. Als je hier niet even zonder kunt, dan heb je een vorm van verslaving.

      Zoals Johan al terecht opmerkte, hebben veel producenten van verslavende middelen trucs om de verslaafde afhankelijker te maken / afhankelijk te houden. Niet alleen de makers van spelletjes doen dat, maar ook de makers van sigaretten. Zo blijft de producent zijn (advertentie)inkomsten houden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs