De ontslaggolf bij het Unisys ‘shared service center’ in Schiphol-Rijk heeft niets te maken met de eveneens daar gevestigde internationale it-helpdesk. “Wij verwachten zelfs uitbreiding”, zegt woordvoerder Erwin Zijlstra.
De vakbonden sloten vorige week een principe-akkoord over een sociaal plan voor het ontslag van 85 (veelal buitenlandse) van de 170 werknemers bij Unisys Europe Africa Services in Schiphol-Rijk. Deze administratieve helpdesk regelt financiële zaken, zoals facturen en contracten, voor Unisys in Europa. “Zo’n tien jaar geleden werden deze activiteiten voor Europa geconsolideerd in Amsterdam en later Schiphol-Rijk. Nu gaat Unisys een stap verder en wordt een deel overgebracht naar één wereldwijd ‘shared service center’ in het Amerikaanse Bismarck, North Dakota”, vertelt woordvoerder Erwin Zijlstra.
De consolidatieplannen hebben geen gevolgen voor de internationale it-helpdesk in Schiphol-Rijk, een van de paradepaardjes van Unisys in Nederland. Dit meertalige Unisys Managed Services Center ondersteunt internationaal opererende klanten van Unisys met netwerk- en infrastructuur-vraagstukken. Volgens Zijlstra loopt het prima: begin 2004 werkten er 150 mensen, vandaag de dag zijn dat er tweehonderd. “We prognosticeren voor dit jaar een groei van 10 procent. We zullen nieuwe servicemedewerkers nodig hebben. Er is weinig overlap met het ‘shared service center’, maar een aantal medewerkers kunnen we herplaatsen.”< BR>