Peoplesoft haalt voorzichtig uit naar concurrenten

Beheerst agressief

Dit artikel delen:

Peoplesoft staat bekend als een van de minst schreeuwerige erp-leveranciers. Maar het verbale geweld van SAP en vooral Oracle steekt. Onder de nieuwe ceo Craig Conway verheffen de medewerkers van Peoplesoft steeds vaker hun stem. Zo ook de chief technology officer, oudgediende Richard Bergquist. Tijdens een bliksembezoek aan Nederland diende hij zijn concurrenten van repliek.

Een van de eerste maatregelen die Conway bij zijn aantreden nam was het verhogen van het marketingbudget. Dit ging omhoog van 3 naar 11 procent van de omzet. Het belangrijkste doel van die investering is het concern neer te zetten als internetbedrijf. Peoplesoft vindt dat het als een van de weinige erp-leveranciers het recht heeft zich zo te noemen. Net als zijn concurrenten beschouwt nu ook Peoplesoft zichzelf niet meer als erp-leverancier, maar als e-business vendor.
Richard Bergquist, cto van Peoplesoft, makte vorige week een korte tournee door Europa om toelichting te geven op de nieuwe koers, én om Peoplesoft 8 te promoten. Bergquist: "Vorig jaar dacht iedereen dat de starters de wereld gingen veroveren. In praktijk groeit slechts een op de tienduizend bedrijven uit tot een onderneming met een miljardenomzet. Dat is nu ook tot de beurzen doorgedrongen. In termen van aandelenkoers ontspringen wij daarom de dans. De waarde van Peoplesoft is fors gestegen vergeleken met een jaar geleden, toen erp dood leek. Dat komt volgens mij vooral door Peoplesoft 8."

Shortlist

Hij is tevreden over de eerste verkoopresultaten. In de eerste zes maanden na de introductie zijn duizend installaties uitgevoerd. Dat zijn volgens Bergquist vooral nieuwe klanten, omdat bestaande afnemers eerst de kat uit de boom kijken. In Nederland is ABN Amro de grootste klant die is overgestapt op Peoplesoft 8, inclusief de crm-module van het voormalige Vantive. Hierdoor is de Benelux in een klap de winstgevendste regio buiten de Verenigde Staten.
Daarnaast is Peoplesoft doorgedrongen tot de overheid en de telecommunicatie, sectoren waarin het bedrijf vroeger niet vertegenwoordigd was. De grootste slag die het daar heeft geslagen is een wereldwijd contract met France Telecom.
Bij de selectieprocedure blijkt Peoplesoft meestal op de shortlist te staan met Oracle. "SAP is er nog steeds, maar vormt voor ons nu minder een bedreiging. Vreemd genoeg besteden zij nu kernactiviteiten uit, en raken gebruikers in verwarring over Mysap.com."

Frustratie

Op technologisch gebied is Peoplesoft 8 een bevrijding van de client/server-architectuur. "Mijn frustratie was altijd dat je met de client/server-structuur niet meer dan 10 tot 15 procent van de mensen in een organisatie bereikt. Bovendien gaat er altijd wel iets mis. Met de opkomst van de browser is dat allemaal veranderd." Volgens Bergquist heeft dit onder meer tot gevolg dat de gehele bedrijfslogica plaatsvindt in de applicatieserver. Gebruikers van Peoplesoft 8 navigeren door de applicatie door middel van URL-links.
Peoplesoft-medewerkers lopen rond met een presentatie waarin de interfaces van SAP, Oracle en Peoplesoft worden vergeleken. In de presentatie is onder meer SAP in een portal van Peoplesoft opgenomen. Ook wil Peoplesoft laten zien dat zijn concurrenten gebruik maken van een interface die is gebaseerd op Windows. "SAP en Oracle blijven legacy-producten. Larry Ellison is er goed in geslaagd te verkondigen dat Oracle een internetbedrijf is. Maar als je het vergelijkt met Peoplesoft is ons product gebaseerd op URL's. Bij Oracle draait bijvoorbeeld nog steeds Java op de client."
Bergquist is zich er van bewust dat hij de Europese markt gematigder moet benaderen dan die in de Verenigde Staten. Maar ook hier is het nodig om wat harder uit de hoek te komen, om niet ondergesneeuwd te raken in het marketinggeweld van zijn concurrenten. "We zijn niet zo agressief geweest als zou kunnen, maar we willen ook geen marketing- en hype-machine zijn. Er waait wel een nieuwe wind door het bedrijf. We steken meer geld in marketing, en met het aantreden van het nieuwe management is er ook een andere managementstijl het bedrijf binnen gekomen. Vroeger werden we gezien als aardige jongens die leuke dingen doen, nu dragen we dat ook uit."
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-01-26T00:00:00.000Z Marco van der Hoeven
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.