Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Lenovo wil op eigen benen staan

03 maart 2006 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Rian van Heur
Rian van Heur

Lenovo is de grootste pc-leverancier in China, maar in de Westerse wereld is het merk relatief erg onbekend. Onder andere de sponsoring van de Olympische Spelen moet voor naamsbekendheid zorgen.

Het Chinese Lenovo is een van de technische sponsors van de Olympische Spelen. Het bedrijf leverde vijfduizend desktops, 350 servers en 800 laptops aan de Spelen en was verantwoordelijk voor de zes i-lounges, de internetcafés waar de atleten konden e-mailen en internetten. “Het is belangrijk dat hier alles goed gaat. Er zitten te veel journalisten in Turijn die alles in de gaten houden”, aldus Philip Davy, vice-president Olympic Marketing.

Het Olympische sponsorschap is belangrijk voor Lenovo om het merk in Europa op de kaart te krijgen. In China is het bedrijf de grootste leverancier van pc’s, een stuk groter dan Dell, die wereldwijd de grootste is. In het Westen kent iedereen wel de ThinkPad, maar het merk Lenovo is relatief erg onbekend. En het bedrijf heeft grootse plannen. EMEA General en Vice President Manager Milko van Duijl: “Wij willen binnen een aantal jaren op de zakelijke markt de op een na grootste computerleverancier van de wereld worden. Dell is te groot; de grootste worden lukt voorlopig niet”.

Mooier design

Lenovo sponsort niet alleen de Olympische Spelen, maar verzorgde ook de computerapparatuur voor de Amerikaanse nieuwszender NBC. De leverancier leverde duizend computers aan NBC. De laatste stap in de race naar meer naamsbekendheid is een nieuwe serie laptops en een desktop voor het midden- en kleinbedrijf, de Lenovo 3000. Van Duijl vindt deze eerste Europese Lenovo-serie heel anders dan de computers van IBM: “Het verschil met de producten van IBM is dat deze producten een mooier design hebben. Bij IBM is alles zwart”.

Lenovo zal ook de computers leveren voor de Olympische Zomerspelen in Bejing 2008. Het International Olympic Comittee hoopt dat de leverancier er bij de Spelen van 2010 en 2012 ook bij zal zijn, maar Lenovo zelf weet dat nog niet. Chief Marketing Officer Deepak Advani: “Dat ligt eraan waar we dan staan en willen zijn”.

Lenovo op de OS

Lenovo is een van de technische sponsors van de Olympische Spelen. Het bedrijf leverde de apparatuur, maar is het meest trots op de i-lounges, de internetcafés voor sporters. Lenovo kende geen problemen met de apparatuur in de i-lounges. “Het enige waarvoor de mensen in actie hoefden te komen was als het printerpapier op was”, aldus Chief Marketing Officer Deepak Advani. De computerleverancier zal er bij de Spelen van Beijing in 2008 ook weer bij zijn. Maar de aanpak daar zal heel anders zijn. Dat komt omdat de zomerspelen veel groter zullen zijn dan de winterspelen in Turijn. In Turijn zijn er vijfduizend sporters en officials, in Beijing zullen er 16 duizend zijn. Een ander verschil is dat er in Turijn drie Olympische dorpen zijn. In Beijing zal er maar één zijn, omdat de afstand tussen de plaatsen waar gesport wordt minder groot is. “En dat is makkelijker te beheren”, aldus één van de beheerders van de i-lounge.

In vogelvlucht

1990: Het Chinese Legend brengt zijn eerste pc op de markt

2003: Legend wordt Lenovo

2004: IBM kondigt de verkoop van haar pc-divisie aan Lenovo aan. Lenovo krijgt hiermee een marktaandeel in China van 30 procent.

2004: Lenovo wordt sponsor van de Olympische Spelen

2005: IBM en Lenovo ronden overname pc-divisie af2006: Lenovo brengt voor het eerst buiten China Lenovo-producten uit onder eigen naam.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs