IBM-Nederland loopt er warm voor: verkoop en ondersteuning van Virtual Enterprise van IBS Consist. Big Blue onderschrijft daarmee de visie van de Zweedse leverancier op de ontwikkeling van elektronisch zakendoen naar ‘collaborerende commercie’.
Expert Een typerende toepassing van VE betreft de Expert-groep, ook in Nederland bekend van winkels met consumentenelektronica. Totnogtoe is het gebruik van VE beperkt tot de Zweedse moeder. De Expert Groep heeft 236 winkels in Zweden met 310 miljoen euro omzet en ongeveer duizend werknemers. Het probleem, aldus Perc Brodèn, ceo van Expert Invest, is dat alle winkels onafhankelijk van elkaar inkopen en verkopen. Daardoor gebruikt de onderneming haar inkoopkracht niet en loopt ze bijvoorbeeld kwantumkortingen mis. Bovendien is de logistiek duurder dan nodig. Dat heeft de keten nu gecentraliseerd: centrale inkoop, centrale verkoopregistratie en uitlevering, en centraal geregistreerde van in- en verkoop tussen Expert-winkels onderling. Tegelijkertijd bleek het mogelijk deze bedrijfsactiviteiten te koppelen aan de bestaande financiële systemen. Als praktische oplossingen voor de nieuwe structuur werd gekozen voor IBM’s iSeries-servers als hardwareplatform en VE als softwareplatform. Brodèn claimt dat deze oplossing de processen versnelt, de kosten verlaagt en de dienstverlening aan klanten verbetert. "De dagelijkse winkelwerkzaamheden op het gebied van voorraadbeheer, inkoop en item- of stuksstructuur zijn centraal te verwerken." |
Achterhaald IBS-ceo en -oprichter Staffan Ahlberg doet een stap terug. Hij blijft aan als adviseur. De nieuwe directeur Magnus Wastenson, thans vice president global marketing, betoogde in zijn maiden speech dat de term ‘e-zakendoen’ achterhaald is. "Toen ondernemingen de telefoon gingen gebruiken, sprak niemand van t-zakendoen. General Motors heeft het tegenwoordig dan ook over digitalisering van bedrijfsprocessen." Hij wil de bestaande allianties met IBM en I2 verstevigen en nieuwe bondgenootschappen aangaan. |
Handen en voeten
Van meet af aan hebben IBS en IBM nauw samengewerkt. Dit heeft eind januari 2002 geresulteerd in een wereldwijde strategische alliantie voor levering van oplossingen voor e-zakendoen en ketenbeheer aan groothandelbedrijven, distributiecentra en internationale productiebedrijven met diverse dochters. Deze afspraak, die op hoog niveau is gemaakt, krijgt nu in Nederland handen en voeten. De samenwerking is gericht op het door IBS ontwikkelde product Virtual Enterprise. VE is gebaseerd op Websphere, IBM’s bouwstenen voor webdiensten. De software integreert verschillende erp-systemen. Daardoor kunnen alle deelnemers binnen een productie- en leveringsketen online en real-time communiceren.
Grote Amerikaanse ondernemingen menen dat juist kleinere bedrijven als IBS het bij economische teruggang moeilijk krijgen. De kracht van van oorsprong Europese firma’s is dat zij gewend zijn eenheid in verscheidenheid te brengen. Dat is op het vlak van elektronisch nauw samenwerkende bedrijven (c-commercie) een voordeel, dus biedt nu juist perspectieven.
Teus Molenaar