Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

E-handel leidt tot transporthausse op Nederlandse wegen

20 juli 2000 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Ted Konings
Ted Konings

Kopen en bestellen via Internet zorgt de komende jaren voor een vervoershausse op de Nederlandse wegen. Tot 2005 zullen er maar liefst 17 procent meer (vracht)ritten nodig zijn om de via Internet bestelde goederen bij de huishoudens en bedrijven af te leveren. Beide deelmarkten – de zogenaamde business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C) stromen – dragen in praktisch gelijke mate aan de groei bij.

De cijfers komen van Transport en Logistiek Nederland (TLN), de grootste werkgeversorganisatie in het Nederlandse beroepsgoederenvervoer. De razendsnelle ontwikkeling van de elektronische handel biedt weliswaar mogelijkheden, aldus TLN, maar zal de vaderlandse transporteur vooral voor problemen stellen. Want 17 procent groei van de handel, gaat gepaard met 21 procent autonome groei in het aantal ritten in het wegtransport. De files op de Nederlandse wegen zullen daarom langer worden en frequenter voorkomen. Stadscentra raken verder geblokkeerd. De vervoerder zal zijn werk niet meer of alleen tegen fors hogere kosten kunnen doen.
Concrete maatregelen om in deze tendens verandering te brengen, zijn volgens de werkgeversorganisatie onvermijdelijk. "Alleen bij doorvoering van deze maatregelen zal de transport- en logistieksector zijn sleutelrol – die hij reeds in de ‘oude economie’ vervult – ook in de ‘nieuwe economie’ kunnen blijven vervullen en de noodzakelijke groei in ritten (38 procent in 2005) kunnen verwezenlijken", zo waarschuwt TLN streng. De vervoerders noemen een baaierd aan maatregelen, zoals doelgroepenstroken, ruimere mogelijkheden op nachtdistributie, langere vrachtauto’s en betere venstertijden voor de distributie naar de binnensteden.

Ramingen

TLN pakt de zaken in het rapport Nieuwe wijn in oude zakken grondig aan. Literatuuronderzoek leidt tot een stortvloed aan gegevens. Dit wordt aangevuld met eigen cijfers en ervaringen om te komen tot een beeld van het goederenvervoer in de nieuwe economie, ‘de door informatie, communicatie en technologie gedreven netwerkeconomie’. De organisatie verwacht dat in 2005 het binnenlandse vrachtverkeer op 526 miljoen ton ligt. Daarvan wordt 3,5 miljoen ton via Internethandel gegenereerd.
De groei in het aantal ritten als gevolg van de Internetverkoop in de B2C-markt komt vooral voort uit een andere vervoerswijze. De producten die via Internet zijn gekocht, worden vaker met een bestelwagen of kleine bus afgeleverd en minder vaak met een grote vrachtwagen. Via allerhande berekeningen over aantallen zendingen per wagen, komt TLN dan tot 3,12 miljoen extra ritten, ofwel een groei van 8 procent.
De extra vervoersbehoefte (in ritten) in het B2B-segment ontstaat op vergelijkbare wijze als de B2C-handel. Door de opkomst van de virtuele marktplaatsen zal een veel groter deel van de zakelijke transacties rechtstreeks tussen partijen tot stand komen. Ook de rol van tussenschakels als de groothandel neemt duidelijk af. Hierdoor komen orders steeds meer ad hoc tot stand en worden deze steeds minder voor eindaflevering gebundeld. Ook wordt bij meer partijen besteld, bovendien vaker en in kleinere volumes. Al met al mondt dit volgens TLN uit in 9 procent meer ritten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs