Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Werkgever strijkt vouw in arbeidsvoorwaarden

20 mei 1999 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Michiel Couzy
Michiel Couzy

In de strijd om de schaarse automatiseerders proberen steeds meer IT-bedrijven hun werknemers te verlossen van vervelende huishoudelijke klussen. IT’ers kunnen op het werk hun kleren laten wassen, stomen en strijken. Ook een kok die de avondmaaltijd prepareert of een tuinman die het gazon maait, maken deel uit van de nieuwste arbeidsvoorwaarden.

Het heeft al tot veel irritatie geleid; een afspraak met de loodgieter, waarbij hij aangeeft langs te komen "ergens tussen negen uur ’s ochtend en drie uur ’s middags". Dit soort onvermijdelijke afspraken betekent een dagje vrij en oeverloze wachttijden. Je kan niet even van de zon genieten, want stel dat de loodgieter net op dat moment aanbelt. Een aantal bedrijven huurt voor deze afspraken mensen in, die in de huizen van hun werknemers wachten op de loodgieter. Het personeel kan zijn vrije tijd dan aan leukere zaken besteden.
Werknemers van automatiseringsbedrijf 4BB kunnen sinds kort gebruik maken van dit soort diensten. De organisatie uit Houten, die bestaat uit een aantal samenwerkende IT-bedrijven, heeft hiervoor een contract afgesloten met Swinxx. Deze laatste onderneming ging in februari van start met een dienstenpakket dat volledig gericht is op de wensen van de werknemer. Het gaat om financiële aanbiedingen, zoals pensioenregelingen, verzekeringen, spaarloon en om bijzondere diensten als vakantieservice, stomerij of een kapper op de werkplek.

Kapper

Het komt zodoende bij 4BB voor dat iemand in zijn werkkamer een knipbeurt ondergaat, terwijl hij rustig doorgaat met zijn werk. Ook kan Swinxx ervoor zorgen dat de auto tijdens werktijd naar de wasserij gaat, of dat een professionele kok alvast het diner bereidt, de tafel dekt en na afloop ook afruimt en de vaat doet. Op verzoek komt de mobiele reisadviseur langs om te praten over een vakantie-arrangement. Verder is het mogelijk de hulp van een tuinman in te roepen als het gras het zicht op de planten ontneemt.
"Wij willen dat ons personeel onbezorgd met het werk bezig kan zijn en niet om vijf uur naar huis moet bellen om te overleggen over de maaltijd", verklaart communicatiemanager Marc Hoenke van 4BB. Hij zegt dat de kwaliteit van de vrije tijd toeneemt, als ingehuurde krachten vervelende klussen verrichten.
"We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt voor automatiseerders. We moeten concurreren met grote IT-bedrijven, die beschikken over goed gevulde geldbuidels. Wij willen deze strijd aangaan, maar niet door geld te bieden."

Capshop

Op dit moment is 4BB het enige IT-bedrijf dat gebruik maakt van de diensten van Swinxx. Dat zal niet lang meer duren. Swinxx is momenteel in onderhandeling met drie andere automatiseerders. Oprichter en directeur John van Silfhout wil de namen niet noemen, maar het gaat om kleine tot middelgrote ondernemingen. Andere IT-ondernemingen doen iets soortgelijks. Zo verricht Cap Gemini momenteel een proef met de virtuele winkel Capshop. Werknemers kunnen ’s ochtends een boodschappenlijstje via het Intranet doorgeven en aan het eind van de dag levert supermarkt C1000 de levensmiddelen af.
"Het is geen toeval dat dit concept aanslaat in de IT-branche", zegt Van Silfhout. "De problemen op de arbeidsmarkt zijn enorm, het inkomens- en opleidingenniveau zijn hoog en er is sprake van een grote werkdruk. Bovendien zijn de bedrijven in deze branche vrij innovatief. Hier kom je geen bedrijven tegen die al 75 jaar hetzelfde doen."

Onvermijdelijk

Woordvoerder Bart Sikking van Cap Gemini vindt het onvermijdelijk dat IT-bedrijven dit soort diensten mogelijk maken voor de werknemers. "De arbeidsmarkt wordt flexibeler. Mensen gaan op andere tijden werken. Ze vertrekken later van huis om de files te vermijden en komen dus ook later thuis." Overigens maken de werknemers van Cap Gemini nog niet in groten getale gebruik van de boodschappendienst. Het gaat om enkele tientallen klanten.
Ook de financiële diensten trekken de aandacht van automatiseerders. "Wij kunnen pakketten aanbieden die op de individuen zijn afgestemd, waarbij we gebruikmaken van kwantumkortingen. Nu de overheid terugtreedt, neemt de aandacht voor pensioenregelingen toe. Ook in deze branche. Sommige mensen die in de IT-sector beginnen, vragen meteen naar de pensioenregeling", aldus Van Silfhout. "Bij 4BB zoeken twaalf mensen momenteel naar een huis. Dus kijken we nu of wij ook een gemeenschappelijke makelaar kunnen regelen."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs