De overname van het Nederlandse Datadistilleries door het Amerikaanse Spss moet het gebruik van analyse-toepassingen toegankelijk maken voor meer dan alleen de specialist. Dat kan snel: de techniek laat zich makkelijk combineren.
|
De eerste integratie van de voorspellende-software van het Nederlandse Datadistilleries in de producten van klantanalyse-specialist Spss duurde nog geen acht uur. Hij werd volbracht in het vliegtuig van Chicago naar Amsterdam.
"Ik gaf een van de it’ers van Spss bij vertrek een cd-rom met onze software", vertelt Datadistilleries-oprichter Marcel Holsheimer. "Bij de landing had ie de combinatie werkend."
De Amsterdammers proberen uit bijvoorbeeld de gegevens van een verzekeraar van een beller meteen te voorspellen in welke polissen die klant interesse heeft. Het grote verschil met Spss; dat wordt voornamelijk door specialisten gebruikt. Datadistilleries zit verstopt in het scherm van de afdeling klantenservice. Die verbreding van de gebruikersgroep is precies het doel van Spss topman Jack Noonan.
Een tweede is het uitbreiden van het aantal toepassingen. Volgens Noonan is het in ‘real-time’ kunnen doen van uitspraken over gebruikers, zoals Datadistilleries kan, de laatste grote verbetering wat de techniek betreft. Het aantal manieren waarop die techniek vervolgens kan worden toegepast, daarvan is het einde nog lang niet in zicht. "Binnen bedrijven wordt 80 procent van de gegevens in ongestructureerde tekst-vorm opgeslagen. Er zijn maar weinig hulpmiddelen die al die data kunnen analiseren. Tel daar nog maar bij op de gegevens die als audio of video worden bewaard. Zijn we op de top van ons kunnen? We zijn nog niet eens in de buurt."
Boston
De demo werkte al na één vlucht en Noonan denkt dat zelfs de echte integratie van de real-time voorspellende applicatie van Datadistilleries niet veel moeite zal kosten. "Zes jaar geleden wel. Toen werkten we nog op ‘legacy’. We zagen het probleem aankomen en we zijn nu onafhankelijk van de architectuur. Om alles wat niet via Java is te ontsluiten, zit een schilletje."
Een gevolg van de overnames is wel dat de toepassingen van Spss worden opgebouwd uit componenten. Noonan: "We beschikken met de overname van Datadistilleries nu ook een aantal solide ontwikkelaars in Amsterdam."
Een van de eerste klussen is volgens het duo de integratie met het in Boston (het overgenomen Netgenesis) ontwikkelde gereedschap dat de bewegingen van website-bezoekers in kaart brengt. Enkele klanten vroegen Holsheimer of ook deze gegevens door de voorspellende-software van Datadistilleries gehaald kon worden. "Spss kwam als geroepen. Anders hadden we die functie zelf moeten ontwikkelen."
Tweede toepassing op het lijstje is de tekst-analyse software van het Parijse Lexiquest. Noonan: "Dat is nu nog voor analisten, in combinatie met Datadistilleries brengen wij dat naar de call-centres toe."
Gorkum
Zullen de medewerkers van Datadistilleries zich net zo makkelijk voegen in de bedrijfscultuur van het Amerikaanse Spss? "We spraken gisteren met het management van Spss. Ze maken een geschikte indruk", vertelt een van de medewerkers.
Ook Holsheimer voorziet geen grote problemen. Het kantoor blijft waar het is, in Amsterdam. "Zoveel verandert er niet, we voelen ons er prettig bij." De overname is in ieder geval niet nieuw voor Spss. Volgens Noonan is zijn bedrijf gewend aan het integreren van overgenomen bedrijven: "Dit is onze negentiende acquisitie in negen jaar."
De bedrijven worden zoveel mogelijk in hun waarde gelaten, vertelt hij. "We zullen uiteraard verkoop en ontwikkeling op elkaar afstemmen. Functies zullen er waarschijnlijk nauwelijks veranderen." De grootste verandering zal er zijn voor Gorkum, het huidige Nederlandse hoofdkwartier van Spss. "Een aantal klant-gerichte taken brengen we naar Amsterdam. Ondersteuning en tele-verkoop, dat kan net zo goed van daaruit."< BR>