Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Veiligheid, hoe krijgt u uw gebruikers verstandig?

07 maart 2019 - 09:21AchtergrondSecurity & Awareness
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Het blijft een lastig probleem. Hoe overtuig je gebruikers binnen een bedrijf of vergelijkbare omgeving online bedreigingen serieus te nemen? Niet met behulp van allemaal jargon en brede, algemene praatjes maar gewoon met duidelijke taal. Voorbeelden dus. Hoe gaat u hiermee om?

Online dinosaurus The Register beschrijft in een artikel de woorden van Dr. Emilee Radar, een associate professor van het departement van Media en Informatie van de Michigan State University in de VS. Zij bestudeert populaire mythes die veel voorkomen bij ‘normale mensen’ met betrekking tot veiligheid en privacy. Zij stelt dat de kans groot is dat het laatste veiligheidsadvies dat u gaf of ergens hoorde vermoedelijk vol zat met onbegrijpelijke taal of algemene gevaren. Dat werkt dus niet.

Denk maar aan uw minder tech-savy collega’s die u al jaren aanraad toch tenminste een wachtwoordmanager te gebruiken. Ze gebruiken het nog steeds niet, behalve die ene die toevallig een keer gehackt is.

Wat werkt dan wel? Simpel: laat zien wat er gebeurt. Heel direct, geef visuele feedback, bijvoorbeeld via een anti-virusprogramma. Daarnaast is openheid en transparantie rond dataveiligheid door ontwikkelaars en admins van belang. Laat ze maar eens weten hoe hun data verzameld kunnen worden. Geef feedback.

Het klinkt allemaal als open deuren, maar hoe gaat u hiermee om?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    DDoS-aanval
    ActueelOverheid

    Kort: Stijging symbolische cyberaanvallen, nieuwe ceo GTIA, cijfers Wolters Kluwer

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    3 reacties op “Veiligheid, hoe krijgt u uw gebruikers verstandig?”

    1. Henri Koppen schreef:
      7 maart 2019 om 15:25

      Wij van Wc-eend adviseren…. Wc-eend.

      Ik durf toch wel te beweren dat wij dit probleem “genaild” hebben. Netflix achtige content waarin mensen zien wat iemand beter niet had kunnen doen met alle gevolgen van dien. Daarnaast bieden wij content steeds in kleine beetjes aan zodat het steeds actueel blijft. Vervolgens doen we ook phishing en hebben serious games die op events of in workshops gespeeld kunnen worden.

      Dus ja, we herkennen dat veel e-learnings gewoon niet aankomen en leiden tot gedragsverandering. Zelfs als je het helemaal goed doet is de opbrengst domweg wisselend. Veel mensen hebben een aversie tegen alles wat met cyber security awareness te maken heeft. Ook is het heel belangrijk dat de “kopstukken” van een bedrijf mee doen.

      Veiligheid is nu eenmaal niet iets wat je kunt kopen of afkopen; er moet veel aandacht en liefde in en wordt doorgaans gewoon als een kostenpost gezien….

      Login om te reageren
    2. dino schreef:
      7 maart 2019 om 21:05

      Kinderopvoedingsmethode waarbij papa en mama wel het goede voorbeeld moeten geven.

      Henri nailed it 😉

      Login om te reageren
    3. Henri Koppen schreef:
      8 maart 2019 om 14:15

      Dino, ik mag dat natuurlijk nooit zo zeggen 😉

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs