Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Leen Zevenbergen: Qurius wordt zakelijker

19 september 2010 - 23:324 minuten leestijdAchtergrondData & AIMicrosoftQurius
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Leen Zevenbergen, sinds januari 2010 directeur van dienstverlener Qurius, verwacht dat het verlieslatende bedrijf in 2011 weer winst maakt. Om dat te behalen gaat de organisatie op de schop. Een greep uit de maatregelen: de dienstverlener richt zich primair op software van Microsoft, er verdwijnen managementfuncties en producten en diensten worden ondergebracht in twee aparte divisies. Zevenbergen: 'Dit bedrijf zal zakelijker worden.'

Toeval of niet, op het moment van het vraaggesprek met de nieuwe directeur van Qurius klinkt gehamer en geboor. Vlak voor de opening wordt de laatste hand gelegd aan het nieuwe Inspirience Center, een ruimte bij het hoofdkantoor in Zaltbommel. Daar worden klanten ontvangen, producten gepresenteerd en bijeenkomsten georganiseerd. Het idee komt uit de koker van de nieuwe directeur van de dienstverlener uit Zaltbommel. Hij volgde Fred Hermans op die het bedrijf eind 2009 verliet na een verschil van mening over de bedrijfsstrategie. In dat jaar boekt het bedrijf negen miljoen euro verlies.

Waarom ben ik hier?

Zevenbergen over de begindagen bij Qurius: 'Het ging gewoon niet goed. In de Internationale organisatie was de teneur er één van 'laten we er maar mee kappen'. Maar wat me vooral opviel was dat het bedrijf nergens voor stond. Het personeel identificeerde zich niet met de dienstverlener en een aandeelhouder vatte het misschien wel het beste samen met de woorden dat het bedrijf kraak nog smaak had.' De kersverse directeur mistte ondernemerschap en een gezamenlijke gevoel om de schouders eronder te zetten. Tijdens de kersborrel eind 2009, waar de dan aanstaande directeur is uitgenodigd, vraagt Zevenbergen de vierhonderd aanwezige medewerkers om tijdens de feestdagen eens goed na te denken over de vraag: 'waarom ben ik hier?'

De bedrijfsstrategie is op dat moment samengevat in een powerpoint-presentatie van tachtig pagina's. Zevenbergen: 'Je moet toch in twee pagina's kunnen uitleggen hoe de strategie van je bedrijf eruitziet?' Hij besluit om het bedrijf voornamelijk te richten op software en dienstverlening van Microsoft-producten. 'Door te kiezen voor die leverancier kunnen we onze klanten het hele aanbod bieden van crm, erp, bi tot koppelingen met Sharepoint en unified communications.'

Lastige markt

Hij vervolgt: 'Natuurlijk bevinden we ons in een lastige markt. Onze klantengroep zit voornamelijk aan de bovenkant van het mkb. Die groep herstelt langzamer van de crisis dan bijvoorbeeld multinationals. Bedrijven hebben bijvoorbeeld moeite met het binnenhalen van bankkredieten.'

Het is voor de directeur duidelijk dat zaken anders moeten. Er wordt afscheid genomen van een aantal managers van de internationale organisatie en het bedrijf verkoopt zijn ERP LN-tak, een divisie voor de verkoop en ondersteuning van bedrijfssoftware van het vroegere Baan in Duitsland, Italië en Spanje, aan Infor. Dat onderdeel past niet meer bij de keuze voor Microsoft.

Plannen smeden

De directeur: 'We willen geen leverancier zijn die bij de achterdeur van het bedrijf een softwarepakket aflevert en dan zegt 'succes ermee'. Wil een leverancier echt meerwaarde leveren, dan moet het onderdeel uitmaken van de strategie van het bedrijf waaraan ze leveren. Ze moeten samen plannen smeden om de bedrijfsresultaten te verbeteren met behulp van ict. Dat gaat dus veel verder dan de leveranciersrol.'

De dienstverlener gaat de software en dienstentak scheiden om klanten beter te kunnen bedienen en het bedrijf legt het productaanbod onder de loep. Qurius levert 48 zelf ontwikkelde producten, maar gaat onderzoeken of ieder product afzonderlijk voldoende oplevert. Een ander belangrijk actiepunt dat Zevenbergen noemt is het vergroten van de naamsbekendheid. Het bedrijf start ook met een marketingcampagne, voerde al een nieuw logo in en verbouwde de website. 'Toen ik benaderd werd voor deze functie kende ik de naam Qurius niet, terwijl ik al 25 jaar in de ict werk. Bovendien zag de website er slecht uit. Dat is nu anders.'

Resultaat

Zevenbergen stelt dat zijn bedrijf nu weer focus heeft. De komende jaren verwacht hij ook veel van de activiteiten Duitsland en Engeland. 'In Engeland is waarschijnlijk een overname nodig om die groei te halen. We zitten daar nu met vijftig man.' Spanje draait volgens hem goed.

'De verwachtingen zijn hoog gespannen, ik denk eind 2010 begin 2011 de eerste resultaten te zien van het nieuwe Qurius.' De directeur  verwacht ongeveer vier jaar nodig te hebben om al zijn verbeterplannen door te voeren. 'Ik heb getekend voor vier jaar. De vraag is of dat genoeg tijd is. Maar ik ben vastberaden om de klus te klaren.'

Meer over

Business IntelligenceConsultingDienstenSharePoint

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Euro's, geld, papiergeld, winst (4x3)
    ActueelCarrière

    Qurius vraagt personeel om geld

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Qurius verbouwt beddenzaak tot inspiratieplek

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Qurius verwacht nieuwe besparingsronde

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Omzet Qurius stijgt nog niet

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Qurius verkoopt Baan-divisie aan Infor

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Qurius bindt managers met aandelen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs