De Nederlandse verkooptak van SAP wil overeenkomsten sluiten met wederverkopers van concurrenten. De nieuwe loot van de erp-leverancier heeft grootse plannen om zo de verkoop te stimuleren van het pakket SAP Business One.
De mkb-tak van SAP heeft in Nederland al overeenkomsten met zeventien wederverkoopers. Dat moeten er uiteindelijk dertig worden. Met name in Noord-Nederland en in de randstad zoekt René Zwezerijn, sinds dit jaar de directeur van de nieuwe mkb-poot van SAP, nog naar nieuwe contacten. “Ik heb aardig wat afspraken staan met deze wederverkopers.”
Zwezerijn verwacht geen problemen met wederverkopers die tevens concurrerende pakketen aan de man brengen. “Natuurlijk hebben we respect voor die bestaande klanten. De wederverkopers willen contact met ons omdat we nieuwe klanten aanbrengen. Er zijn nou eenmaal bedrijven die een reden hebben om niet met bijvoorbeeld Exact te werken of die een breder pakket willen gebruiken.” Hij verwacht de meeste klanten te werven bij die mkb-bedrijven die nu nog steeds werken met MS-DOS.
Variant
Het afgelopen half jaar sloot SAP overeenkomsten met 110 Business One-klanten. Zwezerijn is er zeker van dat hij de aantallen gebruikers van SAP’s mkb-variant kan laten stijgen naar driehonderd. “Aan het mkb verkoop je via referenties. Eind dit jaar wil ik er daar driehonderd van hebben.”
Net zo stellig is Zwezerijn over het aandeel in de omzet die hij wil behalen voor SAP. Van de omzet in 2005 moet 15 procent gegenereerd worden door Business One en All in One, de variant voor de wat grotere mkb-bedrijven.
Business One is software voor boekhouding, logistiek, verkoop en relatiebeheer. Een merendeel van de C++-code is afkomstig van het Israëlische bedrijf Topmanage, dat in maart 2002 door SAP werd overgenomen.< BR>