Lenovo wil op eigen benen staan

Lenovo is de grootste pc-leverancier in China, maar in de Westerse wereld is het merk relatief erg onbekend. Onder andere de sponsoring van de Olympische Spelen moet voor naamsbekendheid zorgen.

Het Chinese Lenovo is een van de technische sponsors van de Olympische Spelen. Het bedrijf leverde vijfduizend desktops, 350 servers en 800 laptops aan de Spelen en was verantwoordelijk voor de zes i-lounges, de internetcafés waar de atleten konden e-mailen en internetten. “Het is belangrijk dat hier alles goed gaat. Er zitten te veel journalisten in Turijn die alles in de gaten houden”, aldus Philip Davy, vice-president Olympic Marketing.

Het Olympische sponsorschap is belangrijk voor Lenovo om het merk in Europa op de kaart te krijgen. In China is het bedrijf de grootste leverancier van pc’s, een stuk groter dan Dell, die wereldwijd de grootste is. In het Westen kent iedereen wel de ThinkPad, maar het merk Lenovo is relatief erg onbekend. En het bedrijf heeft grootse plannen. EMEA General en Vice President Manager Milko van Duijl: “Wij willen binnen een aantal jaren op de zakelijke markt de op een na grootste computerleverancier van de wereld worden. Dell is te groot; de grootste worden lukt voorlopig niet”.

Mooier design

Lenovo sponsort niet alleen de Olympische Spelen, maar verzorgde ook de computerapparatuur voor de Amerikaanse nieuwszender NBC. De leverancier leverde duizend computers aan NBC. De laatste stap in de race naar meer naamsbekendheid is een nieuwe serie laptops en een desktop voor het midden- en kleinbedrijf, de Lenovo 3000. Van Duijl vindt deze eerste Europese Lenovo-serie heel anders dan de computers van IBM: “Het verschil met de producten van IBM is dat deze producten een mooier design hebben. Bij IBM is alles zwart”.

Lenovo zal ook de computers leveren voor de Olympische Zomerspelen in Bejing 2008. Het International Olympic Comittee hoopt dat de leverancier er bij de Spelen van 2010 en 2012 ook bij zal zijn, maar Lenovo zelf weet dat nog niet. Chief Marketing Officer Deepak Advani: “Dat ligt eraan waar we dan staan en willen zijn”.

Lenovo op de OS

Lenovo is een van de technische sponsors van de Olympische Spelen. Het bedrijf leverde de apparatuur, maar is het meest trots op de i-lounges, de internetcafés voor sporters. Lenovo kende geen problemen met de apparatuur in de i-lounges. “Het enige waarvoor de mensen in actie hoefden te komen was als het printerpapier op was”, aldus Chief Marketing Officer Deepak Advani. De computerleverancier zal er bij de Spelen van Beijing in 2008 ook weer bij zijn. Maar de aanpak daar zal heel anders zijn. Dat komt omdat de zomerspelen veel groter zullen zijn dan de winterspelen in Turijn. In Turijn zijn er vijfduizend sporters en officials, in Beijing zullen er 16 duizend zijn. Een ander verschil is dat er in Turijn drie Olympische dorpen zijn. In Beijing zal er maar één zijn, omdat de afstand tussen de plaatsen waar gesport wordt minder groot is. “En dat is makkelijker te beheren”, aldus één van de beheerders van de i-lounge.

In vogelvlucht

1990: Het Chinese Legend brengt zijn eerste pc op de markt

2003: Legend wordt Lenovo

2004: IBM kondigt de verkoop van haar pc-divisie aan Lenovo aan. Lenovo krijgt hiermee een marktaandeel in China van 30 procent.

2004: Lenovo wordt sponsor van de Olympische Spelen

2005: IBM en Lenovo ronden overname pc-divisie af2006: Lenovo brengt voor het eerst buiten China Lenovo-producten uit onder eigen naam.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-03-03T00:00:00.000Z Rian van Heur
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.