Het Belgische internetsoftwarebedrijf Reef heeft in een derde investeringsronde dertig miljoen euro opgehaald. Komen de investeringen in ict weer los? Volgens Alexander Banz van participatiemaatschappij 3i blijven het moeilijke tijden.
Een groep durfkapitalisten heeft in een derde investeringsronde in totaal dertig miljoen euro gestoken in Reef. Het gaat om The Carlyle Group, IDG Ventures, Finafund, 3i, Viventures en SG Cowen Securities. Opgeteld bij de eerdere rondes heeft de internetsoftwaremaker al 87 miljoen euro opgehaald sinds de oprichting in februari 1999. Alexander Banz, investeringsadviseur bij 3i, een van de partijen die meedoen aan de derde ronde, vertelt dat de groep bestaat uit een aantal oude en een aantal nieuwe investeerders. Voor het geven van financiële steun kijken investeerders naar de oplossing en het functioneren van het managementteam. "De conclusie luidde dat het een leuke club was waar geld achter gezet kan worden."
Met de internetsoftware van Reef kunnen middelgrote en kleinere ondernemingen op een makkelijke manier zelf websites en internetportalen opzetten en gebruiken, aldus Banz. "Het bevat functionaliteit voor bijvoorbeeld content, e-handel en e-fora, geïntegreerd in één pakket. In dit marktsegment bestaan niet zoveel betaalbare weboplossingen." Banz noemt als concurrenten firma’s als Interwoven, Macromedia/ Allaire en Blue Martini. "Ook de inhuis-oplossingen van eigen it-afdelingen schaar ik eronder."
Banz meent dat de forse investering in de softwaremaker geen voorbode is voor betere tijden. "Er zijn nog steeds heel weinig rondes vandaag de dag. Het bedrag voor Reef is behoorlijk, omdat het een relatief grote organisatie is die we goed willen neerzetten. Ook voor Reef geldt dat het een moeilijke periode kent. Een deel van het kapitaal is daarom reeds vorig jaar gebruikt als brugfinanciering om te overleven." Het bedrijf heeft inmiddels een herstructurering ondergaan waarbij het personeelsbestand is teruggekrompen van 260 tot 170 medewerkers. De omzet ligt tussen de tien- en vijftien miljoen euro. Eind dit jaar moet Reef uit de rode cijfers zijn gekomen.
Reef is actief in België, Frankrijk, Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten. De Nederlandse markt heeft geen prioriteit. Het resterende investeringsbedrag zal vooral in de versterking van de bestaande marktposities worden gestoken. "Het eens onder investeerders populaire spelletje ‘landje veroveren’ is definitief voorbij", stelt Banz.