Overtreders sneller op de bon

Toezichthouder moet duidelijkheid scheppen op de telecommarkt

De recente zware boete van Opta aan KPN voor het geven van illegale kortingen aan zakelijke bellers staat niet op zichzelf. De nieuwe telecomwet geeft de toezichthouder meer middelen om op te treden.

  
Professor Jens Arnbak, voorzitter van het college van Opta. Daarnaast deeltijd hoogleraar in de tele-informatietechniek aan de TU Delft.
Uit het Ivir-onderzoek De telecommunicatiewet en handhaving duikt het beeld op van een toezichthouder die met zachte hand de concurrentie in de telecommarkt probeert te bevorderen. "Opta heeft in het verleden beperkt gebruik gemaakt van de handhavinginstrumenten die het wel degelijk had", zegt hoogleraar Nico van Eijk, één van de auteurs van het rapport. Bij de start koos de toezichthouder een negatieve formulering: handhaven tenzij. Dat blijkt duidelijk uit de handhavingverzoeken die tegelijkertijd met een verzoek tot geschilbeslechting binnenkwamen. Deze wees de toezichthouder consequent af. Dezelfde terughoudendheid bestond er bij boetes. De boetes om nummerportabiliteit tussen mobiele netwerken af te dwingen, vormen een uitzondering.
Het omslagpunt was volgens Van Eijk de invoering van de Europese kaderrichtlijnen voor de telecomsector, die in Nederland sinds de invoering van de nieuwe telecomwet mei vorig jaar van kracht zijn. "In deze richtlijn valt de zelfstandige handhavingbevoegdheid van de toezichthouder op. Die moet optreden om het consumentenbelang te dienen. Concreet heeft Opta nu bijvoorbeeld meer middelen om informatie te verzamelen bij onderzoek naar
  
Professor Nico van Eijk bijzonder hoogleraar bij het Instituut voor Informatierecht, Universiteit van Amsterdam.
misstanden." De recente boete voor KPN noemt Van Eijk een goed begin, al is het volgens hem nog steeds niet duidelijk wat voor prioriteiten Opta stelt bij het opleggen van deze sancties.

Mosterd na de maaltijd

"Een groot deel van dit rapport is mosterd na de maaltijd", zegt Opta-woordvoerder Edwin van de Haar. Dit komt omdat de toezichthouder de afgelopen maanden een groot deel van de aanbevelingen, waaronder beleidsregels voor het uitdelen van boetes en expliciete procedures voor het afwikkelen van geschillen, al heeft ingevoerd. Toch trekt de toezichthouder zich de kritiek wel aan en komt er binnenkort een gesprek met Ivir om de aanbevelingen door te spreken. Volgens Van der Haar zal Opta afzien van prestatiecontracten, zoals bij politiebekeuringen, maar heeft de instelling zich wel voorgenomen om beter te handhaven. "Als er misstanden zijn in de zakelijke markt, zal dat in boetes resulteren."
Ivir heeft het onderzoek verricht in opdracht van de ACT (Associatie van Competitieve Telecomoperators), een lobbyclub van alle zakelijke telecomaanbieders met uitzondering van KPN. Deze groep zegt in een begeleidend persbericht dat ze de goede voornemens van Opta toejuicht. De ACT pleit naast de verbeteringen bij Opta voor een aanpassing van de wet. "De boete voor KPN is een stap in de goede richting. Alleen moet een door Opta opgelegde verplichting tot betaling ook zonder verdere rechterlijke tussenkomst afdwingbaar zijn in de vorm van een incasso door een deurwaarder. Opta stuurt partijen nu door naar de civiele rechter, waardoor jarenlange vertragingen ontstaan", aldus ACT-woordvoerder Feyo Sickinghe. < BR>

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-01-14T00:00:00.000Z Sytse van der Schaaf
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.