Dozenschuiver stapt in dienstverlening

De Japanse 'dozenschuiver' Canon gaat in it-dienstverlening voor het midden- en kleinbedrijf. Daartoe zijn overeenkomsten gesloten met Hewlett-Packard en Microsoft.

R&D-reus
Canon is wereldwijd bekend om zijn consumentenproducten als (digitale) foto- en videocamera's en scanners en printers. In het bedrijfsleven kent men de onderneming voornamelijk als leverancier van kopieerapparatuur. Daarnaast is het de belangrijkste producent van laserengines, die het hart vormen in onder andere laserprinters van Hewlett-Packard en Apple.
Het bedrijf investeert veel in onderzoek en ontwikkeling. Vorig jaar werd daarvoor 1,652 miljoen dollar vrijgemaakt, 7,2 procent van de omzet. Dit resulteerde onder meer in het verkrijgen van 1897 patenten in de Verenigde Staten. Daarmee staat Canon na IBM (3411) en NEC (1953) op de derde plaats.
 
'Met alleen producten kom je er niet. We moeten van technologie push naar technologie pull', zegt Canon-president Nederland Martin Trampe. Daarmee onderstreept hij de strategiewijziging van de Japanse onderneming om zich te richten op dienstverlening aan het mkb. Het plan is voor een belangrijk deel ingegeven door het beleid van de grote dienstverleners, die zich richten op de top 200 Nederlandse bedrijven. Aandacht voor het mkb is er niet en volgens Trampe liggen hier enorme mogelijkheden. "Deze braakliggende markt is zo groot, dat wij hem alleen niet kunnen bestieren. Concurrentie vrezen we niet. We roepen ze zelfs op om een zelfde stap te wagen", aldus Trampe.

Eerste stappen

Op Europees niveau zijn de eerste stappen vorig jaar al gezet in Finland en Spanje. Het succes daar was aanleiding om de dienstverlening wereldwijd te gaan invoeren. Na uitgebreid voorwerk is men dit voorjaar in Nederland 'voorzichtig' de boer opgegaan om te kijken hoe er in de markt op werd gereageerd. Dit was naar volle tevredenheid en inmiddels zijn al enkele contracten met zowel Canon-gebruikers als niet-gebruikers rond.
Om als totaalleverancier en -dienstverlener te kunnen opereren heeft Canon overeenkomsten gesloten met Hewlett-Packard en Microsoft. Dit betekent echter wel men zich volledig richt op het Wintel-platform. Momenteel vinden gesprekken plaats met netwerkleveranciers om ook op dat vlak diensten te kunnen bieden. Zo werkt men naar het 'one stop shop'-principe.
Het 'dienstenteam' wordt gestuurd vanuit de verschillende Canoncentra, die weer in nauw contact staan met het centrale call-centrum. De service wordt verder verleend door 160-buitendienstmensen die inmiddels uitgebreid zijn geschoold bij Hewlett-Packard en Microsoft.
 
Henk Boot

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-09-06T00:00:00.000Z Henk Boot
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.