Microsoft wil een groter deel van de zoekopdrachten over het eigen portaal leiden. Het bindt de strijd aan met Google, dat nu zo’n 80 procent van alle internetzoekopdrachten afhandelt. Het overweegt zoektechnologie in te bouwen in computermotor Windows.
Het Amerikaanse dagblad The New York Times beschreef begin deze maand hoe op het Wereld Economisch Forum in Davos, Zwitserland, Microsoft-topman Bill Gates en de vier hoogste mannen van Google elkaars krachten probeerden in te schatten.
Het artikel begint met de complimenten van Gates aan Google. Microsoft negeerde totnogtoe internetzoekopdrachten: "Dat was fout, maar we halen ze nog wel in." Volgens de krant is de vraag die de laatste tijd iedereen in Silicon Valley bezighoudt: ‘Wacht Google hetzelfde lot als Netscape?’
Beide bedrijven publiceerden afgelopen week software die het zoeken op het Windows-platform vergemakkelijken. Google toont Nederlandse bezoekers met Windows-browser Internet Explorer een speciale zoekbalk en pop-up-stopper voor deze browser. Microsoft onthulde een bèta van een eigen identieke toepassing; een balk die alle zoekopdrachten omleidt naar de eigen portaalsite MSN.
Adverteerders
Die zoekhulpmiddeltjes bewijzen dat de strijd om de zoekopdracht is losgebarsten en welke kant Microsoft op wil. Als zoeken-op-internet een onderdeel wordt van de Microsoft-besturingssystemen, dan wordt het zoeken via Google een stuk bewerkelijker.
Voorlopig wint Google; de in eigen huis ingerichte Linux-servers worden op een gemiddelde dag tweehonderd miljoen keer geraadpleegd. Het bedrijf koppelt adverteerders aan zoekopdrachten en de resultaten. Het levert het bedrijf een enorme inkomstenbron op. Volgens The New York Times zette Google afgelopen jaar bijna een miljard dollar om en maakte het zo’n 350 miljoen dollar winst.
Microsoft beschikt niet over een vergelijkbare infrastructuur. Maar het heeft wel een portaalsite, MSN, waarlangs het veel internetzoekopdrachten afhandelt en adverteerders een plaats biedt. Het meldt dan ook 292 miljoen dollar aan internetadvertentie-inkomsten in het net voorbije tweede kwartaal. In een jaar tijd zet ook Microsoft zo’n miljard dollar om met internetadvertenties. < BR>